Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Alla frågor - Betalning och avgifter

    Har en butik rätt att neka återköp till annat konto än ursprungsköp?
    2020-04-22

    Fråga:  Har en butik rätt att neka återköp till annat konto än ursprungsköp? Till exempel om farmor ger ett kvitto på presenten som hon har köpt med kort och svärsonen vill lämna tillbaka köpet eftersom det inte passade.

    Anna-Lisa

    Svar: Ja, butiken kan neka återköp till annat kort. Bakgrunden till att butikerna vill sätta tillbaka pengarna på samma kort är riktlinjer från kortföretagen för att undvika penningtvätt.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Fakturan hamnade i skräpposten?
    2020-04-20

    Fråga: Jag handlade på nätet, med Klarna som betalningsförmedlare. Deras avi, via e-post, hamnade i skräpposten. Detta har medfört att betalningen gått till inkasso eftersom jag struntade i att betala påminnelseavgiften. Vad åligger mig som kund, ska jag bli straffad för att fakturan hamnar i skräpposten? 

    Lennart

    Svar: Det finns inget uttryckligt förbud mot att näringsidkare skickar en faktura eller en eventuell påminnelse via e-post. Detta under förutsättning att man kommit överens om att fakturan ska skickas på detta sätt. Om brevet hamnar i skräpposten måste man själv hålla koll på.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Betala för elbilsladdning per minut eller kilowatt?
    2019-08-22

    Fråga: Jag har en elbil och har märkt att vissa laddstationer tar betalt per kWh och vissa för tiden man laddar. Kan det vara riktigt?


    Svar: Ja, Konsumentverket har inte meddelat någon föreskrift för hur enhetspriser ska presenteras. Det som gäller är de allmänna reglerna i prisinformationslagen. Priset ska anges på ett korrekt och tydligt sätt, men det finns alltså inget krav på vilken mått- eller tidsenhet som ska användas. Om du anser att någon anger pris på ett felaktigt/otydligt sätt kan detta anmälas till Statens energimyndighet som utövar tillsyn.

    Läs mer här: www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-%202016917-om-krav-pa-installationer_sfs-2016-917

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

     

    Avgift för att få tillbaka avgift
    2019-04-25

    Fråga: Enligt Radiotjänst i Kiruna AB ska jag få en återbetalning av tv-avgiften. För det tar de en avgift på 40 kronor. För att slippa den ska man öppna ett konto på Swedbank och sätta in pengarna där. Får de göra på detta vis?
    Nils

    Svar: Ja, det får de. Det finns inte lagreglerat hur ett företag ska betala tillbaka en felaktig inbetalning eller en inbetalning som rör en längre tidsperiod än avtalat. Har man inte anmält ett kontonummer där de kan sätta tillbaka pengarna får man, enligt den information som har gått ut till alla kunder, en utbetalningsavi. Vill man inte betala vad det kostar att lösa in den brukar det gå att skicka in avin i ett fysiskt brev till den bank där man har ett konto. Enligt information på Radiotjänsts hemsida går det också bra att lösa in avin kostnadsfritt hos Swedbank/Sparbanken, oavsett vilken bank du har i vanliga fall.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Möbler till ­låtsaspriser
    2019-04-09

    Fråga: När jag handlar möbler på internet kan det till exempel stå att priset för en vara är 2 795 kronor. I kassan läggs det sedan på 295 kronor i expeditions­avgift. Borde inte priset vara 3 090 kronor från början då? För jag kan ju aldrig köpa varan för 2 795 kronor.
    Christian

    Svar: Priset på hemsidan kallas utbud och är inte bindande för säljaren. Däremot är det pris som visas för dig i kassan, innan du klickar på köp, bindande, och där står det tydligt att det tillkommer en expeditionsavgift. I villkoren står: ”Vi tar ut en expeditionsavgift vars storlek är beroende av de beställda varornas volym" och det förväntas du läsa och acceptera innan köp.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 59 kr/mån och du kan avsluta den när som helst.