Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Alla frågor - Bedrägeri

    Beställning från min dators IP-nummer
    2019-02-25

    Fråga: Jag har fått en faktura från ett företag som påstår att jag varit inne på deras hemsida och köpt en tjänst. De påstår att beställningen är gjort från min dators IP-nummer. Kan det vara så, och räcker det som bevis?

    Svar: Nej. Det räcker inte med ett IP-nummer för att bevisa att det är du som utnyttjat tjänsten.  Ett avtal är mellan ett företag och en person, inte mellan ett företag och ett IP- nummer. Företaget ska därför kunna visa att det är just du som köpt den här tjänsten genom att du lämnat personnummer, e-postadress eller några andra personuppgifter.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Vilseledd av telefonförsäljare
    2019-02-25

    Fråga: Mitt telefonabonnemang har flyttats till en annan teleoperatör genom att telefonförsäljaren vilseledde mig att tro att han ringde från min operatör. Först nu efter en månad när jag fick fakturan förstår jag att jag blivit lurad att byta operatör. Jag har meddelat operatören att jag inte vill vara kund hos dem och bytt tillbaka till min gamla operatör. Måste jag ändå betala fakturan?

    Svar: Nej inte om du fortfarande kan ångra dit köp och det kan du göra om du inte fick korrekt information om ångerrätten.

    Vid försäljning av telefonabonnemang via telefon ska man få information om att man har ångerrätt i 14 dagar från det att man tackade ja till tjänsten. Man ska också få information om hur man meddelar att man vill ångra sig samt att det finns ett standardformulär som man kan använda sig av. Har teleoperatören startat en tjänst som du inte fått möjlighet att ångra kan de inte kräva dig på betalning. Skriv i så fall till teleoperatören att du ångrar avtalet och att du inte anser att du är betalningsskyldig för ett avtal som du inte haft möjlighet att ångra och dessutom vilseletts att ingå. Gör gärna en anmälan till Konsumentverket om teleoperatörens vilseledande marknadsföringsmetoder.

    Anmäl till Konsumentverket:  http://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/

    Läs om mer om ångerrätten på:  www.hallakonsument.se

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Pålurad säkerhetsdörr
    2019-02-25

    Fråga: Min gamla förvirrade mamma blev övertalad av en dörrförsäljare att köpa en säkerhetsdörr. Företaget har redan installerat dörren och slängt hennes gamla, som inte var hennes utan hyresvärdens. Nu när fakturan kom, en månad senare, inser hon att hon inte har råd och vill ångar sig. Kan hon det?

    Svar: Ja, om din mamma inte har fått information om ångerrätten. Vid försäljning som sker utanför en affärslokal har man 14 dagars ångerrätt som räknas från när man fått information om ångerrätten och information om att det finns ett standardformulär som man kan använda sig av om man vill ångra köpet.  Om man inte fått den här informationen kvarstår rätten att ångra sig upp till ett år efter köpet. Så har din mamma inte fått information om ångerrätten ska hon meddela företaget att hon ångrar sig. Eftersom en säkerhetsdörr inte går att skicka tillbaka med posten ska företaget komma och hämta dörren. De ska också lämna tillbaka eller ersätta den gamla dörren.

    Läs om mer om ångerrätten på www.hallakonsument.se

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Dörrförsäljning av brandvarnare
    2019-02-25

    Fråga: Jag fick besök av en dörrförsäljare som sa att jag  måste köpa ny brandvarnare. Den skulle bara kosta 200 kronor men sedan visade det sig att jag måste betala ett abonnemang för 199 kronor i månaden i 24 månader. Detta för att min mobil ska bli uppringd när brandlarmet går. Kan jag komma ur det här köpet?

    Svar: Ja, du kan ångra köpet om det är mindre än 14 dagar sedan du avtalade om abonnemanget . Fick du ingen skriftlig information om din ångerrätt  vid säljarens besök har du kvar ångerrätten upp till ett år. Har ångerfristen gått ut och säljaren påstått att du varit tvungen att byta brandvarnare kan du kräva att få avsluta abonnemanget utan kostnad eftersom du blivit vilseledd.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Får varken varan eller pengarna tillbaka
    2019-02-25

    Fråga: Jag har beställt en tvättmaskin av ett företag på Internet. Jag har betalat tvättmaskinen men inte fått den trots att leveransdatum har passerats med råge. Nu verkar sidan vara nedlagd och jag får inte tag i företaget. Hur ska jag få min tvättmaskin eller pengarna tillbaka? Ska jag polisanmäla företaget?

    Svar: Ja, du kan polisanmäla företaget men dessvärre läggs sådana här anmälningar oftast ner. Större framgång kan du ha via www.allabolag.se där du kan hitta namn på de som står bakom företaget och som du kan försöka kontakta. Du kan också kontakta Bolagsverket och få uppgifter om företaget. Lyckas du ändå inte få någon tvättmaskin eller dina pengar tillbaka, kan du göra en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Men om företaget redan har mycket skulder där finns det risk att Kronofogden inte kan mäta ut några pengar till dig och att du bara drar på dig onödiga kostnader.

    Har du betalat med kreditkort kan du kräva pengarna tillbaka av den bank som ställt ut ditt kort. Det har man rätt till enligt konsumentkreditlagen. Därför kan det vara klokt att alltid använda kort med kredit för köp på Internet t.ex. med kort med månadsfaktur. Undvik att göra köp där betalning krävs innan leverans av varan.  Innan du gör en beställning av ett företag på Internet så kontrollera att det finns ordentliga kontaktuppgifter. Testa gärna att ringa eller mejla. Handla gärna från företag som är med i Trygg e-handel. Det visas med en symbol som när man klickar på den går till Trygg e-handel. Googla på företaget så får du reda på om andra konsumenter varit missnöjda.

    Läs mer

    Om att få pengarna tillbaka via Kronofogden:
    https://www.kronofogden.se/Villfabetalt.html

    Om Trygg e-handel:

    https://www.tryggehandel.se/

    Om att handla säkert på nätet:

    https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/handla-pa-natet

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 55 kr/mån och du kan avsluta den när som helst.