Hoppa till innehållet

ARN-fall: Sonen fick inte resa

Niklas lille son fick inte gå ombord på planet till Kap Verde.

Publicerad

En härlig semester på Kap Verde hägrade för Niklas med familj och vänner. Men på flygplatsen i Köpenhamn blev det stopp. Niklas lille son fick inte gå ombord på planet, hans pass var giltigt men skulle gå ut om fem och en halv månader. Det dög inte på Kap Verde, där måste passet vara giltigt i minst sex månader. Niklas och hans fru fick vackert stanna kvar med sonen i Köpenhamn medan de ordnade giltigt pass – till det facila priset av 22 234 kronor för nya flygbiljetter, hotell, taxi, tåg med mera. Pengarna krävde han av TUI Sverige AB, som arrangerade resan. De hade betalat dem 250 kronor per person för hjälp med visum, men inte fått någon info om att sonens pass inte skulle gälla. TUI Sverige AB sa nej och hänvisade till sin hemsida där det stod att Kap Verde krävde pass som gällde minst sex månader. På bokningsbekräftelse och biljett fanns också info.

ARN säger att TUI Sverige AB tydligt informerat om vad som gäller. Resebolaget har inte lovat att kolla enskilda resenärers pass, det är deras eget ansvar. Nämnden avslår Niklas krav.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här