Hoppa till innehållet

Larmet urkopplat - utan att det märks

Har du larm i din bostad? Då tror du säkert att du är skyddad dygnet runt. Men larmet kan vara urkopplat en hel vecka, utan att du märker det.

Publicerad

"Uppkoppling till larmcentral ... övervakning och handhavandehjälp dygnet runt.” Så står det i larmföretaget Verisures avtal. Men dygnet runt stämde verkligen inte för Peter i Halmstad. När han var bortrest slutade hans larm att fungera, och det kan ha legat nere i en hel vecka.

Det som hände var att Peters larm i bostaden skickade sin vanliga testsignal till centralen, och allt såg okej ut. Men sedan la batteriet till larmanläggningen av, och nästa ordinarie testsignal skickades inte förrän sex dagar senare. Först då upptäckte Verisure att något var fel, och ringde Peter.

– Jag trodde att Verisures tekniska central hade koll dygnet runt, men larmet kan alltså ligga nere i nästan en vecka. Dessutom tillåter Verisures rutiner att deras teknikcentral har ett dygn på sig att kontakta larmcentralen, som i sin tur ska uppmärksamma mig på att larmet ligger nere.

Roger Berger, verksamhetschef på Verisure, berättar att ett sådant här scenario kan uppstå. Men han tycker inte att det är någon fara eftersom ljudlarmet ändå kan vara intakt, och sirenen tjuter.

– Dessutom vet ju inte brottslingarna att larmanläggningen är utslagen på grund av ett tekniskt fel, påpekar han.

När det gäller Peters fall säger Verisure att de följde sina vanliga rutiner för det de kallar ”test missing signal”. Den aktiva övervakningen kan variera mellan varannan minut och upp till var sjätte dygn. Hur ofta avgör kunden när avtalet tecknas. Ibland ställer försäkringsbolagen krav på tät övervakning. I sin marknadsföring lovar Verisure att agera inom 30 sekunder, men det handlar enbart om hur man agerar vid inkomna larmsignaler, förutsatt att larmet är aktiverat. Vill du ha tätare övervakning kräver det att du har ett nytt larmsystem, med olika funktioner, som du kan aktivera via dina sidor på Verisures webbplats. Då kan du till exempel få ett sms om batteriet tar slut. Men Peters larmsystem installerades för åtta år sedan, och då fanns inte den tjänsten.

– Jag tycker att det är helt horribelt att sådana rutiner ska vara okej, säger Peter. Jag levde i tron att jag hade den tjänsten.

 

 Läs även: Larm syns på Hemnet

 

Verisure rekommenderade Peter att själv kolla om larmet fungerar. Men då måste han ringa larmcentralen under dagtid, trycka in två knappar på larmets knappsats och hålla dem intryckta tills operatören konstaterar att allt fungerar. Något som naturligtvis är omöjligt om man är bortrest. Verisures kundtjänst har också erbjudit honom att uppgradera till ett nyare larm som skickar testsignal en gång per dygn.

– Då får jag betala ytterligare cirka 5 000 kronor för att få ett larm som jag trodde att jag hade, säger Peter upprört.

På Säkerhetsbranschen, en branschorganisation för drygt 160 säkerhetsföretag, säger vd Torbjörn Ferndahl att det är vanligt att larmen inte övervakas kontinuerligt.

– De flesta äldre hemlarm hos privatpersoner har ingen kontroll alls. Försäkringsbolagen har inga krav på att det ska vara konstant övervakning, men nyare larm sänder ofta en signal en gång per dygn. Det tycker jag är rimligt, säger Torbjörn Ferndahl.

– Många tror att larmcentralernas förbindelse är kontinuerlig, men så är det inte. Kommunikationen till lamcentralen är en av de svagaste länkarna i larmsystemen.

Torbjörn Ferndahl uppmanar alla att gå igenom villkoren i larmavtalen. Där ska det framgå hur ofta en testsignal skickas. (Namnet Peter är fingerat)