Hoppa till innehållet

Snöbollseffekten som påverkar recensionerna

Att tolka recensioner på nätet kräver både ett mått av källkritik och kunskap om det mänskliga psyket. Här är expertens bästa råd.

Publicerad

Lyxhotel och vandrarhem. På Google maps har de lika många stjärnor. Foto: Magnus Mårding, Daniel Kjellberg.

Ska du spendera Stockholmsnatten på Grand Hôtel eller City Backpackers Hostel? Om du frågar användarna på Googles karttjänst Maps är bäddarna i sovsalarna på vandrarhemmet värda lika många stjärnor (4,6 av 5) som sängarna på huvudstadens lyxigaste hotell. I dag kan du lämna omdömen om nästan alla varor och tjänster som du köper online eller i den fysiska världen. Och lämnar omdömen gör vi konsumenter. Grand Hôtels betyg bygger på omdömen från 2 690 personer och om City Backpackers Hostel är det i skrivande stund 829 personer som sagt sitt. Men hur mycket är dessa omdömen värda för den som letar efter en plats att övernatta? Att du kommer att få olika upplevelser om du väljer att spendera natten på ett vandrarhem eller på ett lyxhotell är förmodligen uppenbart för de flesta. Vi kan utgå från att de som har satt betygen har använt olika måttstockar och att förväntningarna på bekvämlighet och service i förhållande till pris avspeglas i betyget. Men det finns även mindre uppenbara faktorer som avgör hur vi sätter betyg på våra upplevelser, till exempel vad andra har tyckt om hotellet eller restaurangen tidigare.
– Vi blir påverkade av tidigare recensioner när vi sätter betyg själva. Det finns en ankareffekt – om vi har tagit del av information tidigare ligger den kvar i huvudet och påverkar vårt besluts­fattande. Vi korrigerar våra egna upplevelser utifrån att vi vet att andra har satt ett högt betyg, säger Jonas Colliander.