Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Alla frågor - Övriga konsumenträttigheter

    Gäller garantin när kvittot är oläsligt?
    kvitton_bleknar 2019-04-25

    Fråga: Om man ska klaga på en vara ska man kunna visa var den är köpt. Men moderna kvitton går inte att läsa efter några månader. Hur fungerar då garantin? Ska man gå till butiken när kvittot börjat blekna och be att få ett nytt läsbart?
    Göran

    Svar: Det verkar onödigt krångligt att gå och be om nya kvitton och det finns ingen skyldighet för butiken att lämna ut nya kvitton. Enklare är att ta en kopia av kvittot på ett mer beständigt papper eller helt enkelt fotografera av det med mobilen. När det gäller den lagstadgade reklamations­rätten behöver du bara bevisa att en vara är köpt på ett visst ställe och då fungerar en kopia som bevis. När det gäller ­butikens garanti kan de kräva ­original­kvitto, men om du sparar det tillsammans med kopian borde det inte bli något problem. Ytterligare ett alternativ är att be om ett mer beständigt kvitto när du köper varan eller att be om ett digitalt kvitto.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Måste lampan vara märkt?
    2019-04-08

    Fråga: Är det lagligt att sälja en lampa i Sverige om den inte är S-märkt eller har CE-märkning?
    Birgitta

    Svar: CE-märkningen måste lampan ha, precis som annan elektrisk utrustning som säljs i Sverige. Den sätts dit av tillverkaren själv och är en försäkran om att produkten uppfyller alla krav som EU ställer på produkten. Märket betyder alltså inte att varan är godkänd av någon myndighet. S-märket är en frivillig säkerhetsmärkning som tillverkare kan köpa in från ­certifieringsföretaget Intertek Semko, som kontrollerar att varan följer alla regler.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Varför ägg i ­tandkrämen?
    tandkram 2019-04-08

    Fråga: Mitt barn är så allergisk mot ägg och mjölk att hon till och med reagerar på tandkräm. Varför används ägg och mjölk? Finns det tandkräm som är helt fri från dessa ingredienser?
    Emma

    Svar: Ja, det finns ett flertal barntandkrämer som inte innehåller ägg och mjölk, till exempel Colgate, Oral-b, Proxident Folktandkräm och DentiPro. Unilevers Zendium Kids innehåller ägg och mjölk och företagets presskontakt Sandhya Forselius hälsar att receptets syfte är att efterlikna munnens naturliga bakterieflora, samtidigt som den ska verka skonsamt.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Musikalbolag har gått i konkurs
    2019-02-25

    Fråga: Jag har köpt biljetter till en musikal där bolaget nu gått i konkurs. Företaget som jag köpt biljetterna av har bara förmedlat köpet och tar inget ansvar. Vad kan jag göra?

    Svar: Du kan skriva till konkursförvaltaren och kräva tillbaka dina pengar. Dessvärre prioriteras krav från konsumenter lågt och det brukar sällan blir några pengar ur konkursboet. Har du betalt med kreditkort kan du vända dig till den bank som ställt ut kortet och kräva att banken betalar tillbaka dina pengar. Vid betalning med kreditkort har du rätt att ställa samma krav på banken som på bolaget som gått i konkurs.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Krävd på ersättning för städning
    2019-02-25

    Fråga: Vi hyrde en stuga i fjällen under sportlovet av en stugförmedling. Nu två veckor senare har vi fått en faktura för att vi inte städat ordentligt och för att vi förstört en stol. Vi vet att vi städade ordentligt och vad vi vet så förstörde vi ingen stol. Måste vi ändå betala fakturan?

    Svar: Nej, inte om stuguthyraren inte kan bevisa att stugan var ostädad och stolen förstörd. Har stugan varit uthyrd efter er kan det bli svårt för uthyraren att visa att det är ni som städat dåligt och förstört stolen. Många stuguthyrare har som rutin att man lämnar en deposition som man får tillbaka när stugan inspekterats och städningen godkänts.

    Läs mer på: http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/resor/hyra-semesterboende-i-sverige

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 55 kr/mån och du kan avsluta den när som helst.