Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Alla frågor - Betalning och avgifter

    Avgift för att få tillbaka avgift
    2019-04-25

    Fråga: Enligt Radiotjänst i Kiruna AB ska jag få en återbetalning av tv-avgiften. För det tar de en avgift på 40 kronor. För att slippa den ska man öppna ett konto på Swedbank och sätta in pengarna där. Får de göra på detta vis?
    Nils

    Svar: Ja, det får de. Det finns inte lagreglerat hur ett företag ska betala tillbaka en felaktig inbetalning eller en inbetalning som rör en längre tidsperiod än avtalat. Har man inte anmält ett kontonummer där de kan sätta tillbaka pengarna får man, enligt den information som har gått ut till alla kunder, en utbetalningsavi. Vill man inte betala vad det kostar att lösa in den brukar det gå att skicka in avin i ett fysiskt brev till den bank där man har ett konto. Enligt information på Radiotjänsts hemsida går det också bra att lösa in avin kostnadsfritt hos Swedbank/Sparbanken, oavsett vilken bank du har i vanliga fall.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Möbler till ­låtsaspriser
    2019-04-09

    Fråga: När jag handlar möbler på internet kan det till exempel stå att priset för en vara är 2 795 kronor. I kassan läggs det sedan på 295 kronor i expeditions­avgift. Borde inte priset vara 3 090 kronor från början då? För jag kan ju aldrig köpa varan för 2 795 kronor.
    Christian

    Svar: Priset på hemsidan kallas utbud och är inte bindande för säljaren. Däremot är det pris som visas för dig i kassan, innan du klickar på köp, bindande, och där står det tydligt att det tillkommer en expeditionsavgift. I villkoren står: ”Vi tar ut en expeditionsavgift vars storlek är beroende av de beställda varornas volym" och det förväntas du läsa och acceptera innan köp.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Dubbla inkassokrav för försenad elräkning
    2019-04-08

    Fråga: Min elhandlare och mitt nätbolag samfakturerar så att jag bara får en faktura både för elförbrukningen och för nätkostnaden. Men när jag missade att betala räkningen i tid kom det två inkassokrav, ett för elförbrukningen och ett för nätkostnaden. Får de göra så?

    Svar: Ja, det får de. Det finns inget hinder mot samfakturering av ursprungsfakturorna. Men fordringar från flera olika företag bör däremot inte tas upp i ett gemensamt inkassokrav. Inkassobolagen ska hålla isär de olika inkassokraven. Så även om två företag väljer att samfakturera ska inkassokraven skickas ut var för sig.

    Läs mer i Tillämpning av inkassolagen, Datainspektionens allmänna råd, sidan 29: https://www.datainspektionen.se/Documents/faktabroschyr-allmannarad-inkasso.pdf

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Jag fick inget kvitto
    2019-04-08

    Fråga: Jag fick inget kvitto sist jag var och handlade. Måste inte butiken lämna det?

    Svar: Jo, sedan 1 januari 2010 är det lag på att butiken måste erbjuda kunden ett kvitto. Bestämmelserna i lagen gäller kontant betalning, det vill säga när du betalar med kontokort eller med sedlar och mynt.

    Läs mer: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/kvitto

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Fakturaavgift
    2019-04-08

    Fråga: Ett företag vill ta ut en avgift på mina räkningar. Jag vill inte betala denna extra avgift eftersom det inte ingick från början. Företaget har inte informerat mig innan förändringen trädde i kraft. Företaget säger att jag inte kan avstå från deras månadsvisa aviseringar. Kan jag vägra att gå med på denna förändring?

    Svar: Ja, eftersom det inte ingick i avtalet från början och de inte meddelat dig förändringen i god tid. Extra avgifter, t ex faktureringsavgift eller expeditionsavgift, måste skrivas in i avtalet eller anges vid köpet annars har säljaren ingen rätt att kräva dem senare. Finns det stöd i avtalet för en förändring och företaget informerat sina kunder innan avgiften införs måste man betala, i annat fall avbryta avtalet. Har du börjat betala avgiften kan det dock ses som att du har accepterat den.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 55 kr/mån och du kan när som helst avsluta den genom att kontakta vår kundtjänst.