Hoppa till innehållet

Tvister: Svindyrt att glömma charterväska

Beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Publicerad

Efter några badveckor i Sri Lanka var det dags för Sören och hans fru att åka hem. Resegruppen samlades tidigt på morgonen i hotellets foajé. Personalen prickade av deras väskor och sa till dem att gå på bussarna som skulle till flygplatsen. Guiden från researrangören TUI Sverige AB var försenad och det blev stressigt. Väl på flygplatsen hade en av Sörens väskor inte kommit med. Även några av de andra resenärernas väskor saknades. Guiden lugnade dem och sa att de skulle komma med den andra bussen från hotellet. Det gjorde de, alla utom Sörens. TUI-guiden lovade att han skulle få hem den inom en vecka. Väl hemma fick han besked av TUI att han skulle anmäla till fraktföretaget Lost and Find att han hade glömt väskan trots att han inte alls gjort det. Först drygt en månad senare fick han hem väskan och tvingades betala 6 305 kronor. Sören krävde TUI på pengarna. Företaget sa nej eftersom det är resenärens ansvar att bagaget kommer med i bussen.

Arn säger att Sören har gett en detaljerad beskrivning av hur det gick till när bagaget lastades ombord. TUI Sverige AB hade alla chanser att se till att hans väska kom med den andra bussen och ska betala 6 305 kronor. Det har företaget gjort.

Beslut i nämnd för alternativ tvistlösning

Texten refererar till ett beslut från en nämnd för alternativ tvistlösning. 

Om du hamnar i en konflikt med ett företag och inte lyckas lösa den kan du anmäla ärendet för att få saken prövad. Allmänna reklamationsnämnden (Arn) har flera olika avdelningar som prövar de flesta typer av ärenden. Det finns även andra nämnder som prövar konsumenttvister, exempelvis Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN), som avgör tvister mellan mäklare och konsumenter.

Vilka nämnder som är godkända för alternativ tvistelösning avgörs av Kammarkollegiet. En lista på godkända nämnder med kontaktuppgifter hittar du här