Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Sommardäck  (14/15 tum)

 

32 däck finns med i Råd & Röns test av sommardäck 2014. Däcken i testet har antingen diameter 175/65 R 14 T eller 195/65 R 15 V. Flera av däcken är direkt livsfarliga i vått väglag. Toppdäcken ger däremot riktigt bra grepp, vissa till lågt pris dessutom.

När du köper detta test ingår även däcktester av följande dimensioner: 185/65 (15 tum),  225/45 (17 tum) och 185/60 (14 tum), 205/55 (16 tum)

Köp testet för 45 kr

Starta köp
  • När din betalning är registrerad - efter någon minut - har du blivit inloggad och det fullständiga testet visas på skärmen.
  • Du får tillgång till testet i 30 dagar.
  • För att du ska kunna logga in fler gånger under de 30 dagarna skickar vi en länk till testet till din e-postadress.
  • Vi skickar aldrig något annat än testlänken till din e-post.
  • När köpet genomförts skickas ett mejl till dig, inom några minuter, med en länk till det upplåsta testet.
  • Kontrollera att du skrivit rätt e-postadress. Skriver du in fel e-post har du bara tillgång till testet så länge din webbläsare är öppen.
  • Fyll i de efterfrågade uppgifterna om kortet och gå vidare, godkänn uppgifter och slutför betalning.
  • Testet är tillgängligt i 30 dagar efter köpet. Du kan även spara testresultaten som en PDF-fil på din egen dator.
Ring till 0900-88 80 145 och ange koden 55090
Du loggas in automatiskt.
  • Ringer du från mobiltelefon får du inloggningsuppgifterna i ett SMS.
  • Ringer du från fast telefon måste du själv komma ihåg koden för att kunna logga in igen inom 30 dagar.
  • Du får tillgång till testet i 30 dagar.
  • Du kan ringa från fast telefon och mobiltelefon med abonnemang. Kontantkort fungerar tyvärr inte.
  • Pengarna dras på din telefonräkning.
  • När din betalning är registrerad - oftast efter någon minut - har du blivit inloggad och det fullständiga testet finns på skärmen.
  • Ditt användarnamn är ditt telefonnummer.
  • Lösenordet är de fem siffror som visas ovan.
  • Om du ringer från mobiltelefon får du ett sms med inloggningsuppgifter.
  • Om du ringer från fast telefon måste du själv komma ihåg koden som visas ovan. Detsamma gäller om din mobil har skyddat nummer.
  • Testet är tillgängligt i 30 dagar efter köpet.
Prenumerera

Få tillgång till alla tester för 55 kr/mån

 Mer än 100 pålitliga tester. 
 Flera nya tester varje månad.
 Läs tidningen Råd & Rön digitalt.

Prenumerera

Få tillgång till alla tester för 55 kr/mån

 Mer än 100 pålitliga tester. 
 Flera nya tester varje månad.
 Läs tidningen Råd & Rön digitalt.

Varför kostar det?

Ett test från Råd & Rön lönar sig. Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. Därför kan vi ge tillverkarna och deras produkter och tjänster både ris & ros. Vi vågar säga ifrån när saker inte håller måttet.

Varför kostar det?

Ett test från Råd & Rön lönar sig. Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. Därför kan vi ge tillverkarna och deras produkter och tjänster både ris & ros. Vi vågar säga ifrån när saker inte håller måttet.

