Hoppa till innehållet
Läs mer

Rekordmånga klagar på dejtingsajter

Missnöjet med dejting­sajterna bara växer. Aldrig har Konsumentverket tagit emot så många anmälningar som nu.

Publicerad

Förra året fick Konsumentverket in sammanlagt 90 anmälningar. Denna hög kan jämföras med 52 stycken året innan, 2010, och ju längre vi backar i tiden, desto färre blir de. Trenden är alltså tydlig, allt fler drabbas av oseriösa dejtingföretag.

Enligt Eva Moberg, jurist på Konsumentverket, är det svårt att spekulera i ökningens orsaker, men hon tror att den allmänt ökande benägenheten att anmäla kan vara en av dem.

– Det har också blivit mer och mer accepterat att dejta via nätet. En mycket stor andel av alla svenskar säger sig ha provat på en dejtingsajt någon gång, och eftersom företeelsen ökar alltmer leder det naturligtvis till att också fler konsumenter råkar illa ut eller blir missnöjda på något vis, säger hon.

diagram klagomål

 

Läs villkoren

Missnöjet handlar framför allt om dålig och vilseledande prisinformation. Ett dejtingföretags lockerbjudande kan vid en första anblick förefalla billigt, bara kosta ett par tior eller så, eller till och med vara gratis. Men då har man inte lusläst det många sidor långa avtalet. Där, först på sidan fem eller liknande, kan det nämligen stå att abonnemanget förlängs automatiskt i flera månader om du inte själv aktivt säger ifrån, och då gäller också betydligt högre priser. Priser som nu rusat upp till ett par hundralappar och som dras automatiskt från ditt kontokort varje månad.

Risken är, menar Eva Moberg, att man kort sagt fattar ett köpbeslut på felaktiga grunder.

– Det har visat sig att man förvisso kan bli medlem gratis, men för att över huvud taget kunna kontakta någon annan människa – vilket ju måste vara syftet med en dejtingsajt – måste man också bli en plus-, VIP- eller guldmedlem, vilket kostar pengar, fortsätter Eva Moberg.

– Och då kan man ju fråga sig om den här tjänsten verkligen är gratis.

– Man bör läsa villkoren noga, se upp för gratiserbjudanden och tänka sig för innan man lämnar ifrån sig sina kontokortsuppgifter.

Klaga kan löna sig

På senare år har uppåt ett trettiotal konsumenter också vädrat sitt missnöje inför Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Även här kretsar kritiken främst kring dålig prisinformation, att man till exempel beställt en månads abonnemang, som dock senare förlängts automatiskt med flera månader.

Och hittills har ungefär var tredje anmälare fått någon form av upprättelse. Däribland en 49-årig man, bo­satt i Stockholm, som i oktober förra året fick rätt mot det Luxemburg-baserade nätdejtingföretaget Be2. Mannen hade betalat drygt 1 300 kronor för att få använda sig av dess tjänster, men efter sex inloggningar tröttnade han och valde en konkurrent i stället. Först långt senare upptäckte han dock att Be2 hade fortsatt dra pengar från hans konto, med ytterligare drygt 8 000 kronor.

Nu har han fått tillbaka 5 496 kronor. Det är det hittills högsta belopp som ARN rekommenderat ett nätdejtingföretag att betala tillbaka till en kund.

TEXT PONTUS OHLIN

 

De fem mest anmälda dejtingsajterna 2008–2011

Firstdate.se, 41 st

Match.com, 33 st

Be2.se, 26 st

Flirtfair.se, 13 st

Parship.se, 12 st