Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Alla frågor - Resor och transporter

    Avbokning av stuga
    2019-02-25

    Fråga: Vi har bokat en stuga till sportlovet av ett uthyrningsföretag via Internet och betalade en anmälningsavgift direkt. Jag blev inte upplyst om att bokningen var bindande. Nu har vi blivit tvungna att boka av då vi blivit sjuka, men får inte tillbaka anmälningsavgiften. Får de göra så?


    Svar: Ja, det får de. Huvudregeln är att köp är bindande oavsett om du fått information om det eller inte. Du kan avboka innan du har utnyttjat stugan men då får du räkna med att det kostar. Hur mycket beror på hur långt innan du avbokar och på uthyrarens villkor. Så läs vad som står i uthyrningsföretagets köpvillkor på deras hemsida. Att man inte får tillbaka anmälaningsavgiften torde vara ett vanligt villkor hos uthyrningsföretag. Även om uthyrningsföretag inte har villkor som säger att man inte får tillbaka anmälningsgiften har de rätt att behålla den om de kan visa att de har haft motsvarande kostnader på grund av din avbokning.

    Läs mer på: http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/resor/hyra-semesterboende-i-sverige/

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Flygresa bokad på nätet
    2019-02-25

    Fråga: Är verkligen en flygresa som jag bokat på nätet bindande? Jag har fått en orderbekräftelse men inte betalat?

    Svar: Ja, det är inte betalningen som gör köpet bindande, det är orderbekräftelsen. Du har dessutom ingen ångerrätt vid köp av transporter på internet. Vid de flesta köp som du gör på nätet har du ångerrätt men det finns en del undantag och transporter är ett sådant.

    Här är det flygbolagets av- och ombokningsregler som gäller. Därför är det mycket viktigt att noga läsa villkoren innan man genomför bokningen.  Billiga resor är sällan av- eller ombokningsbara.

    Läs mer om vad du ska tänka på innan du bokar din flygresa:
    www.hallakonsument.se

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Skidresa till Alperna
    2019-02-25

    Fråga: Jag har bokat och betalt en skidresa till Alperna. Nu vill charterbolaget ta ut en extra kostnad på grund av svenska kronans försämrade värde. Får de göra så?

    Svar: Ja, om det i ditt avtal med researrangören står att de har rätt att ändra priset så kan de ändra priset på grund av förändring i växelkursen. Men växelkursförändringen ska innebära en kostnadsökning för researrangören. Du kan begära av researrangören att de redogör för hur kostnadsökningen beräknats. Någon prishöjning får inte göras under de sista 20 dagarna före avresedagen. 

    Läs mer om paketresor:
    www.hallakonsument.se

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Ersättning för försenat tåg
    2019-01-07

    Fråga: Mitt tåg blev kraftigt försenat när jag skulle åka i fredags, vilka rättigheter har jag?

    Svar: Om du drabbas av ett inställt tåg eller ett tåg som är mycket försenat har du rätt till ersättning. Det kan både vara pengarna tillbaka för biljetten, om du väljer att inte genomföra resan, en ny ombokad resa så snart som möjligt eller när det passar dig bättre. Du kan också ha rätt till ekonomisk kompensation och mat och dryck. Om du är tvungen att övernatta på grund av förseningen kan du dessutom ha rätt till gratis boende och transport till boendet. Vänd dig alltid direkt till tågföretaget för att få den ersättningen du har rätt till.

    Vilken ersättning du har rätt till beror på hur lång din tågresa är. För en tågresa som i sin helhet (från ändstation till ändstation, oavsett hur långt du åker) är kortare än 15 mil ska du få ersättning om tåget blir mer än 20 minuter försenat. För tågresor som går utrikes eller är längre än 15 mil ska du få ersättning om tåget blir mer än 60 minuter försenat.

    Tänk på att du inte har rätt till ersättning om du har informerats om en försening innan du köpte biljetten, eller om du blir mindre än 60 minuter försenad genom att fortsätta med annan trafiktjänst eller blir ombokad.

    Läs mer här:

     

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Svårt parkera utan mobil
    parkor 2018-12-05

    Fråga: Jag och några bekanta har reagerat mot att kommunerna låter p-bolag ta hand om allmänna parkeringsplatser. Dessa är väl uppskyltade, med uppgifter om parkeringstid, kostnad och informationen “hanteras enkelt via app som du laddar ner i din telefon”. Nog så bra, men det finns ett problem. Hur gör man om man tillhör den försvinnande udda skaran som inte äger en mobil? Kortbetalning som förr fungerade på de flesta ställen är numera ute­slutet. Har Råd & Rön hört om problemet?
    Kurt

    Svar: Vi har hört om problemet och du är inte ensam om din kritik. Det är heller inte helt enkelt att få svar på vilka betalnings­metoder kommunen måste erbjuda på sina p-platser. Kammarrätten i Stockholm har dock kommit fram till att en kommun i alla fall inte behöver erbjuda möjligheten att betala p-avgifter med kontanter. Orsaken är att avtalet om parkering är av frivillig karaktär och det betyder att du som parkör måste anpassa dig till de betalnings­metoder som erbjuds.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 55 kr/mån och du kan när som helst avsluta den genom att kontakta vår kundtjänst.