Hoppa till innehållet

Ny reselag ger bättre skydd

I sommar kommer en ny paketreselag som ger fler resenärer chans att få ersättning om det blir problem med resan. Den nya lagen kunde ha hjälpt Viktoria som inte kom i väg till Spanien.

Publicerad

Viktoria, hennes föräldrar och hennes syssling från Nya Zeeland, som var på besök i Sverige, skulle resa till Spanien en vecka. De hade ­bokat flyg med Norwegian och ­bokat hotell hos Ticket. Men samma dag som de skulle resa ställdes flyget till Alicante in. Det var flygledarstrejk i ­Frankrike, och den påverkade också flygen till Spanien.
– Vi blev förstås förtvivlade. Tanken var att min syssling skulle få se lite mer av Europa, så vi hade verkligen maximal otur, säger Viktoria.

Familjen kontaktade Ticket direkt, som uppmanade dem att ta en taxi till Arlanda, så skulle det säkert ordna sig med ombokning. Men på Arlanda fanns ingen hjälp att få, så familjen fick stuva in sig och sina väskor i en taxi igen och åka hem.

Sedan började cirkusen för att få kompensation för den uteblivna resan. Viktoria gjorde allt rätt. Hon kontaktade Ticket, Norwegian, konsumentvägledningen i Stockholm, sitt försäkringsbolag och till slut Allmänna reklamationsnämnden.
– Jag vet inte hur många timmar jag la ner på att försöka få ut ersättning. Det var ju så tråkigt att betala för något vi inte kunnat utnyttja, säger Viktoria och fortsätter:
– Till slut fick jag ersättning för flygbiljetterna och en del av hotellkostnaderna. Men jag fick ingen ­ersättning för taxi­resan till ­Arlanda, som ­Ticket uppmanade oss att göra, eller för en förbokad taxi från Alicante till ­Benidorm. Vi för­lorade 3 500 kronor.

I Allmänna reklamationsnämnden blev det ­avslag, eftersom nämnden inte ansåg att det var en paketresa, och därmed kunde Viktoria inte kräva ersättning för alla kostnader. Men med den nya paketreselagen, som ska träda i kraft 1 juli, skulle det ha sett annorlunda ut.
– Nu kommer lagen att omfatta det som kallas sammanlänkade eller kopplade resor. Resor där transporten kopplas ihop med hotell, till exempel vid bokning på hotellsajter på nätet, har tidigare inte räknats som paketresa, och därmed inte givit rätt till kompensation. Men det kommer alltså att ändras, säger Maria Wiezell, konsument­­vägledare på Sveriges Konsumenter.

Andra fördelar är att kravet på information skärps vid bokning. Det kommer att finnas en standardblankett med information som alla ­återförsäljare är skyldiga att ha, och den ska också gå att ladda ner från nätet – ungefär som ånger­blanketten vid distansköp.
– De nya reglerna kommer att gälla i hela EU, och det är också en stor fördel. I dag bokar ju många resor på egen hand på nätet, och man kan då köpa resorna från bolag i andra EU-länder med samma informations- och ersättningskrav, säger Maria Wiezell.

Hon påpekar dock att en viktig regel är att olika bokningar för samma resa måste göras inom 24 timmar.
– Bokar du transport en dag, och sedan hotell och hyrbil en vecka senare, räknas det inte som en kopplad resa, och då har du inte samma rätt till ersättning om resan blir inställd. Fast du kan ändå ha rätt till ersättning från flygbolaget, säger hon.

 

Omfattar även kopplade resor

Nya ­paketreselagen gäller som ­tidigare för paket- och charter­resor, men nu omfattar den också sammanlänkade ­eller kopplade resor.

Följande kan vara en kopplad resa:
Resa och ­boende kopplas ihop vid beställningen, till exempel om du är inne på ett flygbolags webbplats för att boka en resa och ett hotell­erbjudande ­dyker upp som du bestämmer dig för att utnyttja. Den nya lagen gäller förutsatt att dina person- och betal­uppgifter förs över till den andra webb­platsen och bokas inom 24 timmar.
Flyg, hotell och hyrbil marknadsförs tillsammans. Annan aktivitet kan vara cykelpaket, vinprovar­utflykter, en seglings­kurs eller något annat du ska göra på resmålet.