Test - Pulsklockor

Pulsklockor

2011-03-21

Är pulsklockan ännu en onödig liten pryl? Inte om du frågar dem som använder en, tvärtom. Och de som Råd & Rön har testat är dessutom riktigt bra.

Slutsats

Råd & Rön har testat 10 pulsklockor. Priset varierar mellan drygt 400 och knappt 1 800 kronor. Samtliga testade modeller är bra, framför allt på den uppgift som de i huvudsak är ämnade för: att mäta pulsen.

Skillnaderna återfinns främst i mångsidigheten, om de till exempel har eller kan kompletteras med GPS-mottagare och/eller med fotpod.

Bäst i test är Polar FT60 med 75 i samlat betyg. Den är lätthanterlig och mångsidig och fungerar utmärkt i de flesta avseenden.

Ett bra köp är annars den drygt 600 kronor billigare modellen Garmin FR60, som får 70 i samlat betyg. Till den ingår också en USB-sticka, med vilken du trådlöst kan överföra alla dina träningsdata i klockan till din dator.

  • Översikt
Visar 10 av 12 produkter | Visa alla produkter
TillverkareModellSamlat betygKlicka för att se alla
priser och butiker
Jämför
PolarFT40751095 kr - 1095 krPricerunner
PolarFT60751495 kr - 1495 krPricerunner
GarminForerunner 110741475 kr - 1475 krPricerunner
BeurerPM6271820 kr - 820 krPricerunner
GarminFR6070889 kr - 889 krPricerunner
SigmaRC1209701295 kr - 1295 krPricerunner
BeurerPM2569395 kr - 395 krPricerunner
PolarFT469795 kr - 795 krPricerunner
SigmaPC25.1067895 kr - 895 krPricerunner
CiclosportCP12L66599 kr - 599 krPricerunner

Artikel ur Råd & Rön nr 3/2011

En sporre för motionären

Är pulsklockan ännu en onödig liten pryl? Inte om du frågar dem som använder en, tvärtom. Och de som Råd & Rön har testat är dessutom riktigt bra.

”En kul grej, gör det roligare att träna.” ”Den funkar som en morot, man får ett slags kvitto på vad man presterar.” ”Den peppar mig på samma sätt som när jag springer tillsammans med en kompis.” ”Den berättar ju vad som händer i kroppen – hur mycket mer jag egentligen orkar, även om jag känner mig helt slut och bara vill ge upp.”

Så kan det låta bara man frågar några användare av pulsklockor om varför de tycker att det är en tjusning i att ha koll på sina egna pulsslag samtidigt som de är ute och springer, motionerar inne på gym eller var de nu svettas någonstans.

En person, vars klocka och kringutrustning är betydligt dyrare och mer avancerad än de vi har testat, för till och med över alla sina resultat till sin dator efter att han har tränat. Tid, sträcka, puls, hastighet, kaloriförbrukning, geografiska positioner – rubbet.
Detta har han gjort sedan hösten 2008, och nu säger han att han blivit mer eller mindre beroende av det.

Svarar på formen

En pulsklocka kan alltså ge dig en sorts mental feedback. Mata bara in din ålder, kön, vikt och maxpuls, fäst sedan sändarbältet tätt runt bröstkorgen och spring.
Under tiden du tränar mäter och registrerar klockan din puls, det vill säga antalet hjärtslag per minut, samtidigt som klockdisplayen ger dig en indikation på om du anstränger dig för mycket eller om du kan öka tempot ännu ett par snäpp.

Råd & Rön har testat ett dussintal olika fitnessmodeller som säljs på den svenska marknaden för mellan drygt 400 och knappt 1 800 kronor. Dels har vi testat, undersökt och bedömt hur bra klockorna är att träna med, dels hur lätthanterliga och mångsidiga de är. Pulsmätningen skedde under simulerade former med EKG-utrustning i ett laboratorium, men också med en testpanel. Testpanelen bestod av tre kvin nor och fyra män i varierande åldrar och kondition, och samtliga deltagare testade samtliga klockor.

Mäter utmärkt

Samtliga modeller visade sig vara bra eller mycket bra, framför allt på den uppgift som de i huvudsak är ämnade för – nämligen att mäta pulsen.
– Enligt mätdatan som vi fått fram kan man se att alla modeller mäter pulsen väldigt väl, säger testets projektledare Johnwe Cheung.

