Hoppa till innehållet
Läs mer

"Gratis" styling kan bli en dyr historia

Inte många unga tjejer skulle säga nej till gratis styling och fotografering. Men det som skulle vara gratis slutar ofta med att tjejerna spenderar tusentals kronor, för att de känner sig tvingade att köpa svindyra bilder.

Publicerad

På sin födelsedag fick Anna en glad överraskning av sin syster, de skulle tillsammans med Annas bästa kompis tillbringa dagen med att bli stylade och fotograferade på The Studio i Stockolm. 
– Tjejen i receptionen var trevlig och det kändes som att det skulle bli en jättebra födelsedag, berättar Anna.

Men redan när de skulle bli sminkade grusades förväntningarna. Efter två mi nuter var "stylingen" klar.
– Min syrra sa att hon nästan blev rädd av att se mig. Jag såg ut som jag hade två svarta cylindrar runt ögonen. Vi var tvungna att gå in på toaletten och sminka om oss efteråt.

Själva fotograferingen var kul, tyckte de alla tre men sedan kom det värsta av allt, bildförsäljningen.
– Bildförsäljaren satt och stirrade på oss med genomträngande blick, och det handlade inte om ifall vi skulle köpa bilder, utan om hur många bilder vi skulle köpa. I vanliga fall skulle jag aldrig köpa något jag inte vill, säger Anna.

– Först försökte han få oss att köpa de dyraste paketen för flera tusen kronor, men när vi berättade att vi var studenter gick han ner på 10-bilderspaketet som kostade 1 650 kronor.

Han antog en nedvärderande ton och började ifrågasätta vad vi gjorde av med våra pengar på. Han försökte få min syrra att skära ner på andra kostnader för att ha råd att köpa bilder. Hon kände sig helt överkörd.

Det slutade med att Annas syster köpte fyra bilder, två på sig själv och två på Anna, eftersom hon lovat Anna ett foto som en del av presenten. Hon hade dock inte räknat med att man var tvungen att köpa minst två och att de skulle kosta 550 kronor. Deras föräldrar gick sedan med på att betala hälften eftersom tjejerna egentligen inte hade råd.

Ringde och varnade

Anna hade fått uppge namnen på några tjejkompisar som också skulle kunna vara intresserade av gratis styling och foto grafering.
– När vi gick därifrån var vi överens om att vi inte skulle ha gett dem några namn om vi hade vetat hur det skulle gå till. Jag ringde upp mina kompisar och varnade dem. Ett av namnen som Anna hade lämnat var mitt, Fanny Palm, och det dröjde inte mer än någon vecka förrän företaget hörde av sig.

– Jag ringer från The Studio i Stockholm och vill erbjuda dig och fyra vänner gratis styling och fotografering av professionella fotografer. Allting är helt gratis dessutom bilderna, om ni vill köpa dem, men det är inget köptvång, sa en röst i luren.

Vi bestämde oss för att själva testa hur det gick till, så jag tog med mig fyra tjejkompisar och gick dit. Företaget huserar i en lokal mitt i centrala Stockholm med utsikt över Stureplan. Det är högt i tak och tjusigt inrett, med moderna lampor och flådiga vita skinnsoffor i väntrummet.

Fick uppge namn

 En receptionist berättade hur besöket skulle gå till och att det skulle ta cirka tre timmar. Vi fick registrera oss på en dator och sen fick vi skriva ner namn och telefonnummer till tio kompisar, som skulle få samma erbjudande som jag hade fått.

Om man skrev upp åtta eller fler skulle man få en gratis bild, men bara om man själv köpte minst tio bilder. Jag frågade om priset för bilderna, men fick till svar att det skulle vi få reda på senare.

En oerhört stressad sminkös kom snart och hämtade mig.
– Jag funderar på att söka nytt, här är det fruktansvärt stressigt och man får bara en bestämd tid med varje kund. Jag hinner inte alls göra vad jag vill och experimentera med olika färger och så, berättade hon.

Hur lång tid de får med varje kund fick hon inte berätta. Mig gav hon för mycket tid, erkände hon. Det tog ungefär tio minuter och jag hade gjort det tio gånger bättre själv. Mina fyra kompisar tyckte precis samma sak.

Löpande band

Sen blev det dags för fotograferingen. Det var samma känsla, allt skulle gå så fort som möjligt och fotograferna verkade väldigt stressade. Under hela besöket kände jag mig som en docka i tomteverkstan i Kalle Ankas julafton. Jag slussades runt som på ett löpande band, som en vara som skulle bli färdig.

Efter en stunds väntan var det sedan dags för bildvisning. Vi fick gå in tre stycken i ett rum till den så kallade viewern, bildförsäljaren. Hon förklarade att vi skulle titta på bilderna och välja ut våra favoriter. Sen skulle vi gå igenom dem och bestämma vilka vi ville köpa.

Vi fick veta att vi inte fick lämna tillbaka cd-skivan med bilderna ifall vi ångrade oss, även om plomberingen satt kvar. Fast sen ändrade hon sig och sa att om man ångrar sig när man gått ut på gatan skulle det kunna gå bra, men absolut senast dagen efter.

Vi var beredda på påtryckningar från bildförsäljaren, men hon accepterade att vi sa nej. De andra två, som hamnade hos en annan bildförsäljare, köpte bilder.

En ångrade sig när vi kommit ut på gatan, men behöll bilderna ändå. Den andra tjejen fick ringa sina föräldrar för att ha råd att betala de 1 650 kronor som hennes 10 bilder kostade.

