Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Daniel fick rätt mot elgiganten

När Daniel Bruces nya hörlurar gick sönder efter bara några veckor vägrade Elgiganten ersätta honom eftersom han hade varit ”oaktsam”. Men han stod på sig eftersom företaget inte hade några bevis.

bruce_elgiganten

Daniel Bruce köpte ett par hörlurar hos Elgiganten i Sundsvall, men de sprack en kort tid efter köpet och han gick då tillbaka till butiken. Elgigantens auktoriserade verkstad bedömde att hörlurarna hade skadats på grund av oaktsam hantering och sa att Daniel Bruce inte kunde få dem utbytta eller reparerade kostnadsfritt. Men han fick inte någon teknisk bevisning.

– Om de hade kunnat bevisa att lurarna hade gått sönder genom yttre våld – sådant som jag orsakat – så visst. Men de hade inga bevis.

Han skulle få betala en avgift för undersökningen. Dessutom skulle själva reparationen kosta honom 2 500 kronor.

– Det är nästan lika mycket som att köpa nya, säger han, och berättar att han betalade 3 049 kronor för hörlurarna.

Men Daniel Bruce började läsa på mer om sina rättigheter och såg att det borde vara fråga om ett reklamationsärende. Utan bevisning skulle ärendet falla under reklamationsrätten – eftersom det under de första sex månaderna är upp till säljaren att bevisa att felet på varan inte fanns från början. Han fortsatte därför att kräva bevisning från Elgiganten.

– Lurarna gick sönder under normal användning, då ska det räknas som ett ursprungligt fel, säger han och fortsätter:

– Elgiganten sa att jag skulle få bevis, men efter tre månader hade jag inte fått några. Det var ungefär som att de försökte dra ut på tiden så att jag skulle ge upp och tröttna. De måste ju vara medvetna om att utlåtandet till mig inte var ett bevis.

Till slut anmälde Daniel Bruce ärendet till Allmänna reklamationsrätten, ARN. Myndighetens rekommendation var att han skulle få lämna tillbaka hörlurarna och få pengarna tillbaka.

– Det är viktigt att komma ihåg att det inte räcker att ett företag hävdar något, de måste visa hur de har kommit fram till det, säger han.

 

Säljaren har bevisbördan

De första sex månaderna måste säljaren bevisa att felet på en vara inte fanns vid köpet. Kan säljaren inte bevisa att felet beror på konsumenten räknas felet som ursprungligt och som säljarens ansvar.

Reklamationsrätten gäller om felet är ursprungligt och konsumenten reklamerar inom tre år. Säljaren är då skyldig att till exempel reparera felet, byta till en ny felfri vara, ge prisavdrag eller låta konsumenten häva köpet och ge pengarna tillbaka.

 

Elgiganten säger att de kommer att fortsätta att tillämpa samma rutiner i reklamations- och garantiärenden.

– Vi är inte tekniker, utan anlitar en verkstad som får göra bedömningen och utifrån det tar vi ställning. Vi har nu bytt verkstad till en som har en tydligare dokumentation, det ökar vår chans att göra korrekta beslut, säger Erik Calvert på Elgigantens eftermarknadsavdelning.

Företaget har valt att följa ARN:s rekommendationer i ärendet. 

Potratt2016_robinhögberg
Robin Högberg
Text
robin.hogberg@radron.se
Shutterstock
Foto

 

 

Prenumerera
pren445_teaser

Prenumerera på Råd & Rön

 10 nr av papperstidningen.
 Alla tester på webbplatsen.
 Digital tidning i surfplatta.

     Beställ här >>

Granskning

Underkänt för etik och miljö

sportbutiker
Granskning

Hennes man dog i fabriken

unsok
Granskning

Flyktingar skyddslösa

Adana
Granskning

Underkänt för etik och miljö

sportbutiker
Granskning

Hennes man dog i fabriken

unsok
Granskning

Flyktingar skyddslösa

Adana