Allt detta ingår

Testade produkter

Tillverkare Modell Storlek Pris
Avon ZT5 175/65 R 14 T 440 - 440 kr
Barum Brillantis 2 175/65 R 14 T 425 - 425 kr
Bridgestone Ecopia EP 150 175/65 R 14 T 690 - 690 kr
Bridgestone Turanza T001 195/65 R 15 V 600 - 600 kr
Continental ContiEcoContact 5 175/65 R 14 T 580 - 580 kr
Continental ContiPremiumContact 5 195/65 R 15 V 630 - 630 kr
Debica Passio 2 175/65 R 14 T 480 - 480 kr
Dunlop Sport bluResponse 195/65 R 15 V 630 - 630 kr
Falken Sincera SN832 Ecorun 175/65 R 14 T 410 - 410 kr
Federal Formoza FD2 195/65 R 15 V 690 - 690 kr
Firestone Multihawk 175/65 R 14 T 440 - 440 kr
Fulda EcoControl HP 195/65 R 15 V 580 - 580 kr
Goodyear Efficient Grip Compact 175/65 R 14 T 500 - 500 kr
Goodyear Efficient Grip Performance 195/65 R 15 V 610 - 610 kr
Hankook Kinergy Eco K425 195/65 R 15 V 610 - 610 kr
Hankook Kinergy Eco K425 175/65 R 14 T 480 - 480 kr
High Performer HS3 195/65 R 15 V 510 - 510 kr
Kleber Dynaxer HP3 175/65 R 14 T 390 - 390 kr
Kormoran Impulser b2 175/65 R 14 T 490 - 490 kr
Kumho Ecowing ES01 KH27 195/65 R 15 V 630 - 630 kr
Michelin Energy Saver+ 175/65 R 14 T 610 - 610 kr
Michelin Energy Saver+ 195/65 R 15 V 740 - 740 kr
Nexen N blue HD 195/65 R 15 V 610 - 610 kr
Nokian Line 195/65 R 15 V 570 - 570 kr
Nokian Line 175/65 R 14 T 560 - 560 kr
Pirelli Cinturato P1 Verde 175/65 R 14 T 500 - 500 kr
Pirelli Cinturato P1 Verde 195/65 R 15 V 630 - 630 kr
Semperit Comfort-Life 2 175/65 R 14 T 460 - 460 kr
Semperit Speed-Life 195/65 R 15 V 590 - 590 kr
Vredestein Sportrac 5 195/65 R 15 V 580 - 580 kr
Vredestein T-Trac 2 175/65 R 14 T 540 - 540 kr
Yokohama BluEarth (AE01D) 195/65 R 15 V 680 - 680 kr

Utdrag ur testartikeln

Vi har testat 16 däck med dimensionen 195/65 R15 för mellanstora bilar och 16 med dimensionen 175/65 R14 för mindre bilar. Att ett däck ska ha god bromseffekt är en självklarhet. Och det har också de allra flesta, på torra vägar i alla fall. Men att bromsa snabbt på våt väg är svårare. Här har vi hittat några värstingar, som får väldigt låga betyg.

Vi varnar för det mellanstora däcket ... och de små däcken ..., ... och ...

– De här däcken är riktigt farliga, säger Råd & Röns testchef Ronny Karlsson. Köp inte dem! De har praktiskt taget inget grepp alls på våta vägar.

– Priset är inte alltid avgörande, fortsätter Ronny Karlsson. ... är till exempel testets näst dyraste just nu.

Men priserna kan variera (se faktaruta). Flera av de andra dåliga däcken är dock lågprisdäck. Att spara några hundralappar och sedan inte kunna bromsa när det regnar – det kan stå dig dyrt.

Ronny Karlsson avråder också från köp av .... Inte direkt farligt, men dåligt.

Testvinnare bland de mellanstora däcken blev ... och ..., båda i topp med 68 poäng av 100 möjliga. Bäst av de små blev ... med 69 poäng.

Tufft testjobb

Vi testar däcken på olika banor, både våta och torra, och simulerar vattenplaning både på raksträckor i 7 mm vattendjup och i kurvor med 4 mm vatten. Testförarna får jobba hårt. De kör in bilen i ett garage, däcken byts nästan lika snabbt som vid en Formel 1-tävling, och sedan backar förarna direkt ut på banan igen.

Detta upprepas flera gånger med varje uppsättning däck. Men förarna får inte se vilka däck som sätts på; testet ska vara helt opartiskt.

– Jag har åkt med några gånger, säger Ronny Karlsson, och de här testförarna är fantastiska. De får köra som ”lärlingar” i nära fem år innan de blir godkända.

Sämre hållbarhet

Även om väggreppet blivit bättre har hållbarheten blivit sämre. Detta gör att du måste kolla dina däck noga, och kanske byta oftare. Sommardäck ska vara mjuka för att ge bra grepp, och då slits de snabbare.

