Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Populära frågor

    2020-03-10
    2020-04-20

    Alla frågor

    Okej med avtal på engelska?
    2020-04-22

    Fråga: Jag köpte i går biljetter till en kyrkokonsert via Billetto. Deras villkor var något av det värsta jag läst och dessutom på engelska. Får/bör de ha det på detta sätt.

    Gunnar

    Svar: Cecilia Norlander, som är jurist på Konsumentverket, hälsar att den information som konsumenten har rätt att få vid avtal på nätet ska ges på ett sådant sätt att konsumenten inte har några svårigheter att förstå den. Det finns inget uttryckligt krav på att den ska ges på ett visst språk, men i förarbetena till lagen konstateras att det i vissa fall kan innebära att informationen behöver ges på svenska.

     

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Får man byta rutten amaryllis?
    2020-04-22

    Fråga: Min fru fick skickat hem en blomsteruppsats från en vän till jul.  Den innehöll bland annat en amaryllis men den blev det inget av, den var tydligen rutten. Kan vi gå tillbaka och be om att den byts?

    Gunnar

    Svar: Konsumentköplagen gäller även växter, vilket innebär att du kan reklamera amaryllisen om den inte lever upp till det som utlovats när den såldes.

     

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Har en butik rätt att neka återköp till annat konto än ursprungsköp?
    2020-04-22

    Fråga:  Har en butik rätt att neka återköp till annat konto än ursprungsköp? Till exempel om farmor ger ett kvitto på presenten som hon har köpt med kort och svärsonen vill lämna tillbaka köpet eftersom det inte passade.

    Anna-Lisa

    Svar: Ja, butiken kan neka återköp till annat kort. Bakgrunden till att butikerna vill sätta tillbaka pengarna på samma kort är riktlinjer från kortföretagen för att undvika penningtvätt.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Varför måste leverantörer av mat till hemmet envisas med så många kassar?
    apelsinpåse 2020-04-22

    Fråga: Varför måste leverantörer av mat till hemmet envisas med att fullkomligt gödsla med kassar? Här är det Ica som tar det säkra före det osäkra och levererar tre apelsiner i en plastpåse, som sedan packats i en papperspåse. De tre apelsinerna var alltså det enda i hela pappåsen. Känns inte som det här med dubbla påsar ligger i tiden riktigt? Vad har de för ursäkt?

    Annika

    Svar: Marie Holmqvist, som är ansvarig för centralt plock inom e-handel på Ica hälsar att frukt och grönt packas i bruna, lägre papperspåsar, för att de inte ska bli skadade under transport men också i separata påsar för att kunden enkelt ska kunna urskilja de varor som de har köpt. Ibland ställs denna bruna påse ovanpå varorna i en bärkasse som är plockade på en annan avdelning, detta för att optimera lastbäraren och köra med så optimerade bilar som möjligt ur miljösynpunkt.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Har kravet på märkning av potatis försvunnit?
    R&R potatis RGB 2020-04-22

    Fråga: Det har blivit allt vanligare att potatis säljs under beteckningarna fast, mjölig eller delikatess.  Tidigare var man tvungen att ange sortnamn, har detta krav försvunnit?  Potatissorterna smakar olika och har olika kokegenskaper. Jag vill veta vilken sort det är så att jag kan välja den jag tycker om eller som passar bäst. 

    Riina

    Svar: Enligt Livsmedelsverkets föreskrifter om livsmedelsinformation ska potatis märkas med sort, oavsett om det är färdigförpackad potatis eller om det är potatis som säljs i lösvikt. Så kravet på sortmärkning har inte försvunnit, men reglerna gäller för svensk potatis, inte om potatisen har producerats i ett annat EU-land.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 59 kr/mån och du kan avsluta den när som helst.