Hoppa till innehållet
Läs mer

Mobilizera utnyttjar kryphål i lagen

Se upp i gallerian för säljare från Mobilizera. När de säljer utan fast butikslokal är din ångerrätt starkt begränsad. Många har blivit lurade.

Publicerad

Claes Hamberg råkade ut för Mobilizera i Västermalmsgallerian i Stockholm.

– Jag kom från ett spinningpass och var törstig. En säljare hoppade på mig i en trång passage, erbjöd mig en flaska vatten och då stannade jag.

Säljaren bad om hans namn och slog upp det på datorn. Han kunde se vilka abonnemang som Claes Hamberg hade och bytte dem snabbt från Telia till Telenor trots att han egentligen inte var intresserad. Och han fick två ”presenter”, en ny mobil fast han redan hade en samt ett par hörlurar.

Till den nya mobilen, ”presenten”, följde ett extra abonnemang på två år.

– Det var en dyrköpt erfarenhet. Efteråt kändes det som ett övergrepp, det gick inte att värja sig.

Björn Persson råkade än värre ut. Han köpte en telefon av Mobilizera i Ringen i Stockholm.

– Jag fick skriva på en mängd papper, jag hade svårt att se vad det stod eftersom jag inte haft råd att köpa nya glasögon. Säljaren sa också att jag skulle ”få” fler apparater.

Det var ytterligare en mobil, en dator och en iPad. Han lämnade tillbaka dem dagen efter, han hade ingen användning för dem. Men abonnemangen fortsatte att löpa och nu kom fakturorna.

– Varje gång det smäller i brevlådan hoppar jag till. Det kommer krav från inkassoföretag.

Björn Persson har ringt Mobilizeras kundtjänst åtskilliga gånger, de säger att någon ansvarig ska återkomma till honom, men ingen har hörts av. 

Öppet köp ska gälla

På Mobilizeras webbplats står det att de har öppet köp och ångerrätt i 14 dagar. Gäller inte det?

– Jovisst, Björn Persson måste ha haft otur. Det kan krångla med abonnemangen, vi kan inte gå in i operatörernas system vid en retur, det måste operatören göra, säger Robert Rehbach, ansvarig på Mobilizeras huvudkontor.

Men Björn Perssons fall är inte unikt. Konsumentverket har fått 35 anmälningar mot Mobilizera bara det senaste året och historierna är likartade.

Bo Lindberg råkade ut för Phone family, ett annat av de företag, som säljer teleabonnemang från tillfälliga butiker i gallerior.

– Jag tyckte att det gick för fort och ville inte teckna avtal, då blev de aggressiva och sa att det redan gällde. Jag skulle få betala straffavgift om jag inte gick med på det, skriver han till Råd & Rön. 

När mobilen sedan krånglade, vände sig Bo Lindberg direkt till operatören, 3. De påstod att han fått ett dåligt avtal, ändrade det och gav honom ett extra modem i ”present”, ett modem han sedan fått betala.

– ”Besparingen” är för länge sedan uppäten. Både Phone Family och 3 beter sig som bondfångare.  

Bestrid fakturor

Mattias Grafström, VD på Telekområdgivarna:

– Ett företag får inte lura någon att ingå ett avtal. Men som konsument är det ju svårt att bevisa det. Skriv aldrig på något utan att läsa igenom det noga. Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, så är det inte heller det, säger han.

Bestrid fakturorna om du får krav på abonnemang, som du blivit pålurad. Skriv brev både till återförsäljaren och till operatören. Bifoga kopia på avtalet med säljaren i brevet till operatören, så kan de spåra säljaren.

– Operatörerna har ett ansvar för hur återförsäljarna säljer deras tjänster, bland annat genom uppföranderegler från Telekområdgivarna, säger Mattias Grafström.

Text: Cristina Farm

Fotnot:

Bo Lindberg och Björn Persson fheter egentligen något annat.

Sedan Råd & Rön kontaktat Mobilizera löste företaget Claes Hambergs och Björn Perssons problem.   

Ingen ångerrätt

Rent juridiskt gäller ingen ångerrätt vid ”försäljning utanför fasta affärslokaler”.

Ångerrätt vid den här typen av försäljning kommer först 2014 då EU:s konsumenträttighetsdirektiv börjar gälla.