Hoppa till innehållet

Handlaren som slopar direktreklamen

Slopade kampanjbladen men behöll försäljningen. Ica Liljeholmen har gjort det få matbutiker vågat.

Publicerad

Jesper Annell på Ica Kvantum i Liljeholmen har slopat direktreklamen till förmån för Facebook.

Även om handlarnas budget för direktreklam sjunker med ungefär 3 procent år för år fortsätter kampanjbladen från den lokala livsmedelsbutiken att fylla brevlådor och hall­mattor. Ica Kvantum i Liljeholmen i Stockholm har som en av få livsmedelsbutiker valt att helt sluta med direktreklamblad. För att locka kunder till sina veckoerbjudanden satsar butiken i stället på till exempel Facebook.

– Vi satsar ganska mycket på hållbarhet och tittar på olika områden där vi kan minska avtrycket på miljön. Den oadresserade direktreklamen var ett solklart transport- och resursslöseri. Det kändes dessutom gammaldags att skicka ut papper, säger Jesper Annell, kommunikationschef i butiken.

Hamnade i pappersinsamlingen

Hans tjänst kom till i samband med att butiken slutade att skicka ut oadresserade kampanjerbjudanden och ­meningen är att han ska hitta andra sätt att kommunicera med kunderna.
Sedan butiken slopade direktreklamen för snart ett år sedan har man inte kunnat se någon nedgång i försäljningen av kampanjvarorna. Jesper Annell drar slutsatsen att reklambladen inte haft önskad effekt
– För majoriteten fick de nog bara studsa på hallmattan innan de hamnade i pappers­insamlingen, säger han.

Intervjuad i europeiska medier

Totalt sett delade butiken ut cirka 10 000 kampanjblad i veckan tidigare. Att butiken nu slopat utskicken väcker uppmärksamhet. Samma dag som Råd & Rön pratar med Jesper Annell har han gett sju intervjuer med olika svenska och europeiska medier.
– Reklambladen finns överallt och är något man sysslat med länge. Att sluta med dem är ett stort steg, ­säger han.
Ica Kvantum i Liljeholmen skickar fortfarande ut adresserad reklam i pappersform till sina bonuskunder.