Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Sommardäck (14/16 tum)

 

I Råd & Röns test av 35 sommardäck finns många bra och säkra däck. Och så finns det två rejäla bottennapp – köp inte dem. Vi har testat följande dimensioner på däcken: 185/60 (14 tum) och 205/55 (16 tum).

När du köper detta test ingår även däcktester av följande dimensioner: 185/65 (15 tum) och 225/45 (17 tum) och 175/65 (14 tum), 195/65 (15 tum)

Köp testet för 45 kr

Starta köp
  • När din betalning är registrerad - efter någon minut - har du blivit inloggad och det fullständiga testet visas på skärmen.
  • Du får tillgång till testet i 30 dagar.
  • För att du ska kunna logga in fler gånger under de 30 dagarna skickar vi en länk till testet till din e-postadress.
  • Vi skickar aldrig något annat än testlänken till din e-post.
  • När köpet genomförts skickas ett mejl till dig, inom några minuter, med en länk till det upplåsta testet.
  • Kontrollera att du skrivit rätt e-postadress. Skriver du in fel e-post har du bara tillgång till testet så länge din webbläsare är öppen.
  • Fyll i de efterfrågade uppgifterna om kortet och gå vidare, godkänn uppgifter och slutför betalning.
  • Testet är tillgängligt i 30 dagar efter köpet. Du kan även spara testresultaten som en PDF-fil på din egen dator.
Ring till 0900-88 80 145 och ange koden 39750
Du loggas in automatiskt.
  • Ringer du från mobiltelefon får du inloggningsuppgifterna i ett SMS.
  • Ringer du från fast telefon måste du själv komma ihåg koden för att kunna logga in igen inom 30 dagar.
  • Du får tillgång till testet i 30 dagar.
  • Du kan ringa från fast telefon och mobiltelefon med abonnemang. Kontantkort fungerar tyvärr inte.
  • Pengarna dras på din telefonräkning.
  • När din betalning är registrerad - oftast efter någon minut - har du blivit inloggad och det fullständiga testet finns på skärmen.
  • Ditt användarnamn är ditt telefonnummer.
  • Lösenordet är de fem siffror som visas ovan.
  • Om du ringer från mobiltelefon får du ett sms med inloggningsuppgifter.
  • Om du ringer från fast telefon måste du själv komma ihåg koden som visas ovan. Detsamma gäller om din mobil har skyddat nummer.
  • Testet är tillgängligt i 30 dagar efter köpet.
Prenumerera

Få tillgång till alla tester för 55 kr/mån

 Mer än 100 pålitliga tester. 
 Flera nya tester varje månad.
 Läs tidningen Råd & Rön digitalt.

Prenumerera

Få tillgång till alla tester för 55 kr/mån

 Mer än 100 pålitliga tester. 
 Flera nya tester varje månad.
 Läs tidningen Råd & Rön digitalt.

Varför kostar det?

Ett test från Råd & Rön lönar sig. Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. Därför kan vi ge tillverkarna och deras produkter och tjänster både ris & ros. Vi vågar säga ifrån när saker inte håller måttet.

Varför kostar det?

Ett test från Råd & Rön lönar sig. Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. Därför kan vi ge tillverkarna och deras produkter och tjänster både ris & ros. Vi vågar säga ifrån när saker inte håller måttet.

