Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Experttipsen inför ­tågsemestern

Intresset för att ta tåget på semestern ökar. Men det är betydligt krångligare att resa på räls än med vingar ut i Europa.

shutterstock_644411011

Fler vill prova järnvägen till Europa.

Efter över 20 år av lågprisflyg finns ett nyvaknat intresse för att ta tåget på Europa­semestern. Under förra året ökade försäljningen av Interrailkort med nästan 50 procent. Under samma tid har Facebookgruppen Tågsemester gått från några tusen till över 50 000 medlemmar och resebyråer som sysslar med internationella tågbokningar vittnar om en lavin­artad ökning av antalet kunder. Men fort­farande flyger vi utomlands som aldrig förr. Sedan början av 1990-talet har antalet utrikesflygresor per in­vånare mer än fördubblats. Just långa utrikesresor är extra dåliga för klimatet eftersom planen släpper ut mer av sina avgaser på hög höjd. Men den som vill resa mer klimatsmart med tåg riskerar att stöta på problem redan när resan ska bokas eftersom det inte finns något gemensamt boknings­system för tåg över landsgränser i Europa på samma sätt som för flyg.
– Jag vill inte avskräcka folk, men det kan vara trixigt och lite av ett detektivarbete att boka tågresor på egen hand, säger Kristina Engdahl, energi- och klimat­rådgivare i Helsingborgs kommun.

– Om du aldrig har åkt på tåg­semester tidigare brukar jag tipsa om att du kan ta hjälp av en ­resebyrå, säger hon.

kristina_engdahl

Kristina Engdahl, energi- och klimatrådgivare i Helsingborgs kommun.

Kristina Engdahl och hennes kollega ger sedan någon månad kommunens invånare tips om hur de kan resa mer klimatsmart med tåg på semestern.
– Vi är två energirådgivare som själva har åkt en hel del tåg och kan dela med oss av våra erfaren­heter, säger hon.

En av de första sakerna Kristina Engdahl brukar ta upp med dem som ringer är inställningen till själva resandet på semestern.
– Det tar ju längre tid. Tågresan måste vara kul och du måste uppskatta att få se platser du inte fått se annars och att kanske få chansen att läsa den där boken du alltid tänkt läsa, säger hon.

Hon tycker att du ska försöka dela upp lite längre resor med övernattningar på spännande orter. Både för att få se mer, men också för att minska risken att missa tåg om det skulle bli förseningar. Eftersom du ofta inte kan boka hela resan i ett svep finns det heller ingen som garanterar att du kommer hela vägen fram om du skulle råka ut för förseningar på första delen av resan.
– Om du är helt novis på tågsemestrande är det bra att välja orter som är någorlunda lätta att resa till, säger hon.

Hennes tips är Tyskland, norra Italien eller Frankrike, som är lätta att ta sig till med tåg. Hon tipsar också om att kolla upp de sträckor med nattåg som fortfarande finns kvar på kontinenten om du vill resa längre sträckor.
– Till Berlin kan du resa med nattåg från Malmö under sommaren, säger hon.

Du måste också ta ställning till om det blir billigast att köpa ett Interrailkort eller om det är bättre att köpa biljetter för varje sträcka.
– Om du bara ska resa ganska kort från a till b och är ute i god tid kan det vara värt att köpa enstaka biljetter i stället för ett Interrailpass, säger Kristina Engdahl.

Men även om du köper ett Interrailpass måste du på många tåg ändå boka platsbiljetter, det gäller till exempel nästan alltid på snabb- och nattåg.
Tåget har ofta svårt att konkurrera med flyget när det gäller pris. Men Kristina Engdahl tycker att det kan vara ett bra alternativ också ekonomiskt för barnfamiljer eftersom interrailkortet är gratis för medföljande barn till och med elva år.
– Så för barnfamiljer behöver det inte bli så dyrt, säger hon. 

Prenumerera
pren55

55 kr/mån ger dig:

  • Hundratals tester gjorda i labb. 
  • Nya tester och guider varje månad. 
  • Hela tidningen i mobil och dator.

 

 

Här gäller ­interrailkortet

Interrailkortet finns i flera varianter, beroende på hur många resdagar du vill ha och under hur lång tid du vill utnyttja det. Den billigaste varianten gäller för tre resdagar under en månads tid och kostar 2 564 kronor i andra klass. För 9 754 kronor kan du resa varje dag under tre månader i andra klass. Vill du ha förstaklassplats betalar du mer och är du över 60 år eller under 27 år får du rabatt. För varje vuxenbiljett går det att kvittera ut två gratis Interrailkort som gäller för barn som är yngre än tolv år.

