Alla våra tester
 

Test - Cykellampor

Cykellampor

2012-09-24

Råd & Rön presenterar testet av cykellampor för happyMTB.org:s forummedlemmar.

Ett bra cykellyse är ett måste under de mörka månaderna. Det finns många bra cykellampor, men den minsta och billigaste varianten som blivit populär på sista tiden får underkänt.

Slutsats

Råd & Rön har testat 13 av de populäraste LED-lamporna under 300 kronor. Många får högt betyg – de ger breda och fi na ljuskäglor, klarar regn och rusk och är lätta att använda.

De små lamporna med gummisnodd från Aim, Asaklitt och Cycletrack håller dock inte måttet. De lyser inte tillräckligt bra utan bländar i stället cyklisten. Bäst i test är Sigma Lightster, som får 79 i slutbetyg av 100 möjliga.

  • Översikt
Visar 10 av 13 produkter | Visa alla produkter

Ett bra cykellyse är ett måste under de mörka månaderna. Det finns många bra cykellampor, men den minsta och billigaste varianten som blivit populär på sista tiden får underkänt.

Mer än var fjärde cyklist som krockar med en personbil i mörker har varken lyse eller reflexer. Det fann försäkringsbolaget If vid en undersökning om olyckor som sker mellan cyklister och bilister.

Dessa olyckor resulterar oftare i allvarligare skador för cyklisten än vid rena singelcykelolyckor. Ifs undersökning visar också att risken för allvarliga skador ökar under det mörka halvåret.

– Olycksstatistiken är högst under våren och i september, eftersom fler cyklar då. Men antalet allvarliga skador är högre i oktober och november, säger Irene Isaksson- Hellman, som är trafikskadeforskare på If.

– Det är otroligt viktigt att man syns i mörkret. Många slarvar med det, förmodligen för att det finns en övertro på hur bra man själv syns, säger hon.

Råd & Rön har testat 13 av de mest populära LED-lamporna under 300 kronor. Testresultaten visar att många av dessa lampor är mycket bra. Testvinnaren Sigma Lightster får hela 79 i slutbetyg och kostar 250 kronor, en liten summa att betala för en tryggare cykelfärd.

Minilamporna inte tillräckligt bra

De senaste åren har en ny modell blivit populär: en liten lampa som säljs tillsammans med tillhörande baklyse för någon hundralapp. Samma lampa säljs under olika namn, AIM Minilight, Asaklitt Mini Led Lights och Cycletrack MiniLampor.

De här lamporna spänns fast med en gummisnodd och är mycket lätta att alltid ha i fickan och ta fram när de behövs. De får dock underkänt i Råd & Röns test.

Ljuset de sprider är inte tillräckligt utan bländar snarare cyklisten. Vill du ha en liten lampa får Knog Frog Strobe bättre betyg.

Vi har inte bara testat hur bra lamporna lyser upp och syns på avstånd utan även tittat på lampans batteri, hanterbarhet och hållbarhet. Många av lamporna fick höga betyg för sina batterier, med undantag av Blackburn Flea. Den här lampan laddas via USB, och batteriet tar slut redan efter två och en halv timme.

Det innebär att man i stort sett måste ladda den varje dag, vilket är ett onödigt krångel. Alla lampor var enkla att hantera både med och utan handskar. Minilamporna är krångliga att byta batteri på; de kräver att man har en pytteliten skruvmejsel till hands.

Tål regn och rusk

Den som planerar att cykla sig igenom hela vintern behöver en lampa som tål regn och rusk. Det gjorde alla lampor i testet. De fortsatte tappert att lysa trots att de spolades med vatten och till och med stoppades ner i en vattentank.

De flesta lyste också bra ända ner till minus 30 grader. Enda undantag är lampan Extreme 8 White LEDs, som vid närmare koll inte visade sig vara så extrem. Lysförmågan var nere på hälften redan vid minus 20 grader och endast 10 procent vid minus 30 grader. Denna lampa får godkänt men inte mer.

Alla lampor klarade även av att tappas i marken några gånger; bra för alla oss som har erfarenhet av hur lätt en cykellampa slinker ur handen när man ska tampas med cykelhjälm och matlåda på morgonen. 

Text: Annika Berge

Testansvarig: Erik Åhsgren

 

Ljuset i lagen

En cykel ska ha röd lampa bakåt och vit eller gul lampa framåt. Lyset framtill ska vara ”av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på ett betryggande sätt” eller tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.

Bakljuset ska kunna ses på ett avstånd av 300 meter och får blinka om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar per minut. Cykeln ska också ha reflexer fram, bak och på sidorna. Vit reflex fram, röd bak och gula på sidorna.

 

Våra guider

  • Hyr bil utan överraskningar

    Snart är det semestertider och många kommer att hyra bil. Men uthyrningsvillkoren är inte alltid helt enkla. Råd & Rön tipsar om vad du ska tänka på.
  • Ta tvisten till tinget

    Har du råkat i tvist med ett företag om en vara eller en tjänst kan du söka hjälp på olika sätt. I sista hand kan du ansöka om att tingsrätten ska pröva tvisten. Vi berättar hur det går till.
  • Så undviker du onödiga försäkringar

    Det är lätt att gå vilse bland försäkringsvillkoren och därmed teckna både en och två försäkringar för mycket. Råd & Rön hjälper dig att inte fastna i de värsta snåren.
  • Övervinn mörket

    Vintertrötthet drabbar hälften av alla svenskar, och enligt forskarna är det ett växande problem. Vi tipsar om hur du gör för att inte drabbas.
1 av 3
 

Sjukt hundgodis

grisöra

Vi hittade salmonella och resistenta bakterier i flera grisöron.

 

Varning för fulsälj

fulsälj

Allt fler luras att köpa dyra abonnemang när de tror att de bara köper en telefon eller surfplatta.

 

Nya Råd & Rön i din surfplatta och dator

omslag nr 3 - 2014