Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Alla frågor - Fel på vara eller tjänst

    Får man byta rutten amaryllis?
    2020-04-22

    Fråga: Min fru fick skickat hem en blomsteruppsats från en vän till jul.  Den innehöll bland annat en amaryllis men den blev det inget av, den var tydligen rutten. Kan vi gå tillbaka och be om att den byts?

    Gunnar

    Svar: Konsumentköplagen gäller även växter, vilket innebär att du kan reklamera amaryllisen om den inte lever upp till det som utlovats när den såldes.

     

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Kan jag reklamera leksaken om appen inte fungerar?
    2020-04-22

    Fråga: Jag har köpt en leksak som kopplas ihop med och som man spelar med via en app som laddas ner från Google Play. Men appen fungerar inte. Öppet köp erbjuds bara med obruten förpackning, men kan jag reklamera leksaken? Räknas varan som defekt om allt som ingår i förpackningen fungerar men den extra programvaran inte gör det?

    Erik

    Svar: Ja, du kan reklamera även om du brutit förpackningen. Du ska ju visa att leksaken inte fungerar och det kan du ju varken upptäcka själv eller visa för säljaren utan att bryta förpackningen. Du ska klaga till den butik där du har köpt leksaken, under förutsättning att du inte köpt programvaran separat från en annan säljare. I så fall får du reklamera programvaran separat.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Ändrat avtal skäl för reklamation?
    2020-04-20

    Fråga: Det har skrivits en del om Sonos förändrade användaravtal, som gör att företaget numer anser sig ha rätt att använda kundernas data för marknadsföring och tjänster. Har jag, som har Sonosprodukter från tiden före denna förändring, nu rätt att reklamera dem?

    Mikael

     

    Svar: Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en vara i upp till tre år om den inte stämmer överens med vad säljaren har lovat. En inbyggd tjänst som följer med varan torde ha samma reklamationsfrist. Ännu regleras inte digitalt innehåll eller digitala tjänster direkt i konsumentköplagen, men förinstallerad mjukvara har enligt Arns praxis setts som en enhet och omfattas av konsumentköplagen. Ofta står det i avtalet att företaget har rätt att ändra sina villkor, men under den lagstadgade reklamationstiden borde du ha rätt att kunna använda varan enligt de villkor som avtalats från början. Efter det måste du acceptera det nya avtalet eller acceptera att varan inte fungerar som tidigare.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Kan man lämna tillbaka en e-bok?
    2020-04-20

    Fråga: Jag har köpt en pocketbok från Adlibris. Trodde jag i alla fall, men det visade sig att det var en e-bok. Jag har ingen som helst användning av en e-bok och ville returnera den. E-böcker omfattas inte av ångerrätten, säger de. Är det så? Finns det något jag kan göra för att få mina pengar tillbaka?
    Ingrid


    Svar: Ja, köp av digitala produkter som levereras genom en nedladdning är undantagna från ångerrätten vid köp på nätet. Men för att undantaget ska gälla ska du uttryckligen ha gått med på att det inte finns någon ångerrätt när din bok levereras digitalt. Ofta finns en ruta du ska kryssa i vid köpet som bekräftar att du har tagit del av den informationen. Om du inte fick den informationen bör du kunna ångra köpet och få dina pengar tillbaka.

     

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Måste skorna till Estland?
    2020-04-20

    Fråga: Jag beställde skor från Sparköp Postorder AB som jag returnerade samma dag som jag fick dem. Sparköp har meddelat mig att jag inte får ersättning förrän de har skickat vidare mina returnerade skor från Borås till Estland för returhantering och godkännande. Ska det inte anses tillräckligt att returnerad vara har kommit till Sparköp Postorder AB i Borås?

    Svar: Enligt lag är företaget skyldigt att betala tillbaka vad du har betalat senast 30 dagar från det att du meddelar att du ångrar dig. Får du inte tillbaka dina pengar inom denna tid kan du vända dig till Krono­fogden och ansöka om betalningsföreläggande.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
    Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 59 kr/mån och du kan avsluta den när som helst.