Hoppa till innehållet

Ida Kjellin: Fast i datorkrånglets evighetsloop

Krönika ur Råd & Rön nummer 9 2018

Publicerad

Att krönikörens dator låter som en aggressiv humla väcker ingen sympati hos killen bakom kassan.

I förebyggande syfte säger jag: "Ja, jag har försökt starta om". Killen bakom kassan i Det stora elvaruhuset drar inte på smilbanden. Kanske är han sur för att han inte fick säga sin vanligaste fråga till konsumenter som dyker upp med krånglande datorer. Jag är där för att min nyinköpta, väldigt dyra dator visade sig ha en rad fel: skärmen ser splittrad ut, mellanslagstangenten får då och då för sig att inte funka men det värsta är att den blir kokhet direkt och fläktarna går i gång så att datorn låter som en aggressiv humla: bzzzzzzzz. Killen bakom disken säger åt mig att jag inte får lämna in datorn för reparation utan ger mig hemläxa. Avinstallera allt och installera sedan allt på nytt! Suck. Okej.

Men denna manöver är inte den magiska kur som räddar datorn från dess åkommor. När jag återvänder till elvaruhuset och berättar att det inte hjälpte får jag inte ett direkt det medlidsamma ”vad synd, det ska vi åtgärda” jag hoppats på till svar, men killen – rätt nonchalant – tar i alla fall emot datorn den här gången. Några veckor senare åker jag och hämtar ut datorn, men samma fel kvarstår. Och kvarstår. Och kvarstår.

För efter tre vändor fram och tillbaka till elvaruhuset senare låter datorn som en tandläkarborr, blir fortfarande varm som lava, skärmen ser lika knasig ut som någonsin, och mellanslagsknappen vill bara fungera om man dunkar ner den. I servicekassan verkar de inte tro mig. För att åka fram och tillbaka till elvaruhus och ljuga om datorer är det absolut festligaste jag vet. Jag bestämmer mig för att bli mer aktiv. Jag filmar datorn när man hör att den brusar som en liten ettrig motorbåt och läser på ­Konsumentverkets hemsida om mina rättigheter vid köp. Nu så! Ge mig pengarna tillbaka!

Det kan jag glömma. Jag blir avfärdad direkt: ”Du, jag har gått en utbildning i konsumentlagen, det har inte du. Det är en gråzon. Och vi tolkar det inte som att du har rätt till en ny dator”, säger han. Och vad kan jag göra? Inget, utom att lämna in datorn igen, en fjärde gång. Jag ber till teknikens alla gudar att de ska fixa felet,men gudarna är upptagna på annat håll och bzzzzzz säger datorn fortfarande när jag hämtat ut den och bzzzzz säger min hjärna bara jag tänker på att träffa de här taskiga ”service”-killarna igen.

Jag pratar med en konsument­vägledare som säger att jag kan göra en anmälan till ARN. Men sedan läser jag att en sådan anmälan kan ta ett halvår. Då ringer jag elvaruhusets kundtjänst. Det utmynnar i ett terapisamtal mellan mig och en okänd kundtjänstperson där jag snudd på grinar och säger ”det känns hopplöst” och ”jag vill bara att de ska bekräfta att det här är jobbigt för mig”.

Jag får tipset att prova en annan filial. Inte heller på den nya filialen får jag häva köpet, det blir reparation en femte gång. Men: killen i kassan är snäll och äntligen, äntligen får jag ett medkännande ”jag fattar att det här varit jobbigt för dig”. Jag blir så oerhört tacksam över den här efterlängtade sympatin! Nästan så tacksam att jag knappt ens blev arg när jag häromdagen hämtade ut datorn och den hälsade mig med det numera så välbekanta surret av fläktar som går i gång av en överhettad dator. Nästan. Bzzzzzzzzzz ...

Krönikören är  manusförfattare och tv-skribent.

 

Här är mitt...

… bästa köp:

Min hund. En ullig, gullig bedlingtonterrier vid namn Ture.

… sämsta köp:

Datorn för 17 000 kronor. Mina sorgliga öden och äventyr med den är beskrivna i krönikan till höger.

… drömköp:

En lyxig filmprojektor tillsammans med ett proffsigt högtalarsystem. Jag är både manusförfattare och filmkritiker, och ser enorma mängder film och tv-serier.
Vilken dröm att ha en hemmabio! Faran är ju att jag aldrig skulle lämna hemmet ...