Hoppa till innehållet
Läs mer

Spotifys avtalsvillkor anmälda

Avtal som är 33 sidor långa – kan de verkligen vara skäliga? Det anser inte Sveriges Konsumenter, som nu anmäler Spotifys avtalsvillkor till Konsumentverket.

Publicerad

– Spotify har många unga kunder, och då är det extra viktigt att avtalen är enkla att förstå. Det är orimligt att tro att en ung person läser och förstår ett 33 sidor långt avtal, som dessutom är skrivet på ett avancerat språk, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Som exempel ger hon en mening ur kapitel 14 i texten, som lyder: ”Du samtycker till att följa alla tillämpliga export- och återexportlagar och -förordningar, inklusive EAR, handels- och ekonomiska sanktioner som upprätthålls av OFAC och ITAR”.

– Det är fullständigt obegripligt, och det här tvingas man godkänna. För att ingå ett avtal måste man veta vad det är för avtal man ingår, och om avtalet är för långt och krångligt för att förstå anser vi att det är oskäligt, säger Maria Wiezell.

Onödigt ordrikt

Enligt EU-rådets direktiv ska avtal formuleras på ett klart och begripligt språk, så att konsumenten har reell möjlighet att granska dem och förutse vilka konsekvenser de får. Sveriges Konsumenter anser att Spotifys 84 815 tecken långa villkor brister i det avseendet. Bland annat anser de att Spotify belastar texten med självklarheter och skriver onödigt mångordigt. Till exempel skriver de 26 rader om vilka rättigheter konsumenten ger Spotify, när det hade räckt att skriva ”Du ger oss rätt att sprida och använda allt du publicerar”.

Utöver detta innehåller avtalet flera brister. Till exempel står det att eventuella tvister måste lösas genom individuellt skiljeförfarande, trots att konsumenter har rätt att ta företag de är i tvist med till domstol. Dessutom informerar Spotify inte om ångerrätten, vilket de är skyldiga att göra. Sveriges Konsumenter anser också att avtalet skapar obalans mellan kund och företag, där Spotify friskriver sig från ansvar, men lägger en massa skyldigheter på konsumenten.

Godkänner framtida metoder

Alla som registrerar sig hos Spotify godkänner per automatik villkoren, men Sveriges Konsumenter tycker att kunden ska göra ett aktivt val. Genom att godkänna avtalet ger man företaget ”rätt att använda och modifiera konsumentens innehåll under avtalstiden och ytterligare 20 år därefter, med metoder båda kända och okända”.

– Det är ju rena rappakaljan, man kan ju inte binda folk till något som man inte vet vad det är. Hur ska man som konsument kunna ta ställning till att Spotify vill använda metoder som inte är kända i dag, det är ju helt orimligt, säger Maria Wiezell.

Hon säger att Spotify inte är det enda, eller ens det värsta företaget, när det gäller obegripliga avtal.

– Spotify är inte sämst på något vis, men vi vill få långa och krångliga avtal prövade, och Spotify är ett svenskt företag med många unga kunder. Vi kontaktade dem innan vi skickade in anmälan för att ge dem möjlighet att rätta till felen och skriva enklare, men de nappade inte på det, säger Maria Wiezell.