Man kan tillverka hållbarare däck, men då är de hårdare, och har inte samma grepp. Kör du en dieselbil har den ett kraftigare vridmoment, och detta sliter också mer på däcken. År 2012 införde EU en märkning som ska finnas på alla däck. Den anger energieffektivitet, våtgrepp och ljudnivå.

Man räknar med att cirka 20 procent av bilens bränsle går åt till däckens kontakt med vägbanan. Bränsleförbrukningen skiljer sig knappt mellan de olika däcken i Råd & Röns test. Det varierar bara 4–5 procent mellan högsta och lägsta värdet.

Din körstil är mycket mer avgörande. Om du kör mjukt och lugnt drar bilen mindre bränsle än om du gasar och bromsar hårt och har en ryckig körstil.

Miljömärkning saknas

Däck och miljö har också diskuterats mycket de senaste åren. Men någon enhetlig miljömärkningsstandard för däck finns ännu inte.

– Det är många parametrar som ska vägas in, säger Ronny Karlsson, och tillverkarna anger dem på lite olika sätt än så länge. Både tillverkning, bränsleförbrukning, slitage och hur vi tar hand om däcken när de är utslitna spelar in.

När du kört med dina däck så att mönsterdjupet är mindre än 1,6 millimeter (3 millimeter för vinterväglag) är det dags att byta. Men du får inte köra däcken själv till tippen. Enligt Svensk Däckåtervinnings regler ska du lämna dem till en däckverkstad, som ska ta emot dem utan kostnad. Du måste då ha demonterat dem från fälgen, annars får verkstaden ta ut en extra kostnad för att göra detta.

...

Så testar vi sommardäck

I test av sommardäck undersöker vi hur bra däcken klarar raksträckor, kurvor och inbromsningar på torr väg. Om däcken klarar våt väg och hur de uppför sig vid vattenplaning. Om de väsnas och låter mycket. Hur hög bränsleförbrukningen är. Slitagen på däcken efter långkörning.

 Sammanlagt testas över 1 200 sommardäck. Vi köper däcken ute i handeln för att försäkra oss om att vi testar däck som också konsumenterna kan köpa.

Kort tid före publiceringen av testet köper vi in en ny men mindre omgång däck och gör om en del av testerna. Det är för att kontrollera att tillverkarna inte har förändrat något med däckmodellen sedan huvudtestet.

Testerna sker dels i kontrollerade testmiljöer, och dels körs bilarna av professionella testförare på olika typer av både torra och våta vägunderlag och vägbanor i sammanlagt 1 500 mil.

Testförarna är heltidsanställda och har minst fem års utbildning. Eftersom varje testkörning måste göras lika från gång till gång, måste varje förare hålla sig till vissa parametrar, till exempel rätt hastighet. Avviker föraren från någon parameter görs testet om.

För att dubbelkontrollera resultaten och se att testmetoderna är korrekta mäts, till exempel slitage, flera gånger om i olika testmiljöer: Dels vid körning på olika vägunderlag och dels på rigg, en slags rullanordning. Dessutom finns referensdäck år från år för att också kontrollera att mätinstrumenten mäter samma.

Den viktigaste delen i testet är däckens egenskaper på våt vägbana. Då är friktionen mellan däck och vägbana som minst. Vi testar bland annat däckens egenskaper vid ABS-bromsning på både asfalt och cement från 80 till 20 kilometer per timme under simulerat regn.

Bilder från testmiljön

Vi testar hur däcken uppför sig vid vattenplaning, bland annat på raksträcka med 7 millimeter djupt vatten.

På bilen fästs flera datorer. De mäter de olika krafterna som är  i rörelse vid ­vattenplaning.

Våra professionella testförare vet inte vilka däck som sitter på bilarna de kör. 

Relaterat innehåll

Test - Sommardäck (15/17 tum)

Kör säkert med rätt däck

Kör säkert med rätt däck

Råd & Röns testchef, Ronny Karlsson, varnar för ett däck i testet som är livsfarligt på våta vägbanor.

Test - Sommardäck (14/16 tum)

Sommardäck

Sommardäck

Test av följande storlekar (dimensioner) på däcken: 205/55 (16 tum)