Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Guide: Så handlar du tryggt på nätet

Allt fler har upptäckt fördelarna med att handla på internet. Men det finns fallgropar och alltid en risk att du hamnar i klorna på en bedragare. Råd & Rön hjälper dig att handla säkert och tryggt på nätet.

Att handla på nätet har blivit allt vanligare. Det är smidigt och bekvämt och ofta billigare, men det är också en typ av konsumtion som kräver desto mer försiktighet. Nätet är som bekant en bitvis grumlig ocean av erbjudanden, och det vimlar av fula och listiga fiskar som vill ta för sig av dina pengar.

Och många gånger lyckas de. Det visar inte minst antalet anmälda nätrelaterade bedrägerier i Sverige, som fullkomligt skjutit i höjden på senare år.

Enligt färska siffror från Brottsförebyggande rådet har anmälningarna som sorteras in under brottstypen ”bedrägeri med hjälp av internet” faktiskt tiodubblats på bara fem år.

Gruppen avser sådana brott där det finns on-line-kontakt mellan människor, till exempel att du drabbas av modemkapning, eller att du betalat för ett föremål som annonserats på en köp- eller auktionssajt men sedan aldrig får det.

Men det finns förstås sätt att värja sig. Vi hjälper dig med några snabba och enkla tips på vad du bör tänka på före, under och efter ett köp på nätet.

ettHandla med vett och sans

illustration

Ta tid på dig och förivra dig inte. Betala inte förrän du känner dig skapligt säker på att företaget är seriöst. Var alltid misstänksam om du erbjuds något som påstås vara fenomenalt bra eller förefaller vara exceptionellt billigt. Använd alltså sunt förnuft. Men ta också reda på lite fakta om företaget.

Existerar det över huvud taget? Finns det adress- och kontaktuppgifter till företaget på sajten, och stämmer de? Har företaget en fungerande kundtjänst? Sök information via Google, Bing, Yahoo eller någon annan sökmotor. Kolla om det finns andra konsumenter som har recenserat företaget i de många diskussionsforum som finns på nätet. Det är gratis och snabbt gjort.

Tips: RING FÖRETAGET – ALLA ÄRLIGA FÖRETAGARE MED VINSTINTRESSE VILL VARA NÅBARA. 

tvåLusläs avtalet

illustrationÖgna inte, utan läs avtalsvillkoren noga. Där ska det bland annat finnas information om leveransvillkor, din ångerrätt (14 dagar inom Sverige) och hur du ska göra för att reklamera. Var speciellt observant på om det förekommer villkor som känns tveksamma och som begränsar dina konsumenträtt, till exempel att du måste kontakta en utländsk kundtjänst. Se också till att du får svar på om det angivna priset inkluderar skatter, avgifter och leveranskostnader eller inte.

Kort sagt: Vad gäller, vad blir slutsumman och hur lång tid beräknas leveransen ta? Lägg gärna även några minuter på prisjämförelsesajter, som Prisjakt och Pricerunner. Där är chansen stor att du hittar din tänkta produkt till ett betydligt billigare pris. Handel på internet regleras av distans- och hemförsäljningslagen.

Tips: KOLLA VILLKOREN OCH LÄS ÄVEN DET FINSTILTA.

treBetalningen

Välj – om möjligt – det betalningssätt som du känner dig mest trygg med, och undvik förskottsbetalning. Fakturabetalning är kanske den säkraste metoden. Fördelen med faktura är ju att du innan du betalar för produkten kan kontrollera att den verkligen är densamma som utlovades vid beställningsögonblicket. Detta kan du inte göra om du betalar via postförskott.

Kortbetalning är dock vanligast. Se bara till att informationen som du lämnar inte kan läsas av någon annan än dig och företaget. Att sajten är skyddad, eller krypterad, ser du genom att webbadressen inleds med ”https” i stället för ”http”. Finns det ett hänglås vid webbläsaren är det dessutom ett tecken på att företaget kan identifieras. Om du blivit lurad när du handlat med kreditkort kan kreditföretaget hjälpa dig att få tillbaka dina pengar. Den möjligheten har du inte i samma utsträckning om du handlar med kort utan kredit.

