Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Så blir du en jobbig konsument

josephine freje foto_svt press

En jobbig konsument – är en glad konsument. Det lärde jag mig under min tid som programledare på SVT Plus i Umeå. Gemensamt för de flesta tittare som hörde av sig var att de inte kunde föreställa sig att någon kunde vara så fräck att de faktiskt lurar folk. Och även i de fall företaget har gott uppsåt kan du få både bättre pris och villkor om du vågar vara jobbig – med ett leende på läpparna. Här är några av mina tips, som jag hoppas kan komma till nytta.

 

Fake it ’til you make it

Alla kanske inte tycker det är roligt att memorera konsumentlagar. Men du kan komma långt på att agera som om du är Sverkerpåläst. Att med självklarhet slänga in ord som ”konsumentköplagen” paragraf 16 (fel på varan), eller paragraf 23 (reklamation) gjorde bland annat att ett trilskande butiks­biträde på en större elektronikkedja omedelbart gav mig en ny – fungerande – dator. 

Du kan också artigt avbryta försäljarsnack med ”ja, men nu vet ju både du och jag vad ARN hade tyckt om det där – så vad har du att erbjuda som är mer rättvist?”

Pruta som på semestern

Det går alldeles utmärkt att pruta i Sverige, i alla fall vid större köp eller vid förnyelse av avtal. Betona att du är en lojal kund, att det är bra reklam att ha nöjda kunder och skapa en personlig relation med säljaren, exempelvis: ”Du verkar ju vara en person som är hjälpsam/erfaren/kunnig, jag är övertygad om att du kan fixa ett bättre pris.”

Jag har till och med kunnat köpa en hel låda med chips för halva priset då datumet snart skulle gå ut. I värsta fall får du nej, i bästa fall får du ett betydligt bättre pris. Chipsen höll sig långt över sista datumet.

 

Här är mitt...

... bästa köp: En musselsoppa på restaurang i Göteborg – jag blev matförgiftad. Kompensation: trerätters med dryck för fyra personer och övernattning på lyxhotell. Insåg sen att jag kanske är allergisk mot musslor, ups! 

... sämsta köp: Ett par solglasögon för 2  100 kronor. Jag tappade bort dem precis lika snabbt som alla billiga från macken.

... drömköp: Någon form av billig maskin som kan se till att öppnade chipspåsar går att stänga och förpackas precis som de är från början, för att behålla krispigheten.

 

Lägg på luren

Telefonförsäljare är det inte många som gillar. Om du vill vara säker på att inte bli lurad är det säkrast att säga ”nej tack” och lägga på luren. Använd aldrig ordet ”ja”. Exempelvis: ”Är detta Anna Andersson?” svar: ”Det är det, vad gäller det?” 

Själv brukar jag dock vara för nyfiken på vad de vill. De ringer dock sällan till mig, men ofta när jag är hemma hos min 94-åriga mormor. I de flesta fall ­slutar det med att telefonförsäljaren lägger på luren efter mina frågor. Telefonförsäljare vs kund 0–1.

 

Ge dig aldrig

Om du ändå blir lurad, ge dig inte. Reklamera, klaga, ligg på. Anmäl sedan till ARN, Konsumentverket eller sök råd hos din kommunala konsument­vägledare eller Hallå konsument. Våga vara obekväm! Om du har blivit lurad är du säkert bara en av hundratals eller tusentals konsumenter som varit med om samma sak – men inte orkat ta fajten. Hade alla kämpat hade sådana företag inte kunnat fortsätta. 

Och om du vet med dig att du inte kommer att orka bråka – använd då tips ett: ”fake it ’til you make it”. Bara tanken på att du är en jobbig kund kan vara tillräckligt för att få bluffmakare att ge sig.

Så, det viktigaste är att gå in i rollen som konsument, på samma sätt som säljaren går in i sin roll. Det är ett skådespel där den som är jobbigast (på ett artigt sätt) vinner. Så nästa gång du ska köpa en vara eller tjänst – stålsätt dig och tänk för dig själv: ”Jag är en jobbig – men trevlig – konsument”.

Text: Josephine Freje, reporter i Expressens grävgrupp. Tidigare programledare på SVT Plus och reporter på Uppdrag granskning.

Foto: SVT press

 

Prenumerera
pren445_teaser

Prenumerera på Råd & Rön

 10 nr av papperstidningen.
 Alla tester på webbplatsen.
 Digital tidning i surfplatta.

     Beställ här >>

Krönika
edwardblomNB

Vi borde skicka ut bluffmaten

Gastronomen och kulturvetaren Edward Blom skriver om varför wallenbergaren är vår mest misshandlade rätt.

Krönika
edwardblomNB

Vi borde skicka ut bluffmaten

Gastronomen och kulturvetaren Edward Blom skriver om varför wallenbergaren är vår mest misshandlade rätt.