Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Alla frågor - Fritid

    Avbeställning av kurs
    2019-02-25

    Fråga: Jag har anmält mig på nätet till en danskurs. Nu har jag fått förhinder och vill avboka mig men kursarrangören säger att anmälan är bindande. Har jag trots detta villkor någon möjlighet att ångra min anmälan?

    Svar: Ja, du kan ångra anmälan om det gått mindre än 14 dagar sedan du anmälde dig. När du anmäler dig till en kurs på Internet har du 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar räknas dagen efter den dag som du fick bekräftelse på din anmälan. Men ångerfristen börjar löpa tidigast när du fått information om ångerrätten, hur du ska göra om du vill ångra dig och att det finns en standardblankett på Konsumentverkets hemsida som du kan använda dig av om du vill ångra dig. Har kursarrangören inte gett den här informationen kan du ångra dig fram till ett år efter din anmälan.

    Läs mer om ångerrätten på www.hallakonsument.se

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Ångra anmälan till dejtingsida
    2019-02-25

    Fråga: Jag har av misstag råkat anmäla mig till en dejtingsida. Nu säger företaget att jag inte kan ångra mig då jag godkänt att tjänsten ska börja gälla direkt. Och enligt deras villkor på hemsidan har jag då ingen möjlighet att ångra mig. Får företaget ha ett sådant villkor?

    Svar: Nej. När man beställer en vara eller en tjänst på Internet har man med några få undantag 14 dagars ångerrätt. Ett undantag från ångerrätten gäller tjänster som går att utnyttja fullt ut inom 14 dagar. Så om det du beställt är en tjänst som du kan utnyttja fullt ut inom 14 dagar från beställningen kan företaget begära ditt samtycke till att du inte ska ha någon ångerrätt när tjänsten är utnyttjad. För detta krävs ett uttryckligt samtycke från dig, t.ex. att du bockar i en ruta där du godkänner att du inte har någon ångerrätt om du utnyttjar tjänsten inom ångerfristen. Det räcker inte med att det står i villkoren.

    Om det du beställt är en tjänst som sträcker sig längre än 14 dagar kan företaget inte avtala bort din ångerrätt. Men om du uttryckligen begär att en sådan tjänst ska påbörjas under ångerfristen och sedan ångrar dig, har företaget rätt att få betalt för den del av tjänsten som du hunnit utnyttja under förutsättning att du fått information om att du kan bli skyldig att betala ersättning. 

    Läs mer om ångerrätten: www.hallakonsument.se

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Förlängt gymavtal
    2019-02-25

    Fråga: För drygt ett år sedan ingick jag ett ettårigt avtal med ett gym. Nu har företaget förlängt avtalet med ytterligare ett år utan att i förväg fråga mig om detta. De säger att jag måste betala fakturan. Stämmer det?

    Svar: Nej.För att ett företag ska få förlänga ett avtal krävs att de i god tid innan uppsägningstiden går ut informerar konsumenten om att avtalet förlängs om det inte sägs upp. Har du inte fått någon sådan information kan du bestrida fakturan dvs. skriva till företaget att du inte anser dig skyldig att betala och varför.

    Även om du som kund uppfattar att avtalet med ett gym är tidsbegränsat är det vanligt att det i villkoren står att det förlängs automatiskt om det inte sägs upp. Villkoren brukar man hitta på baksidan av avtalet.

    Läs mer på
    www.hallakonsument.se

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Träningsanläggning sålts till annan ägare
    2019-02-25

    Fråga: Min träningsanläggning har sålts till en annan kedja. Är jag fortfarande bunden av mitt ursprungliga avtal nu när mina möjligheter att träna begränsats eftersom jag varken kan gå på de lokaler eller de träningsformer jag ingått avtal om?

    Svar: Nej, inte om övergången till den andra kedjan innebär en försämring för dina träningsmöjligheter och utbud av träningsaktiviteter. Då ska du få bryta avtalet. Ett företag kan inte ensidigt förändra villkoren i avtalet till din nackdel utan att du får möjlighet att frånträda avtalet.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Missnöjd med personlig tränare
    2019-02-25

    Fråga: Jag har köpt tio timmar hos en personlig tränare men jag är inte alls nöjd med honom.  Till de tre timmar jag utnyttjat har han kommit för sent och har dessutom varit väldigt oengagerad. Jag har krävt pengarna tillbaka för de sju timmar som återstår men det vill han inte gå med på. Har jag rätt att avbryta och kräva tillbaka pengarna?

    Svar: Först måste du ge din personlige tränare chansen att rätta till felen han gjort. Gör han inte det har du rätt att kräva pengarna tillbaka för de timmar som du inte utnyttjat och för de som du inte fått vad som utlovats från början.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 55 kr/mån och du kan när som helst avsluta den genom att kontakta vår kundtjänst.