Skillnaderna återfinns främst i modellernas mångsidighet, om de till exempel har eller kan kompletteras med GPS-mottagare och/eller med fotpod, som mäter den tillryggalagda sträckan.
Bäst i test är Polar FT60 med 75 i samlat betyg. Den är lätthanterlig och mångsidig och fungerar utmärkt i de flesta avseenden. Tillbehör som GPS-mottagare, fotpod och dataöverföringsutrustning ingår dock inte i priset, 1 495 kronor, vilket är synd.

Ett bra köp är annars den drygt 600 kronor billigare modellen Garmin FR60, som får 70 i samlat betyg. Till den ingår också en USB-sticka, med vilken du trådlöst kan överföra alla dina träningsdata i klockan till din dator. En GPS-mottagare kan den dessvärre inte kompletteras med.

Buerer PM25 är heller inte så tokig. Pulsbandets batteri kunde i och för sig vara bättre. Den går heller inte att komplettera med några tillbehör, men den är förhållandevis billig – 425 kronor.

Text: Pontus Ohlin

VARFÖR ANVÄNDA PULSKLOCKA?
Oavsett om du är en otränad nybörjare, har hjärtproblem eller har fysik som en maratonlöpare har du nytta av en pulsklocka.
Om du till exempel är:
  • helt otränad kan du lättare välja ett tempo som passar just dig. Allteftersom din kondition sedan blir bättre kommer du att märka att din arbets- och vilopuls har sjunkit.
  • hyfsat vältränad kommer du att lära dig att finjustera träningen så att dina resultat blir allt bättre.
  • mycket vältränad kan du lättare variera träningen och enklare hitta din toppform.
  • besvärad av hjärtproblem kan den hjälpa dig att hitta rätt omfattning på din träning utifrån eventuell rekommendation av läkare. Med en pulsklocka kan du kort sagt ”läsa av” hur din kropp reagerar på olika typer av aktiviteter.

 

SÅ FUNKAR PULSKLOCKAN
En pulsklocka mäter och registrerar pulsen, det vill säga antalet hjärtslag per minut. Den består i huvudsak av två delar:
Mottagarklockan, som ser ut och ofta fungerar som ett vanligt armbandsur. Samtliga modeller i vårt test visar till exempel tid och har alarmfunktion.
Pulsbandet, som spänns fast runt bröstkorgen. På pulsbandets insida sitter elektroder som reagerar på kroppens pulsslag. På bandets framsida, intill hjärtat under bröstet, sitter en liten sändare som kontinuerligt mäter hjärtslagen och som vidarebefordrar denna information till klockan.

 

SÅ MÄTER DU MAXPULSEN
Din beräknade maxpuls, BMP, kan du få fram genom följande formel: 210 – 0,5 x din ålder. Om du är 42 år är din generella BMP alltså 189 (210 – 0,5 x 42).
 

Våra guider

  • Planera för bästa träningskortet

    De lata sommardagarna är över - dags att ta tag i vardagen och träningen. Men läs på innan du skriver under gymavtalet. Råd & Rön har studerat det finstilta.
  • Så solar du säkert

    Skydda dig från solens sköna men farliga strålar med rätt appar, krämer och kläder.
  • Res rätt med pass & visum

    Måste jag visa passet eller räcker det med nationellt ID-kort? Råd & Rön hjälper dig att passera gränsen lätt och rätt på resan.
  • På kurs som konsument

    En miljon svenskar går en kurs eller deltar i studiecirkel varje år. Men många kursanordnare slarvar med ångerrätten, och det är svårt att klaga på en dålig kurs.
1 av 3
 

Så utnyttjas kakaobönderna
kakaoodling

Kakaobönderna i Ghana sliter ut sig för minimal lön. Att äta en chokladkaka med deras egen kakao kan de bara drömma om.

 

Dina rättigheter när flyget är försenat
flygplats

EU:s lagar är tydliga, men flygbolagen vägrar ofta betala de hundratals euro du har rätt till.

 

Nätbutikerna säljer allt de vet om dig

måltavla

 

Nya Råd & Rön i din surfplatta och datoromslag nr 7 - 2014