Hoppa till innehållet

Så drabbas du av en avtalslös Brexit

Vad som helst kan fortfarande hända i skilsmässan mellan Storbritannien och EU, och risken för att landet kraschar ut ur unionen helt utan avtal är högst närvarande. Så här drabbas du som konsument om det händer.  

Publicerad

En hård Brexit drabbar främst dig som reser till Storbritannien. 

Dyrare att ringa i landet

Inom EU kan du i dag surfa och ringa till samma taxa som i Sverige, men efter Brexit kommer du sannolikt att behöva betala roamingavgifter igen. Kolla därför med din mobiloperatör eller abonnemangsleverantör vad som gäller för dig. 

Mindre skydd vid flygresor

Tack vare EU:s reserättigheter har du till exempel rätt till ersättning vid inställt eller kraftigt försenat flyg. Så länge du reser med ett flygbolag som är registrerat i ett EU-land, behåller du dessa rättigheter när du reser till eller från Storbritannien. Men om du flyger från Storbritannien med ett flygbolag som inte är registrerat i EU kommer du inte längre att omfattas av dessa rättigheter.  

– Det här gäller till exempel en flygbiljett från London till New York med British Airways. Det gäller dock inte om du bara mellanlandar i Storbritannien, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Du kommer fortfarande att ha rätt till skadestånd för ekonomisk skada i vissa fall. 

Sjukförsäkringskortet upphör att gälla

Om du ska resa till Storbritannien bör du vara medveten om att det blå sjukförsäkringskortet upphör att gälla. Kortet garanterar att du får vård till samma kostnad som de som bor i landet. 

Moms och tull tillkommer

Handlar du produkter från Storbritannien kommer du att få betala moms, eventuell tull och de särskilda avgifter som posten lägger till. Brittiska företag kan även komma att geoblocka, det vill säga vägra sälja till, svenska konsumenter. Det får inte företag inom EU inte göra. 

Visst konsumentskydd kvarstår

Du kommer att ha samma rätt att reklamera felaktiga varor och ångra saker du har köpt online.

– Storbritannien har implementerat EU:s konsumentregler i sin lag, och det innebär att de konsumentlagar som gäller i landet i dag kommer att vara desamma efter Brexit. EU-länder får inte ge konsumenterna sämre skydd än dem som ges i EU:s konsumentdirektiv, men de får ge bättre skydd, vilket Storbritannien har gjort i några fall. Konsumenter i England, Wales och Nordirland har till exempel sex års reklamationsrätt och Skottland har fem, jämfört med EU:s tre. Men efter en avtalslös Brexit har Storbritannien rätt att ända lagarna och försämra skyddet för konsumenter, säger Maria Wiezell. 

Ingen hjälp vid tvist

Hamnar du i tvist med ett företag i Storbritannien kommer du inte att få samma hjälp som tidigare, då möjligheten att vända sig till Konsument Europa upphör vid en hård Brexit.