Hoppa till innehållet

Dyra skorna gick sönder efter en säsong

När Elin Herrström köpte dyra vinterskor till sina barn trodde hon att hon betalade för kvalitet som skulle hålla länge. Men när skorna gick sönder efter knappt ett halvår fick hon höra att man inte kan räkna med att skor håller längre än en säsong.

Publicerad

Förra hösten köpte Elin Herrström nya vinterskor till sin son. Hon valde ett par stövlar från Viking för 799 kronor.

– Jag valde dem utifrån tester jag hade läst, eftersom jag ville ha ett par bra skor,
elin herrströmsäger Elin Herrström. Mot slutet av säsongen var sulorna och utsidan på stövlarna fortfarande fina, men fodret vid öppningen på stövelskaftet såg väldigt slitet ut.

– Jag tror att de har valt ett sämre material det här året än tidigare, för jag har köpt stövlar från dem tidigare, och när jag jämförde de nyare skorna med dem jag köpte året före såg jag att fodertyget var tunnare, säger Elin Herrström.

Hon kontakta Viking, som frågade om hennes son hade haft kardborrband på byxorna som skavt sönder tyget på skorna, men det hade han inte. Viking hänvisade till Åhléns, butiken där Elin Herrström hade köpt skorna. Men på Åhléns fick hon inte byta skorna. Butikschefen sa att man inte kan förvänta sig att kängor håller i mer än en säsong, och att Elin Herrström skulle vara glad att hennes son ”hade haft torra fötter och en riktigt bra känga under de månader han hade använt skorna”. Det här gjorde Elin Herrström förvånad.

– Jag hade trott att även min yngste son skulle kunna ha skorna. Jag har tidigare köpt vinterkängor som båda mina söner haft, och som vi till och med har kunnat ge vidare senare.

Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter, säger att butiken inte i efterhand kan säga att skorna endast håller i en säsong.

– Om de vet att skorna bara håller i sex månader måste de informera om det före köpet, så att konsumenten kan välja om han eller hon vill lägga pengarna på dyra eller billiga skor, säger hon.

Kan man räkna med att dyra produkter håller längre?

– Om man köper något som marknadsför sig som kvalitetsskor är det inte orimligt att förvänta sig att de ska hålla i mer än en säsong. Det finns en relation mellan pris och kvalitet, i varje fall för barnskor, men kanske inte när det gäller märkeskläder för vuxna.

Malin Moberg, Marknadskoordinator på på Viking, dementerar att skorna bara är gjorda för en säsong. Hon säger att butikschefens uttalande är felaktigt.

– Man kan inte generellt säga att man bara kan räkna med att skorna håller i en säsong. Det beror på hur mycket barnen sliter på dem, säger hon.

Monica Hultgren, presskontakt på Åhléns, säger att de inte känner till Elin Herrströms ärende, men att butikschefens uttalande inte stämmer.

– Det är klart att kunden ska kunna förvänta sig att dyrare produkter, vid normalt slitage, har längre hållbarhet. Vi beklagar vårt agerande vid reklamationen, och vi ser gärna att kunden tar direktkontakt med vår varuhuschef i Malmö för kompensation, säger hon.

Sexmånadersregeln

Företaget ansvarar enligt Konsumentköplagen för fel som fanns på varan när du köpte den. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början, om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt.

Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel. Du kan fortfarande reklamera varan i upp till tre år. Konsumentköplagen är tvingande till konsumentens förmån. Företaget får alltså inte ge dig sämre villkor än vad som står i lagen.