Allt detta ingår

Testade produkter

Tillverkare Modell Storlek Pris
Bridgestone Ecopia EP001S 205/55 R16 V 1050 - 1050 kr
Bridgestone Turanza T001 205/55 R16 V 800 - 800 kr
Continental Conti PremiumContact 5 185/60 R14 H 650 - 650 kr
Continental ContiEcoContact 5 205/55 R16 V 850 - 850 kr
Continental ContiPremiumContact 5 205/55 R16 V 850 - 850 kr
Dunlop Sport BluResponse 205/55 R16 V 800 - 800 kr
Dunlop Sport BluResponse 185/60 R14 H 600 - 600 kr
Falken ZIEX ZE914 205/55 R16 V 700 - 700 kr
Firestone Firehawk TZ300alpha 185/60 R14 H 550 - 550 kr
Fulda EcoControl HP 205/55 R16 V 750 - 750 kr
Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 V 800 - 800 kr
Goodyear Efficient Grip Performance 185/60 R14 H 550 - 550 kr
GT Radial Champiro Eco 185/60 R14 H 500 - 500 kr
Hankook Kinergy Eco K425 185/60 R14 H 550 - 550 kr
Hankook Kinergy Eco K425 205/55 R16 V 700 - 700 kr
Hankook Ventus Prime2 K115 205/55 R16 V 700 - 700 kr
Infinity Ecosis 185/60 R14 H 550 - 550 kr
Kleber Dynaxer HP 3 205/55 R16 V 800 - 800 kr
Kumho KH27 Ecowing ES01 185/60 R14 H 600 - 600 kr
Kumho Solus HS51 205/55 R16 V 750 - 750 kr
Matador MP 16 185/60 R14 H 500 - 500 kr
Michelin Energy Saver+ 185/60 R14 H 700 - 700 kr
Michelin Energy Saver+ 205/55 R16 V 850 - 850 kr
Michelin Primacy 3 205/55 R16 V 900 - 900 kr
Nankang Nankang Econex Eco-2 Green Sport 205/55 R16 V 600 - 600 kr
Nokian Line 185/60 R14 H 600 - 600 kr
Nokian Line 205/55 R16 V 800 - 800 kr
Pirelli Cinturato P1 Verde 185/60 R14 H 600 - 600 kr
Pirelli Cinturato P7 Blue 205/55 R16 V 850 - 850 kr
Sava Intensa HP 185/60 R14 H 450 - 450 kr
Semperit Comfort-Life 2 185/60 R14 H 550 - 550 kr
Semperit Speed-Life 205/55 R16 V 750 - 750 kr
Vredestein Sportrac 5 185/60 R14 H 550 - 550 kr
Vredestein Sporttrac 5 205/55 R16 V 750 - 750 kr
Yokohama BluEarth AE-01 185/60 R14 H 650 - 650 kr

Utdrag ur testartikeln

I vårt årliga test av sommardäck har vi 35 modeller av 21 olika märken – 16 stycken sommardäck till småbilar med fälgstorlek på 14 tum och 19 stycken sommardäck till mellanstora bilar med fälgstorlek på 16 tum.

– Resultatet ser ut som det brukar: de stora däcktillverkarna ligger i topp och så ligger några kinesiska däck i botten. Och två sommardäck är direkt farliga, ... och ..., de vill vi varna för, säger Ronny Karlsson, testchef på Råd & Rön.

Bäst i test för den lilla bilen är ... för 650 kronor, och för mellanstora bilar ... som kostar 900 kronor.

Sommardäcken till mellanbilar är överlag dyrare än till småbilar, men inom de två respektive grupperna är det inga stora prisskillnader.

– Däremot är det dagspriser på däck. Nu kostar de så här mycket, i april månad lagom till sommarskiftet är det ett annat pris, säger Ronny Karlsson.

Säkerheten i fokus

Nu är det inte priset vi har fokus på utan säkerheten. Ett sommardäcks köregenskaper kan vara avgörandet mellan liv och död. Till exempel ett däcks bromssträcka: När en bil med ett bra sommardäck har stannat efter en häftig inbromsning, kan en bil med ett annat sommardäck fortfarande ha en hastighet på 30 kilometer i timmen.

De flesta sommardäck har sällan problem när vi testar de på torrt väglag, utan det är testerna på vått väglag som är utslagsgivande. Därför viktas sommardäckets egenskaper på våt vägbana högst av alla testparametrar. Betyget för parametern ”våt väg” är hela 40 procent av det samlade betyget.

– Det är där vi ser skillnaderna på olika däck. Samtidigt är det många däck i toppskiktet som också klarar våt väg riktigt bra, och då kan det vara läge att börja kolla på övriga parametrar som slitage och ljudnivå, säger Ronny Karlsson.  

