Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Arn-fall: Köttet tinade bort

Innehållet i Jessicas proppfyllda frys gick till spillo.

elavbrott

Frysen hemma hos Jessica var proppfull med fint kött som hon hade köpt direkt hos uppfödaren. Hon hade betalat 5 603 kronor. Om hon hade köpt det i butik skulle hon ha fått ge det tredubbla. Katastrofen var ett faktum när det blev strömavbrott – allt kött tinade och det rann pölar på golvet. Uppfödaren skulle inte ha slakt igen förrän nästa år. Jessica krävde 11 206 kronor av Höganäs Energi AB, men fick bara ett garantibelopp på 1 000 kronor. När hon gett dem kvittot på betalningen till uppfödaren, sa företaget att de kunde sträcka sig till att betala ytterligare 4 603 kronor.

Arn säger att Jessica inte kunnat visa att hon lidit någon större skada än vad Höganäs Energi AB gått med på. Företaget ska betala 4 603 kronor. Det har det gjort. 

Christina_Farm_byline
Cristina Farm
Text
radron@radron.se
Christina Alvner
Illustration

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden

Texten refererar till ett beslut från Allmänna reklamationsnämnden. 

Är du missnöjd med en vara eller en tjänst ska du klaga där du köpt den. Avvisas dina klagomål bör du vända dig till den ­kommunala konsument­väg­ledningen. Om problemet ändå inte går att lösa kan du göra en skriftlig ­anmälan till Allmänna rekla­mations­nämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Anmälnings­blanketter kan hämtas på ARN:s webbplats arn.se.

Stöd Råd & Rön

Gillar du texten du läser? Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. När du prenumererar får du tillgång till alla våra tester, guider och artiklar. Dessutom stödjer du Sveriges enda konsumenttidskrift.

Bli prenumerant