Hoppa till innehållet

5 varumärken på vift

Riktigt klassiska varumärken förknippas med kvalitet och de får oss att öppna plånboken lite extra. Därför kan de finnas kvar långt efter att ursprungsföretaget är borta. Här är fem kända varumärken som överlevt sina skapare.

Publicerad

Östgötsk radio

Motalas stolthet Luxor utvecklade allt från rörmottagare till tv-apparater och hemdatorer genom åren. Företaget köptes 1984 av Nokia, och i mitten av 90-talet fanns få konsumentprodukter med varumärket Luxor kvar. Turkiska hemelektroniktillverkaren Vestel köpte 2006 rättigheterna till namnet och säljer i dag till exempel tv-apparater och högtalare under namnet Luxor.

Kameran som dog

Polaroids mest kända produkt, den självframkallande kameran, lanserades 1948. Företaget var faktiskt även en av de största tillverkarna av digitalkameror på 90-talet men klarade ändå inte att snabbt nog lämna den analoga eran. Konkursen var ett faktum 2001. Rättigheterna till varu­märket köptes av företaget World Wide Licenses, som i sin tur snabbt licensierade logotypen till diverse tillverkare av dvd-­spelare, tv och annan hemelektronik. Varumärket har sedan dess bytt ägare flera gånger.

(O)smarta mobiler

Nokia var världens största mobiltillverkare mellan 1998 och 2012. Men finländarna missade övergången till smarta mobiler med pekskärm. Efter en misslyckad satsning på Microsofts operativsystem för sina smarta mobiler sålde Nokia hela sin mobildivision till just Microsoft 2014. Varumärket försvann från mobilmarknaden under ett par år. 2016 sålde Microsoft varumärkesrättigheterna till nystartade finska företaget HMD som numera säljer mobiler under namnet Nokia.

Tysk hifi

Telefunken grundades 1903 som en satsning på trådlös kommunikation, främst för den tyska krigsmakten. Efter andra världskriget satsade företaget i stället på att utveckla radio- och tv-apparater och hifiutrustning. 1985 försvann varumärket helt från butikshyllorna när företaget blev en del av franska Thomson. Men 2006 köpte turkiska tv-tillverkaren Profilo Telra rättigheten att sätta Telefunkens logotyp på sina tv-apparater. Sedan 2009 säljs en mängd olika elektronikprodukter med namnet Telefunken av 35 olika företag. Rättigheterna att licensiera varumärket innehas av Telefunken Partner Alliance.

Nygammal mack

Gulf Oil Corporation bildades 1901 i Texas, och 1937 öppnade den första svenska bensinstationen med den klassiska orange­färgade skylten. 1984 bytte ­amerikanska Gulf namn till ­Chevron, och de drygt 500 svenska Gulfmackarna fick ny ägare och döptes om till Q8. Numera licensieras varumärket Gulf till många olika företag i petroleumbranschen. 2012 startades en ny svensk bensinstationskedja som köpte rätten att använda namnet Gulf, och det finns i dag ett 60-tal Gulfstationer i Sverige.