Hoppa till innehållet

Arn-fall: Tröttnade på bullrig assistent

Josefin tröttnade på förskräckliga ljudet vid bullbaken.

Publicerad

Bullbaken blev inte av så ofta som Josefin tänkt sig då hon köpte Electrolux hushållsassistent Robust för 5080 kronor. Maskinen lät ganska förskräckligt också. Efter drygt två år tröttnade Josefin och ringde tillverkaren, Electrolux Hemprodukter. Hon fick rådet att åka till serviceverkstaden i Arninge om det blev nödvändigt. Det var en bra bit dit, tiden gick och maskinen lät allt värre. Efter ytterligare ett år kom hon i väg till verkstaden. De sa att det inte gick att göra något åt bullret. De rådde henne att vända sig till Electrolux Home Sickla i Nacka, där hon hade köpt maskinen. Det gjorde Josefin och krävde att få häva köpet och 2000 kronor för resor till och från serviceverkstaden och förlorad arbetsinkomst. Electrolux sa nej eftersom hon hade reklamerat för sent.

Arn säger att en konsument ska klaga på en vara inom skälig tid och högst tre år efter köpet. Josefin har klagat för sent. Nämnden avslår hennes krav.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här