Tips: VAR FÖR SIKTIG MED DINA KONTOUPPGIFTER, OCH KONTROLLERA ALLTID DITT KONTOUTDRAG EFTER BETALNING.

illustrationFel, fel, fel

illustrationOkej, nu har du beställt, betalat och fått prylen i hand. Men säg att den visar sig vara trasig eller att du av någon anledning ångrar köpet, vad gör du då?

Förhoppningsvis har du sparat all korrespondens, alla e-postmeddelanden och liknande som visar vad du och företaget har kommit överens om. Gör det, då har du lättare att hävda din rätt. Det innebär bland annat att du har rätt att:

  • reklamera på samma sätt som när du handlar i en vanlig butik. Reklamationsrätten gäller i tre år, men ska helst utnyttjas inom två månader. Efter sex månader ligger bevisbördan hos dig som köpare.
  • kräva att det eventuella felet åtgärdas eller kräva en ny produkt.
  • få skadestånd eller häva köpet om du inte får varan i tid.
  •  ångra dig inom 14 dagar från det att du tog emot produkten. Returfrakten får du dock själv stå för. Ångerrätten omfattar dock inte alla varor. För vissa produkter, som livsmedel och tidningsprenumerationer, gäller den inte. Och för andra produkter, som dvd-filmer och datorprogram, slutar ångerrätten att gälla om du bryter plomberingen.
  • Tips: RING DIN KOMMUNALA KONSUMENTVÄGLEDARE OM DU STÖTER PÅ PROBLEM ELLER KÄNNER DIG OSÄKER

femNätauktioner

Nätauktioner kan se lite olika ut, men om du köper en vara av ett företag – och inte av en privatperson – gäller samma konsumenträttsliga regler här som vid annan näthandel. Bland annat har du alltså 14 dagars ångerrätt, förutsatt att auktionen endast sker på nätet. Tänk på att om du handlar av en privatperson gäller endast köplagen, vilken inte alls ger dig samma starka skydd.

Tips: TÄNK PÅ ATT LAGT BUD INTE GÅR ATT ÅTERKALLA. SE UPP FÖR VAROR SOM KAN MISSTÄNKAS VARA STÖLDGODS.

sexHandel med utlandet

Fördelen med internet är att du kan sitta varhelst du vill och köpa allsköns prylar från all världens hörn. Men se upp för tänkbara förfalskningar, och tänk på att varor som är tillåtna i andra länder kan vara förbjudna i Sverige.

Om du handlar av ett företag från något land inom övriga EU har du rätt att reklamera i minst två år. Dessutom har du alltid en sju arbetsdagar lång ångerrätt. Information om ångerrätten och om vart du ska vända dig ska du kunna hitta på företagets webbplats. Ångerrätten har dock samma begränsningar som här – se punkt 4, sista stycket. Bra information om handel inom EU, om hur du till exempel ska gå tillväga för att reklamera en vara, hittar du på webbplatsen konsumenteuropa.se. Dit kan du också vända dig för att få råd.

Lika enkelt är det inte om du vill beställa en produkt utanför EU. Dels kanske det inte ingår någon reklamationsrätt över huvud taget, dels räknas den här typen av handel som privatimport, vilket innebär att du måste betala tullavgifter, som i sin tur varierar beroende på vilken produkt det rör sig om. Mer information om detta kan du läsa på Tullverkets webbplats tullverket.se.

Tips: TÄNK PÅ ATT VAROR SOM ÄR TILLÅTNA ATT SÄLJA I ANDRA LÄNDER KAN VARA FÖR BJUDNA I SVERIGE.

Text: PONTUS OHLIN

Illustration: Kicki Edgren Nyborg