De flesta sommardäck är bra på olika saker eftersom det är svårt att tillverka ett däck som är både slitstarkt och bränslesnålt samtidigt som det också har bra bromsegenskaper. Hårda sommardäck slits inte lika fort som mjuka, men de får en längre bromssträcka och högre ljudnivå. Mycket förenklat handlar det om att få rätt hårdhet på sommardäckets gummiblandning och bra grepp med däckmönster. Och dessutom till ett pris så att sommardäcken går att sälja.

Extrema kontroller

Förutom att testa sommardäckens köregenskaper på torr vägbana och på våt vägbana, testar vi även bränsleförbrukning, slitage och ljudnivå. Det sker dels i kontrollerade testmiljöer, och dels körs bilarna av professionella testförare på olika typer av vägunderlag och vägbanor. All personal är vår egen och testförarna har minst fem års utbildning.

Vi är även mycket noga med att våra olika testmetoder är korrekta och mäter till exempel slitage i olika testmiljöer. Dels körs de i bilkonvoj på olika vägunderlag i 1 500 mil, och dels används en typ av rullmaskin.

– Då kan vi dubbelkontrollera våra resultat. Dessutom har vi referensdäck år från år för att också kontrollera att mätinstrumenten mäter samma, säger Ronny Karlsson.

...

Så testar vi sommardäck

I test av sommardäck undersöker vi hur bra däcken klarar raksträckor, kurvor och inbromsningar på torr väg. Om däcken klarar våt väg och hur de uppför sig vid vattenplaning. Om de väsnas och låter mycket. Hur hög bränsleförbrukningen är. Slitagen på däcken efter långkörning.

 Sammanlagt testas över 1 200 sommardäck. Vi köper däcken ute i handeln för att försäkra oss om att vi testar däck som också konsumenterna kan köpa.

Kort tid före publiceringen av testet köper vi in en ny men mindre omgång däck och gör om en del av testerna. Det är för att kontrollera att tillverkarna inte har förändrat något med däckmodellen sedan huvudtestet.

Testerna sker dels i kontrollerade testmiljöer, och dels körs bilarna av professionella testförare på olika typer av både torra och våta vägunderlag och vägbanor i sammanlagt 1 500 mil.

Testförarna är heltidsanställda och har minst fem års utbildning. Eftersom varje testkörning måste göras lika från gång till gång, måste varje förare hålla sig till vissa parametrar, till exempel rätt hastighet. Avviker föraren från någon parameter görs testet om.

För att dubbelkontrollera resultaten och se att testmetoderna är korrekta mäts, till exempel slitage, flera gånger om i olika testmiljöer: Dels vid körning på olika vägunderlag och dels på rigg, en slags rullanordning. Dessutom finns referensdäck år från år för att också kontrollera att mätinstrumenten mäter samma.

Den viktigaste delen i testet är däckens egenskaper på våt vägbana. Då är friktionen mellan däck och vägbana som minst. Vi testar bland annat däckens egenskaper vid ABS-bromsning på både asfalt och cement från 80 till 20 kilometer per timme under simulerat regn.

Bilder från testmiljön

Vi testar hur däcken uppför sig vid vattenplaning, bland annat på raksträcka med 7 millimeter djupt vatten.

På bilen fästs flera datorer. De mäter de olika krafterna som är  i rörelse vid ­vattenplaning.

Våra professionella testförare vet inte vilka däck som sitter på bilarna de kör. 

Relaterat innehåll

Test - Sommardäck (15/17 tum)

Kör säkert med rätt däck

Kör säkert med rätt däck

Råd & Röns testchef, Ronny Karlsson, varnar för ett däck i testet som är livsfarligt på våta vägbanor.

Test - Sommardäck (14/15 tum)

Sommardäck

Sommardäck

Test av följande storlekar (dimensioner) på däcken: 175/65 (14 tum) och 195/65 (15 tum).