Hoppa till innehållet

Arn-fall: Blött i kängorna

Beatas nya kängor var inte vattentäta.

Publicerad

Inför höstrusket köpte Beata ett par kängor för en tusenlapp på Ryns Skor i Västerås. En knapp månad senare gick hon ut på en frostnupen gräsmatta med kängorna. Redan efter fem minuter kände hon att skorna läckte. Hon hade blöta fläckar på strumporna. Beata krävde att få häva köpet. Ryns Skor sa nej och hävdade att det inte var något fel på sömmarna runt sulan. Kängorna hade inte marknadsförts som vattentäta.
Arn har sett foton på kängorna. Beata har inte kunnat visa att det är fel på dem eller att hon har kunnat anta att de skulle vara vattentäta. Nämnden avslår ­hennes krav.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här