Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

GPS för cykel - bäst i test

 

Vi har testat 8 gps för cykel i olika prisklasser. Trots att cykling är en het motionsform tycks inte tillverkarna av gps:er ha vaknat. Små skärmar och krångliga gränssnitt duger inte nu när de flesta av oss har snabba och lättanvända mobiler att jämföra med.

Men vill du mäta din puls, hastighet, kadens och en del andra saker kan en gps för cykeln ändå vara värd att investera i.

Köp testet för 25 kr

Starta köp
  • När din betalning är registrerad - efter någon minut - har du blivit inloggad och det fullständiga testet visas på skärmen.
  • Du får tillgång till testet i 30 dagar.
  • För att du ska kunna logga in fler gånger under de 30 dagarna skickar vi en länk till testet till din e-postadress.
  • Vi skickar aldrig något annat än testlänken till din e-post.
  • När köpet genomförts skickas ett mejl till dig, inom några minuter, med en länk till det upplåsta testet.
  • Kontrollera att du skrivit rätt e-postadress. Skriver du in fel e-post har du bara tillgång till testet så länge din webbläsare är öppen.
  • Fyll i de efterfrågade uppgifterna om kortet och gå vidare, godkänn uppgifter och slutför betalning.
  • Testet är tillgängligt i 30 dagar efter köpet. Du kan även spara testresultaten som en PDF-fil på din egen dator.
Ring till 0900-88 80 125 och ange koden 33280
Du loggas in automatiskt.
  • Ringer du från mobiltelefon får du inloggningsuppgifterna i ett SMS.
  • Ringer du från fast telefon måste du själv komma ihåg koden för att kunna logga in igen inom 30 dagar.
  • Du får tillgång till testet i 30 dagar.
  • Du kan ringa från fast telefon och mobiltelefon med abonnemang. Kontantkort fungerar tyvärr inte.
  • Pengarna dras på din telefonräkning.
  • När din betalning är registrerad - oftast efter någon minut - har du blivit inloggad och det fullständiga testet finns på skärmen.
  • Ditt användarnamn är ditt telefonnummer.
  • Lösenordet är de fem siffror som visas ovan.
  • Om du ringer från mobiltelefon får du ett sms med inloggningsuppgifter.
  • Om du ringer från fast telefon måste du själv komma ihåg koden som visas ovan. Detsamma gäller om din mobil har skyddat nummer.
  • Testet är tillgängligt i 30 dagar efter köpet.
Prenumerera

Få tillgång till alla tester för 55 kr/mån

 Mer än 100 pålitliga tester. 
 Flera nya tester varje månad.
 Läs tidningen Råd & Rön digitalt.

Prenumerera

Få tillgång till alla tester för 55 kr/mån

 Mer än 100 pålitliga tester. 
 Flera nya tester varje månad.
 Läs tidningen Råd & Rön digitalt.

bubbletriangle

Varför kostar det?

Ett test från Råd & Rön lönar sig. Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. Därför kan vi ge tillverkarna och deras produkter och tjänster både ris & ros. Vi vågar säga ifrån när saker inte håller måttet.

bubbletriangle

Varför kostar det?

Ett test från Råd & Rön lönar sig. Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. Därför kan vi ge tillverkarna och deras produkter och tjänster både ris & ros. Vi vågar säga ifrån när saker inte håller måttet.

Allt detta ingår

Testade produkter

Tillverkare Modell Karttäckning
Bryton Rider 60 Västra Europa
Garmin Edge 1000 Cykelkarta Europa, baskarta världen
Garmin Edge 810 Baskarta världen
Garmin Edge Touring Open street map täckande 25 Europeeiska länder
Garmin Edge Touring Plus Open street map täckande 25 Europeeiska länder
Mio Cyclo 315HC Europa täckande 23 länder
Mio Cyclo 505HC Europa täckande 23 länder
Teasi One2 Europa täckande 27 länder
test-gps-for-cykel150

Utdrag ur testartikeln

Vi har testat 8 gps:er som främst är tänkta för cykel, i synnerhet för den teknikintresserade cykelfantasten som vill planera och analysera sin motionsträning.

Förutom att navigera kan gps:erna också mäta puls, hastighet, tramptag, effekt och en hel del andra saker. Märket Garmin är giganten inom området och därför har 4 av företagets modeller tagits med i testet.

...

Nackdelarna, eller det som känns föråldrat, är att gps:erna är krångliga och omständliga att lära sig använda. De har dessutom små skärmar – mindre än mobilernas, och kräver ofta sladd för dataöverföring samt har batterier som borde vara mer uthålliga.

...

Gps:ernas fördelar är att de är vatten- och stöttåliga och att de är mångsidiga, med flera funktioner i ett. Och den har en karta som visar var du är och vart du ska under cykelturen. De går också att bygga på med ännu fler funktioner, genom att köpa till tillbehör, till exempel kadensmätare som mäter cykeltramp per minut och pulsband.

Till alla gps:er medföljer en karta som täcker Europa eller mer. Men här gäller det att se upp så att du får den karta du vill ha. Till exempel har ... en karta som är väldigt odetaljerad. Det gör att den nästan är omöjlig att orientera sig efter, vilket också avspeglar sig i flera av modellens betyg.

– Här är det nog tänkt att du ska köpa till ett extra kartmaterial, säger Sofia Börjeskog.

Men att köpa till kartor kan bli kostsamt, och dessutom har inte alla modeller plats för fler kartor, om du inte köper ett extra minneskort. Och då kan nästa problem tillkomma: att det inte går att sätta i ett extra. De två modellerna från Mio har varken stort minne eller utrymme för minneskort – kan bli snopet när den befintliga kartan inte räcker till.

...

Det tar tid att lära sig att använda cykel-gps:erna. De är krångliga och du måste gilla att ”knappa runt” på enheten. Att till exempel lägga in en cykelrutt kräver minst sagt tålamod.

Då är det bättre att planera rutten i ett program på datorn eller på gps-märkets webbsida, och sedan föra över den till din gps. Många modeller kräver då sladd, vilket känns väldigt mycket gårdagens teknik.

De flesta av cykel-gps:erna kommunicerar endast med pipljud. Bil-gps:er har kunnat prata med sina medresenärer i flera år. Den enda i testet som pratar är modellen från Bryton. Men då måste du ha ett headset, vilket inte ingår utan måste köpas till.

När det gäller batteritiden är vi inte heller särskilt imponerade. Är du en halvhyfsad motionär som tänker cykla Vätternrundan är det inte säkert att batteriet håller loppet ut.

Förvisso har vi utsatt batteriet för ett ganska tufft test, där gps:en har haft full ljusstyrka på under hela testet. Men är det en riktigt solig dag kan full ljusstyrka behövas om du ska kunna se något på skärmen.

tester150

Därför kan du lita på våra tester

Vi gör aldrig tester på uppdrag av någon tillverkare eller på beställning. Man kan inte betala oss för att testa något, Råd & Rön betalar i stället laboratorierna för att få produkterna testade.

Läs mer: Så går det till i våra labb