Hoppa till innehållet

Låt roboten läsa dina avtal

Att it-jättar som Google och Facebook ­använder artificiell intelligens för att hålla koll på oss användare är inget nytt. Nu vill ­konsumentrörelsen slå tillbaka med ­samma teknik.

Publicerad

Snart kan datorn hjälpa dig förstå krångliga avtal.

Nästan alla webbtjänster, sajter och appar har långa krångliga avtalsvillkor som måste accepteras innan du använder dem och nästan inga användare orkar läsa dem. Men hjälp kan vara på väg. Forskare vid European University Institute och universitetet i Bologna har utvecklat ett datorprogram med artificiell intelligens, AI, som läser avtalen åt dig.
– Storbolagen har använt artificiell intelligens på olika sätt i decennier. Det vi försöker göra är att ge AI-verktyg till samhället som helhet, och specifikt till konsumenter, säger Francesca Lagioia som är doktor i juridik på institutet.
– AI kan hjälpa konsumentorganisationer och tillsynsmyndigheter att agera mer proaktivt mot dåliga användaravtal än i dag, säger hon.

Forskarnas AI-robot har döpts till Claudette och är i dag specialiserad på att analysera just användar­villkor och integritetsavtal för nättjänster. Tillsammans med den europeiska konsumentorganisationen Beuc har forskarna bland annat gått igenom integritetspolicyn hos företag som Facebook, Google och Netflix för att se hur de lever upp till den nya dataskyddsförordningen GDPR. Undersökningen visade att det fanns en hel del i övrigt att önska innan företagen lever upp till de nya reglerna.

Eftersom det finns så många appar och tjänster är det nästan omöjligt för myndigheter och konsumentorganisationer eller andra frivillig­organisationer att hålla reda på om de följer reglerna i sina avtal. Tanken är att Claudette hela tiden ska övervaka dokumenten och samtidigt på egen hand leta upp nya tjänster som dyker upp på nätet och granska de avtalen.
– Frivilligorganisationerna saknar resurserna att gå igenom ett stort antal avtal och bedöma dem. Det finns helt enkelt för mycket som måste kontrolleras, säger Francesca Lagioia.

I sin nuvarande form är Claudette en prototyp som fortfarande tränas med fler och fler avtal. Hittills har roboten en träffsäkerhet på strax över 80 procent när det gäller att hitta felaktiga eller oskäliga skrivningar. Framöver hoppas Francesca Lagioia att den ska få upp en säkerhet som närmar sig 100 procent och själv meddela myndigheter eller organisationer när ett dåligt avtal dyker upp.
– Vi vill också ta fram verktyg som riktar sig direkt till konsumenter i form av en app eller ett tillägg till webbläsaren på datorn som kan tala om för dig om en tjänst har ett godkänt avtal eller inte, säger Francesca Lagioia.

Sinan Akdag är digital expert på Sveriges Konsumenter och hoppas få hjälp av Claudette eller liknande verktyg för att bättre kunna granska olika användaravtal.
– Jag är van vid att påpeka hur AI-tekniken kan påverka konsumenter negativt. Men det finns stora vinster att hämta när den används för rätt saker. I stället för att på egen hand sitta och granska avtal långa som noveller kan ett verktyg som Claudette göra det åt oss. Det jämnar ut maktbalansen mellan konsumenter och företag, säger han

Roboten Claudette

Forskarna bakom Claudette säger att programmet har en artificiell intelligens. Det betyder i det här fallet att det kan lära sig att analysera lagtext och avtal genom att matas med en stor mängd bra och dåliga exempel. Från den informationen kan programmet sedan dra slutsatser om ett nytt avtal uppfyller kraven eller inte.