Hoppa till innehållet
Läs mer

Virtuella vapen big business

Tv-spelsutvecklare betalar vapentillverkare stora pengar för att få använda gevär och automatvapen i sina spel.

Publicerad

De spelutvecklare som gör tv-racingspel med riktiga bilmodeller måste betala licenspengar till de biltillverkare vars bilar figurerar i spelet. Det kan tyckas självklart och ger också spelet en extra dimension.

En BMW M3 tar de digitala kurvorna lika mjukt som sitt 600 000 kronors original och ger förutom licenspengar även varumärket BMW god reklam till blivande bilköpare.

Vad som är precis lika självklart inom spelindustrin, men betydligt mer hysch-hysch kring, är att det fungerar likadant med vapen i krigsspel. Sajten Eurogamer.net bad stora spelutvecklare som EA, Sega och Sony om kommentarer om hur de ser på sina licensieringar från den betydligt mer kontroversiella vapenindustrin men fick blankt nej.

Vapentillverkarna är däremot frispråkiga. Barett Rifles tillverkar prickskyttegeväret M82, som används av bland andra amerikanska och svenska armén.

För att få använda geväret i ett spel måste utvecklaren betala ”några tusen dollar eller många tusen dollar” beroende på hur framgångsrikt spelet antas bli. Men det viktigaste är inte pengarna.

– Tv-spel exponerar vårt varumärke för en ung publik med framtida potentiella köpare, säger Barett Rifles tv-spelsförhandlare till Eurogamer.

Likadant resonerar franska Cybergun, som både tillverkar luftvapenmodeller av riktiga vapen och förhandlar fram avtal mellan vapentillverkare och tv-spelsutvecklare.

– Licensen kan bestå av en engångssumma, en rörlig royalty eller bara reklam och marknadsföring. Men viktigast är att öka vapnets berömmelse över världen, säger Cyberguns förhandlare till Eurogamer.

De vapen som figurerar i populära spel ger också Cyberguns kopior i form av luftpistoler och luftgevär en rejäl skjuts i försäljningen. Franska arméns automatkarbin Famas är ett tydligt exempel.

– När Call of Duty lanserades, med Famas som ett av spelets bästa vapen, exploderade försäljningen i USA. När barnen spelar varje dag med ett nytt vapen vill de äga ett i verkligheten också, säger Cyberguns förhandlare.