Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Populära frågor

    2018-12-05
    parkor

    Svårt parkera utan mobil

    Kan man kräva att få betala parkeringen med kontanter eller kontokort?

    2019-02-15

    Alla frågor

    Fick brännskada av ”efter bett”-penna
    2019-10-16

    Fråga: Jag fick ett bett och gick till Apoteket där jag rekommenderades att använda en “After Bite”-penna från Evolan. Efter några timmar blev området jag applicerat på helt rött och det blev även blåsor. Jag har haft kontakt med Evolan, som tror att jag fått en kemisk brännskada av pennan. Jag fick gå till vårdcentralen, köpa omslag och la ner arbetet en dag på grund av både smärta och oro. Evolan säger att de kan kompensera pennan med 89 kronor. Har jag några rättigheter på det här området?
    Bo

    Svar: Enligt konsumentköplagen är det inte till­verkaren, utan återförsäljaren som är ansvarig om det finns ett ursprungligt fel på produkten. I ditt fall ska du alltså vända dig till det apotek där du köpte pennan och kräva ersättning.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Räcker det att titta på wattantalet?
    2019-10-16

    Fråga: Om vattnets temperatur vid kaffebryggning och värmeplattans temperatur vid varmhållning är viktigast när man bedömer en kaffebryggare skulle jag som konsument vilja att dessa uppgifter finns med i deklarationen när man ska
    köpa en ny bryggare. Eller räcker det att endast titta på antal watt? Är en bryggare på 1500 watt bara snabbare än en bryggare med 950 watt eller är den också varmare?
    Maria


    Svar: Nej, det räcker inte att titta på antalet watt för att ta reda på vattnets temperatur vid kaffebryggning. Om du tittar på ­bryggarna i vårt test ser du att skillnaden mellan temperaturen på det färdig­bryggda kaffet är liten mellan de olika modellerna även om skillnaden mellan antalet watt på värmeelementet skiljer sig mycket åt.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Fick betala oväntad hotellskatt
    2019-08-22

    Fråga: Vi åkte till New York i maj. Flyg och hotell bokades via telefon hos Ticket och betalades direkt. Eftersom det var en paketresa, med allt betalt på förhand, blev jag förvånad när vi vid utcheckning fick betala hotellskatt på cirka 2400 kronor. På Ticket sa de att det i bekräftelsen, som mejlades till min man efter telefonbokningen, fanns information om att avgifter kan tillkomma. Tyvärr upptäckte vi inte dessa rader. Kan de göra så?
    Anne Marie Levin-Jacobsen

    Svar: Du ska få information om paketresans samman­lagda pris, inklusive skatter, samt tilläggsavgifter och andra kostnader som kan tillkomma. Om återförsäljaren inte informerar om priset korrekt är du inte skyldig att stå för tillkommande kostnader. Ticket bör i egenskap av återförsäljare betala dem. Gör de inte det kan du göra en anmälan till Arn.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Hade bussbiljett men fick inte åka
    2019-08-22

    Fråga: Jag hade bussbiljett med Flixbuss till Stockholm från Jönköping, men bussen var överbokad. Vi som inte hade sittplats fick gå av. Som tur var kunde jag i stället åka bil med en person som inte heller fick plats. Jag har fått tillbaka pengarna för biljetten, men inte bensinpengarna. Vilka rättig­heter har jag?
    Yvonne

    Svar: Om du har blivit nekad på grund av överbokning och du reser med inrikes buss där transportsträckan är 15 mil eller längre ska du erbjudas två olika alternativ: Antingen att ombokas till en resa till slutdestinationen så snart som möjligt eller att få återbetalning motsvarande biljettpriset. Om Flixbuss inte erbjudit dig detta kan du också ha rätt till ersättning på upp till 50 procent av biljettpriset. Om din resa blir försenad mer än 90 minuter har du rätt till snacks, mat och dryck – om bolaget kan få fram detta.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Får företag ta betalt för något som är gratis?
    2019-08-22

    Fråga: Jag har hittat en hemsida som tar 119 kronor för att hjälpa till med att gå ur Svenska kyrkan, www.kyrkoavgiftningen.se. Får de göra så?
    Love

    Svar: Det är inte förbjudet att ta betalt för något som erbjuds gratis på annat håll, men det måste framgå tydligt att tjänsten kostar pengar. Tyvärr finns det flera företag och sajter som gör på samma sätt som Kyrkoavgiftningen.se och det finns även exempel på sajter som tar betalt för att utföra tjänster som annars är gratis hos Trafik­verket och andra myndigheter. Vi har skrivit om detta tidigare, du hittar artikeln på www.radron.se/betaltgratistjanster.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 55 kr/mån och du kan avsluta den när som helst.