Hoppa till innehållet

”Flygbolagens no show-klausul är oskälig”

Om du inte använder utresan i en tur- och retur-biljett är det inte säkert att du får utnyttja hemresan. Det tycker den europeiska konsumentrörelsen är oskäligt och går nu till gemensam aktion mot flygbolagens ”no show”.

Publicerad

Många flygbolag, däribland SAS, har så kallade no show-klausuler i sina biljettregler, som säger att alla flygsträckor i bokningen måste utnyttjas i rätt ordning. Gör du inte det kan du bli tvungen att lösa en ny biljett eller betala extra avgifter för att inte bli nekad att stiga ombord på planet.

– Flygbolagens no show-klausul är oskälig. Passageraren har betalat för biljetterna och förväntar sig att kunna använda dem. Du kanske har missat ditt utgående flyg eller hittat ett bekvämare sätt att komma till punkt B – det finns inget berättigat skäl för flygbolagen att avbryta resten av din biljett, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Maria Wiezell är konsumentvägledare
på Råd & Rön.

Hon tycker att det är särskilt graverande att många resenärer missar klausulen eftersom den bara står i de finstilta villkoren i samband med biljettköpet.

– När passagerarna kommer till flygplatsen är de vanligtvis chockade över att inte kunna använda returbiljetten, utan måste betala tusentals kronor för en ny biljett, säger Maria Wiezell.

Den europeiska konsumentrörelsen har under flera år arbetat för att få bort dessa avtal, men det finns ingen gemensam regel inom EU för hur de ska hanteras. Frågan drivs i domstol av bland annat den belgiska konsumentorganisationen Test Achats/Test Aankoop. Nu går konsumentorganisationerna i flera länder ihop kring en gemensam auktion för att få uppmärksamhet kring frågan genom att bland annat uppmana olika flygbolag att sluta använda no show-klausuler. I Sverige uppmanar Sveriges Konsumenter Konsumentombudsmannen i ett brev att inleda en undersökning kring hur bland annat SAS använder klausulen i sina avtal.

Flygbolagen å sin sida hävdar att klausulen är nödvändig för deras prissättning. Dessutom vill de förhindra att resenärer köper billigare biljetter i paket och sedan bara utnyttjar en del av sträckan som bolaget vill sälja enskilt till ett högre pris.