Hoppa till innehållet
Läs mer

ARN-fall: Ödlan behövde opereras

Klaras nyinköpta skäggagam mådde inget vidare.

Publicerad

Reptiler fascinerade Klara. Hon var pälsdjurs­allergiker och ödlor hade blivit ett alternativ som husdjur. De var inget att gosa med, men spännande att studera i deras terrarium. På en mässa hittade Klara en skäggagam. Den lilla ödlan såg vacker ut i sin glasbur. Uppfödaren från RB-Reptiler i Huddinge tillät inte Klara att ta upp den för att kolla den närmare. Men det var precis en sådan ödla hon letat efter, så hon köpte den ändå. Väl hemma upptäckte hon att den hade en bula under hakan och att det var något fel på höftbenen. En veterinär konstaterade att hennes skäggagam behövde opereras. Veterinärräkningen gick på 14 578 kronor, som Klara krävde av RB-Reptiler. Uppfödaren sa nej och hävdade att hon hade sålt ödlan som privat­person, inte som företag, och därför kunde Klara inte ställa krav på henne. Hon ansåg dessutom att Klara borde ha vänt sig till henne före veterinärbesöket.

ARN säger att RB-Reptiler står som säljare i ett överlåtelsebevis. Klara skulle dock ha gett företaget en chans att hjälpa ödlan eller låta köpet gå tillbaka innan hon gick till veterinären. Nämnden 
avslår hennes krav.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här