Korten gäller i Belgien, Bosnien-Herzegovina, Bulgarien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Litauen, Luxemburg, Makedonien, Montenegro, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ungern och Österrike.

I vissa länder och på vissa tåg krävs platsbiljetter som kostar extra.

Här hittar du mer information

Facebookgruppen Tågsemester har över 50 000 medlemmar. Här går det att hitta inspiration genom att läsa andras inlägg och många får snabba svar på sina frågor från andra gruppmedlemmar. Du hittar gruppen på www.facebook.com/groups/tagsemester.

Sajten The man in seat 61 drivs av britten och tåg­entusi­asten Mark Smith och innehåller information om tågresor runt hela Europa (och världen). Här hittar du information om vilka rutter som finns att välja mellan till de flesta större resmål inom Europa tillsammans med information om hur du kan boka biljetter. Adressen är www.seat61.com.

Här kan du få hjälp att boka

Det finns flera rese­byråer som har ­specialiserat sig på internationella tågbokningar. Tänk på att de ofta tar betalt per person och sträcka när de bokar biljetter.

Centralens ­resebutik i Kalmar
www.resebutik.se
0480–36 22 10

Tågbokningen.se
www.tagbokningen.se
0771–75 75 70

Europarunt.se
www.europarunt.se
08–535 253 00

Här kan du boka resan själv

www.loco2.com och www.trainline.eu går det att söka på tågresor och själv boka resor med åtta europeiska tågbolag (dock ej SJ). Om din resa tar dig via flera länder och tågbolag måste den också ofta bokas i delar.

Hos tyska Deutsche Bahn går det att boka resor även utanför Tyskland. För den som har svårt med tyskan finns bokningssajten också på ­engelska på www.bahn.com.

 

Vi tog tåget till Lyon

Råd & Rön samarbetar med labb på flera olika platser i Europa. I vårt arbete med att testa produkter besöker vi labben med jämna mellanrum. Oftast går resorna med flyg, men på den senaste – till Lyon i Frankrike – tog vår testchef Ronny Karlsson tåget. Så här gick det.  

 

Söndag 27 januari

 

1

Klockan 07:44: Häggvik

07:44 Pendeltåg från Häggvik mot Stockholm City. Känns bekant! Den här delen av resan gör jag varje dag. Lite mindre folk än vanligt, får sitta ner.

08:25 SJ:s snabbtåg mot Köpenhamn. Jag får hjälp att ­dokumentera min påstigning på tåget. Alla är lite söndagsmorgontrötta, men hjälpsamma. Fullsatt tåg! Tur att jag har bokad sittplats. Rullar ut från perrongen på angiven tid och ser solen gå upp över riksdags­huset och Gamla stan.

12:08 Kaffe och bulle nu när vi har rullat in i Skåne. Det utlovade ovädret har börjat, med snötäckta små städer, dålig sikt och ­hopkurade människor som vågat sig ut.

2

Klockan 08:25: Stockholm.

13:32 Framme i Köpenhamn. Exakt i rätt tid! Två timmars byte här gör att jag hinner en kort sightseeing. Tyvärr tokregnar det här. På tvären. Tar en snabbis i varje fall, en bild på Rådhuset måste man ha. Sedan flyr jag in under en markis märkt "This is a microbrewery”.

15:35 Köpenhamn, DSB mot Hamburg. Kaos på ­perrongen! ­Tåget kommer in felvänt så alla skyltar med vagnsnummer är inverterade. Alla måste gå till andra änden av ­tåget. Som tur är har vi tio minuter på oss, så det löser sig och sedan avgår tåget i tid. Dieseltåg. Hur stora utsläpp har de? Vilken diesel kör de på?

4

Klockan 17:40: Rödby.

17:40 Rödby. Tänkte inte på att vi skulle ta färjan, men det är klart att vi ska. I 45 minuter får vi inte vara ombord på tåget. Får väl se om de har någon Border shop ombord.

18:12 Jodå, shop, buffé och lekhörna finns. Precis som det ska vara på en färja. En skön bensträckare, men när man inte har några andra planer och är själv på resan blir 45 minuters båtresa rätt långtråkig.

18:42 Puttgarten. Här står man tydligen stilla. Länge.

20:16 Tåget rullar in i Hamburg exakt enligt tidtabell. Gott om tid att hitta nattåget.

20:56 ÖBB-nattåget mot Basel rullar fram till perrongen och vi avgår enligt tidtabell. Jag får hjälp att hitta min hytt, numren är per bädd, inte själva hytten. Tänkte inte på det. Snabb instruktion av värme och ljus på tyska, fattar det mesta. Det finns en frukostlista, sex saker ingår, fritt val.

