Hoppa till innehållet

Årets värsta företag - 2015

De säljer bantningsmedel, skydd mot id-kapning och adressändring. Gemensamt för de flesta företagen på listan är att de har satt i system att lura konsumenter – och de går inte att stoppa.

Publicerad

Key Code är det företag som har fått flest anmälningar hos Konsumentverket. En av dem som har drabbats är Anneli Reyes.

– De presenterade sig och läste upp hela mitt personnummer, inklusive de fyra sista siffrorna. De frågade om det stämde och om jag visste att det låg ute, säger hon.

Försäljaren berättade att det är vanligt med identitetsstölder, men att han kunde skydda henne med en slags försäkring. När Anneli Reyes svarade att hon inte var intresserad blev säljaren hotfull.

– Han sa ”jaha, så vill du låta ditt personnummer vara tillgängligt för identitetskapning?”, säger hon.

Anneli Reyes la på, men den obehagliga känslan stannade kvar länge.

– Jag tycker inte att det är okej att de uttryckte sig så hotfullt. Det känns obehagligt att de hade information om mig, säger hon.

Key Codes VD Daniel Johansson vill inte svara på Råd & Röns frågor på telefon, men skriver i ett mejl att: 

”Vår ambition är nöjda och lojala kunder, precis som alla andra företag. Framöver kommer Key Code att fokusera mer på företagsförsäljning och dra ner på konsumentförsäljning över telefon.”

Anneli Reyes hörde inte mer från Key Code, men många anmälare säger sig ha fått produkter och tjänster från Key Code som de inte har beställt, och att de inte har kunnat utnyttja sin ångerrätt. Så arbetar många av företagen på vår skamlista, de försöker fånga konsumenterna i abonnemang.

I många fall har Konsumentverket startat utredningar mot företagen. Men det tar lång tid för myndighetens beslut att få genomslag. Teleoperatören 0700 stämdes i oktober av Konsumentverket, men företagets aggressiva och otillåtna säljmetoder hade uppmärksammats långt tidigare.

– Jag skickade ett föreläggande i somras, med krav på att 0700 skulle upphöra med sin vilseledande marknadsföring, men det vägrade de att skriva på. Så de har kunnat fortsätta, och det har kommit flera anmälningar efter det. Nu hoppas vi på att få igenom ett lagförslag som gör att vårt föreläggande gäller även utan att företaget har godkänt det, säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentverket.

I stryrelsen för 0700 sitter två personer som tidigare satt i styrelsen för det kritiserade premiepensionsföretaget Positiv Pension. Företaget försvann efter att de fått ett föreläggande mot sig.

Finns det inget sätt att stoppa de här personerna?

– Vi kan kräva ett personligt ansvar, men det valde vi att inte göra i det här fallet, eftersom det inte var solklart att det var de som hade det huvudsakliga inflytandet i företaget, säger hon.

Men inte ens när man kräver ett personligt ansvar är det säkert att bedragarna slutar. De kan låta någon annan stå som ägare till företaget.

De mest välkända företagen på Skamlistan är Telenor och Telia, men det är egentligen inte så konstigt, enligt Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.

– Det är stora företag med många kunder, och då blir det många anmälningar. Men dessa rör flera olika saker, till skillnad från de andra på listan, där alla anmälningar liknar varandra, säger han.

Text: Annika Berge

Foto: Shutterstock

Skamlistan 2015

Här är listan på företag som fått flest klagomål. Klagomålen till de olika företagen kom in från 1 januari till 16 november 2015. Förra årets placering på listan inom parentes.

1. Key Code (5)
Säljer spärrtjänst som ska förhindra id-kapning. Anmälningarna gäller säljare som har anspelat på konsumenternas rädsla, samt att de har fått fakturor utan att ha ingått avtal. Konsumentverket har inlett en granskning av företaget.

2. Autopriser (NY)

Konsumenterna beställer en bilvärdering på nätet i tron om att den är gratis, men får senare en faktura.

3. Jobform (4)

Lockar med sneakers för 15 kronor, om konsumenten svarar på några frågor. I stället för skor börjar företaget dra pengar från konsumentens konto.

4. MySafety (3)

Säljer nyckelbrickor och spärrtjänst, liknande KeyCode. Företaget kritiseras för oskäliga avtalsvillkor, överträdelse gällande Nix, negativ avtalsbindning och vilseledande marknadsföring. 

5. Adressenheten (NY)

Många klagar på olika adressändringstjänster som tar betalt för en gratis tjänst. Mest anmäld är Adressenheten, som Konsumentverket har inlett ett tillsynsärende mot.

6. Okänd (NY)

Ett hundratal anmälare har fått sms där det står att de har vunnit, eller har chans att vinna, 8 000 kronor hos Coop. Detta trots att de inte har deltagit i någon tävling eller samtyckt till att få sms:en. Konsumentverket har inlett en utredning mot företaget. De misstänker att det är företaget Adonmark AB som står bakom kampanjen. I Adonmark AB:s styrelse sitter samma personer som drev Omega3-kost, som fanns med på förra årets lista, samt Solbrun Beta.

7. 0700 (NY)

Teleoperatör som ringer framför allt äldre personer och påstår att de är deras befintliga operatör. Inte förrän abonnemanget har flyttats framgår det att de har ingått ett avtal. 0700 har även lämnat felaktig information om ångerrätten och inte svarat på mejl eller telefon. KO har stämt företaget. 

8. Telenor (NY)

Olika anmälningar.

9. Garcinia (NY)

Bantningspiller marknadsförs på Facebook med falska hälsoreportage. Anmälarna tror sig ha beställt ett provpaket, men det visar sig senare vara ett abonnemang. Eftersom första paketet kommer efter att ångertiden har gått ut kan konsumenten inte ångra köpet.

10. Telia (NY)

Olika anmälningar.

Så undviker du att bli lurad

  • Ge inte ut kontonummer
  • Tro inte på ”gratis”, tacka inte ja till att få information skickad till dig.
  • Säg nej till telefonförsäljning, och var aktiv själv när du vill handla. Undvik tävlingar och undersökningar.

Så gör du om du trillar dit

  • Kräv bevis. Det ska finnas en ljudinspelning eller en skärmdump som visar att du har ingått avtal.
  • Kan du utnyttja din ångerrätt? Gäller i 14 dagar.
  • Om du inte har ingått avtal, bestrid fakturan. Stryk två streck över fakturan, kopiera den och skicka kopian till företaget.
  • Kontakta din bank: Har du betalat med kreditkort kan du be banken att stoppa utbetalningen.
  • Om du måste betala: Håll koll på när avtalet går ut, så att det inte förlängs automatiskt.

 

LÄS MER: Råd & Röns Svarta Listan