Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Hotfull marknadsföring

Margareta Lundblads dotter i småländska Lidhult sade upp sin försäkring hos MySafety.

 Trots det fick hon ett hotfullt brev av dem, där hon krävdes på betalning av försäkringen plus en påminnelseavgift på 50 kronor inom tio dagar, annars skulle hon få en ny påminnelse.

– När jag ringde kundtjänst påstod mannen som svarade att de enligt försäkringslagen var skyldiga att skicka sådana här brev, säger Margareta Lundblad.

Ren marknadsföring

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter:

– Visst, ett försäkringsbolag är skyldigt att upplysa dig om att din försäkring inte längre gäller om du inte betalar din premie. Men det här verkar vara ren marknadsföring. Bolaget får inte ge sken av att du måste betala när det inte är så.

Sophie Gernandt, marknadschef på MySafety, medger att de fått ”en del kommentarer” om påminnelsebrevet.

– Vi har mildrat formuleringarna nu, säger hon. MySafety har utmärkt sig för sin aggressiva marknadsföring i flera sammanhang, och hittills har ett 80-tal konsumenter an mält företaget till Konsumentverket Anmälningarna gäller framför allt fleråriga spärrtjänster som förlängs om man inte säger upp dem.

– Vi påminner i brev om att man kan säga upp abonnemangen. Vi håller oss inom lagen, säger Sophie Gernandt.

Text: Cristina Farm

 

Prenumerera
pren55

55 kr/mån ger dig:

  • Hundratals tester gjorda i labb. 
  • Nya tester och guider varje månad. 
  • Hela tidningen i mobil och dator.
Stöd Råd & Rön

Gillar du texten du läser? Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. När du prenumererar får du tillgång till alla våra tester, guider och artiklar. Dessutom stödjer du Sveriges enda konsumenttidskrift.

Bli prenumerant