21:43 Netflix och lite lösgodis för att dämpa hemlängtan och sedan godnatt.

Måndag 28 januari

5

Klockan 06:20: Mannheim.

06:20 Vaknar. En timme kvar tills vi ska vara i Basel.
Mörkt ute, tåget åker fort och skakar i sidled när vi passerar någon växel. Undrar var vi är? På med Google Maps. Utanför Mannheim? Det är ju inte där vi borde vara. Kanske har Google fel, väntar in nästa station. Karlsruhe, karta och verklighet är överens. Illa, ­härifrån når vi inte Basel i tid.

08:02 Södra Tyskland. Pratar med tågvärdinnan. Hon säger att vi är sena. No shit! Men jag får frukost enligt beställning, alltid något.

08:46 Framme i Basel, 1 timme och 20 minuter sent. Har missat mitt anslutande tåg, MEN det går ett annat 8.51. Snabbt fram till en tavla. Där, spår 31. Var är det? Jag är vid 14. Skyltat neråt via rulltrappa, 30–31. Springer ditåt, byggarbetsplats. Temporära skyltar, måste ut på gatan och runda stationen. In i en barack och ut igen. Där är tåget, snabbt på. Hoppas det var rätt. Hoppas att min biljett gäller.

09:33 Det var rätt tåg, ingen kollade biljetten. Så nu, back on track, med 20 minuter till godo på nästa, planerade, tåg. Kanske löser det sig i alla fall!

7

Klockan 13:00: Framme i Lyon.

09:57 TGV från Mulhouse till Lyon. Sista sträckan påbörjad,
ser faktiskt ut som om det hela kommer att funka.

10:56 Franska landsbygden. Tjoho, nu går det undan, klockade just in med 314 km/h. Snabba rackare, de häringa TGV:na.

13:00 Framme i Lyon. Endast fyra minuter sent, ingenting i sammanhanget. Totalt har det gått riktigt bra! Var lite orolig när vi var sena in till Basel, men det löste sig fint. Nu dags för sen lunch. Lyon är ju ändå gastronomins ­huvudstad!

Så påverkar resan klimatet

Tåg påverkar klimatet mindre än flyg, men även en tågresa orsakar utsläpp av växthusgaser. Hur mycket beror bland annat på om tåget drivs av diesel eller el. Även eldrivna tåg påverkar olika beroende på om elen produceras med till exempel kolkraft eller vattenkraft. På www.klimatsmartsemester.se finns en räknesnurra där du kan jämföra olika resealternativ för din semester.

 

 

 

jonas-ryberg-2018
Jonas Ryberg
Text
jonas.ryberg@radron.se

 

Prenumerera
pren55

55 kr/mån ger dig:

  • Hundratals tester gjorda i labb. 
  • Nya tester och guider varje månad. 
  • Hela tidningen i mobil och dator.
Du läser nu en gratis artikel hos Råd & Rön

När du har läst den här artikeln har du inga gratis artiklar kvar den här månaden. Bli prenumerant nu och läs så många artiklar och tester du vill.

Bli prenumerant
Miljö
klimatguide-dragarbild

Dina miljöval gör skillnad

Att som konsument ta sig an den stora klimatfrågan kan kännas övermäktigt. Men det finns saker du kan göra.

Klimat
jonas och otto

Begränsningen blev en fördel

En som ställt om till en mer klimatsmart livsstil är Jonas Westbom. Han har ­upptäckt godare mat, kommit närmare familjen och
gått ner 20 kilo på kuppen.

Svarta Listan
scandic

Scandic ersätter förlorade frinätter

Hotellkedjan Scandic valde att inte följa Arns rekommendation och hamnade på Råd & Röns Svarta Listan. Nu gör företaget helt om och ersätter kunden.

Miljö
klimatguide-dragarbild

Dina miljöval gör skillnad

Att som konsument ta sig an den stora klimatfrågan kan kännas övermäktigt. Men det finns saker du kan göra.

Klimat
jonas och otto

Begränsningen blev en fördel

En som ställt om till en mer klimatsmart livsstil är Jonas Westbom. Han har ­upptäckt godare mat, kommit närmare familjen och
gått ner 20 kilo på kuppen.

Svarta Listan
scandic

Scandic ersätter förlorade frinätter

Hotellkedjan Scandic valde att inte följa Arns rekommendation och hamnade på Råd & Röns Svarta Listan. Nu gör företaget helt om och ersätter kunden.