Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Alla frågor - Fel på vara eller tjänst

    Fick brännskada av ”efter bett”-penna
    2019-10-16

    Fråga: Jag fick ett bett och gick till Apoteket där jag rekommenderades att använda en “After Bite”-penna från Evolan. Efter några timmar blev området jag applicerat på helt rött och det blev även blåsor. Jag har haft kontakt med Evolan, som tror att jag fått en kemisk brännskada av pennan. Jag fick gå till vårdcentralen, köpa omslag och la ner arbetet en dag på grund av både smärta och oro. Evolan säger att de kan kompensera pennan med 89 kronor. Har jag några rättigheter på det här området?
    Bo

    Svar: Enligt konsumentköplagen är det inte till­verkaren, utan återförsäljaren som är ansvarig om det finns ett ursprungligt fel på produkten. I ditt fall ska du alltså vända dig till det apotek där du köpte pennan och kräva ersättning.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Undersökningskostnad vid fel på en vara
    2019-04-08

    Fråga: Min mobil slutade att fungera efter ett halvår. Jag reklamerade till butiken där jag köpte den och som skickade den till en verkstad för undersökning av felet. Verkstaden konstaterade att felet på mobilen berodde på att det var fukt i den. Om jag vill ha tillbaka min mobil måste jag betala 700 kr till butiken. Måste jag betala?

    Svar: Ja, om du fick information i samband med att du lämnade in mobilen till butiken att det kunde bli aktuellt med den här kostnaden för dig, måste du betala. Men butiken måste kunna visa att du verkligen fått den här informationen. På Allmänna reklamationsnämnden hemsida finns ett beslut som visar vilka förutsättningar som gäller för att en säljare ska anses uppfyllt sin informationsskyldighet.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Garanti och reklamation
    2019-04-08

    Fråga: Min mobil slutade att fungera efter 1½ år. Butiken där jag köpte den sa att de inte har något ansvar eftersom garantin gick ut efter ett år. Jag trodde att man har rätt att reklamera även efter att garantitiden gått ut. Stämmer det?

    Svar: Ja, det stämmer. Om garantin är kortare än tre år ska du inte acceptera att säljaren avvisar din reklamation med hänvisning till att garantin gått ut. I tre år är säljaren ansvarig för fel som fanns i varan vid köpet, enligt konsumentköplagen. Så du kan kräva att säljaren tar emot din mobil och gör en bedömning av hur felet uppkommit. Kommer de fram till att felet inte fanns där när du köpte mobilen utan att felet beror på hur du använt telefonen, måste du bevisa motsatsen för att kunna göra säljaren ansvarig för felet. Under garantitiden är det säljaren som måste bevisa att du orsakat felet, om de inte kan det är de ansvariga för felet. Så därför är det bra att köpa varor med långa garantier. Det är frivilligt för säljaren eller tillverkaren att lämna garanti. Men finns det ingen garanti har du alltid rätt att reklamera utifrån konsumentköplagens regler.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Läckande vinterkängor
    2019-04-08

    Fråga: Jag köpte ett par vinterkängor för ca tre månader sedan som nu börjat läcka. Har jag rätt att få lämna tillbaka dem och få igen mina pengar?

    Svar: Ja, om det var fel på kängorna när du gjorde köpet. Men bara för att vinterkängor läcker behöver det inte betyda att det var fel på dem vid köpet. Olika material står emot väta olika bra och vill du vara säker på att inte bli blöt om fötterna ska du köpa gummistövlar. Det har också betydelse vad du fått för information om hur du ska sköta om dina kängor t.ex. om de måste impregneras. Eftersom det är mindre än sex månader sedan du köpte kängorna är säljaren ansvarig för fel på kängorna om de inte kan bevisa att felet fanns där från början eller att du fått information angående skötseln. Är säljaren ansvarig för att kängorna läcker har de rätt att laga dem om det går eller byta ut dem. Först om detta inte är möjligt eller att säljaren gjort ett par försök har du rätt att lämna tillbaka kängorna.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Inte nöjd med progressiva glasögon
    2019-04-08

    Fråga: Jag har köpt progressiva glasögon men är inte nöjd. Jag ser inte bra med dem och blir yr. Optikern har ändrat inställningen på bågen och bett mig ha tålamod. Det har blivit något bättre men inte bra. Jag vill antingen häva köpet eller ha nya glasögon. Kan jag kräva det?

    Svar: Ja. Progressiva glasögon kräver oftast tillvänjning men du har rätt att få ett par glasögon som du kan se med. Om optikern inte får ordning på dina glasögon har du till slut rätt att häva köpet. Be optikern att göra om synundersökningen och blir det samma resultat som första gången, gör en ny hos en annan optiker. 

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 55 kr/mån och du kan avsluta den när som helst.