På nätet finns massor av historier om tjejer som nappat på den här typen av erbjudanden från olika företag. En del är positiva, andra har samma erfarenheter som Anna och har mer eller mindre känt sig tvingade att köpa dyra bilder som de inte alls varit nöjda med och ännu mindre haft råd med.

Tydlig prisinformation

–  Prisinformationen ska vara korrekt och tydlig, säger Marek Andersson, jurist på Konsumentverket. Det står tydligt i prisinformationslagen och där står det också att priserna måste uppges vid mark nadsföringen. Om det tillkommer av gifter måste det anges särskilt.

Med andra ord borde vi direkt ha fått se en prislista eller till och med blivit upplysta om priserna på telefon. Och att tvinga någon att köpa bilder är inte okej.
– Det är ett brott mot marknadsföringslagen, säger Marek Andersson. Om man känner någon form av tvång eller blir trakasserad av säljaren handlar det om aggressiv marknadsföring, vilket inte är tillåtet.

Léon Karabegovic, COO (chief operating officer) på The Studio, vill inte svara på Råd & Röns frågor via telefon. Vi får skicka dem skriftligt och får nästa dag ett långt standardsvar på engelska samt några kompletterande rader på svenska om att kunderna får all prisinformation när de sitter med bildförsäljaren, att det inte råder något köptvång samt att företaget tillämpar öppet köp på plomberade cd-skivor.

Våra frågor om varför så många unga tjejer känner sig tvingade att köpa bilder kommenterar han inte.

Text: Fanny Palm 

Fotnot: Anna heter egentligen något annat.

Flera lycksökare i branschen

För två år sedan berättade Råd & Rön om 15-åriga Hanna, som tvingades köpa bilder för 1 000 kronor efter att ha blivit stylad hos Stockholm Trend Studio. Det företaget har gått i konkurs, men flera andra arbetar på samma sätt.

Om man googlar på nätet efter gratis styling hittar man snabbt några företag som sysslar med den här typen av verksamhet, till exempel Model House Sweden, Model Lab, The Studio Group och Studioworld. Träffarna på Google är ofta jobbannonser – företagen söker ständigt efter nya make upartister och fotografer.

För ett par månader sen anmäldes ett av dem, Model House Sweden i Norrköping, till Konsumentverket. En tjej som hade sökt jobb där blev uppringd, men inte för en intervju, utan för att hon "vunnit" en gratis styling.
– Det är ett väldigt konstigt koncept, att inrikta sig på unga arbetslösa, de har ju inte mycket pengar, säger Pekka Lehtinen, konsumentvägledare i Norrköping.

Bara till honom har minst 15 tjejer som varit med om samma sak hört av sig. Han tror att det finns många som skäms och inte vågar berätta vad de varit med om eftersom de känner sig lurade.

"Vann" tävling

Therese Svensson är en av dem. Hon sökte jobb som kundbokare på Model House och blev uppringd av företaget i januari. Då fick hon veta att hon tyvärr inte fått jobbet men däremot vunnit en tävling som innebar att hon fick ta med sig en vän och komma på gratis styling och foto grafering.
– Jag tog för givet att jag vann allt, in klusive bilderna. Tjejen som ringde sa att allt var gratis, berättar Therese Svens son.

Det var först när hon satt med bildförsäljaren som hon fick reda på att hon var tvungen att betala för alla bilder utom en, som var gratis.

När Therese sa att hon fått information om att allting ingick sa de bara att hon hade fel. Det slutade med att hon betalade 1 000 kronor kontant och fick med sig en faktura på 1 500 kronor till.
– Den tänker jag inte betala eftersom jag har blivit lurad. Jag har kontaktat en konsumentvägledare som ska driva ärendet vidare och hjälpa mig.

Enligt Jeanette Yüksel, ägare till Model House Sweden, är det för att Pekka Lehtinen i en intervju i lokaltidningen sagt att man inte behöver betala som tjejerna har hört av sig till honom.

De ser det som en utväg för att slippa betala pengar.
– Alla har blivit informerade på telefon, och även på plats hos Model House, att det bara är en bild som ingår och att man måste betala om man vill ha fler, hävdar hon.

Anmälde företaget

 I höstas anmäldes The Studio Group, som bland annat driver The Studio i Stockholm, av en ung tjej som känt sig tvingad att köpa bilder för 1 950 kronor.

"Jag fick ingen information om ångerrätt utan fick endast skriva på ett papper som jag trodde var ett kvitto. På "kvittot" upptäckte jag sedan att det var en orderbekräftelse med information om att företaget inte erbjuder öppet köp eller returrätt för varan", skriver hon i sin anmälan till Konsumentverket.

Efter att ha anmält företaget slapp hon kravbrev. Men hon hörde inte ett ord från företaget, som varken svarade på mejl eller telefonmeddelanden. Och när hon skickade tillbaka bilderna var det ingen som hämtade ut dem.

Léon Karabegovic, COO (chief operating officer) för The Studio Group, vill inte kommentera det specifika fallet. Han har "inte satt sig in i det", trots att anmälan skickades till honom samtidigt som till Konsumentverket. Tjejen som anmälde berättar också att hon pratat med Léon Karabegovic på telefon, innan hon anmälde företaget.

The Studio Group, som driver verksamhet på flera orter i landet, omsatte närmare 20 miljoner kronor 2007 och redovisade en vinst på 255 000 kronor. Företaget har sammanlagt 15 betalningsanmärkningar, varav flera från i år, och uppenbara problem att betala sina skatter i tid, vilket även företagets revisor påpekat i års redo vis ningarna.

De övriga företagen som nämns i artikeln har inte existerat så länge att de hunnit lämna in någon årsredovisning till Bolagsverket. De saknar betalningsanmärkningar.