Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Alla frågor - Resor och transporter

    Fick betala oväntad hotellskatt
    2019-08-22

    Fråga: Vi åkte till New York i maj. Flyg och hotell bokades via telefon hos Ticket och betalades direkt. Eftersom det var en paketresa, med allt betalt på förhand, blev jag förvånad när vi vid utcheckning fick betala hotellskatt på cirka 2400 kronor. På Ticket sa de att det i bekräftelsen, som mejlades till min man efter telefonbokningen, fanns information om att avgifter kan tillkomma. Tyvärr upptäckte vi inte dessa rader. Kan de göra så?
    Anne Marie Levin-Jacobsen

    Svar: Du ska få information om paketresans samman­lagda pris, inklusive skatter, samt tilläggsavgifter och andra kostnader som kan tillkomma. Om återförsäljaren inte informerar om priset korrekt är du inte skyldig att stå för tillkommande kostnader. Ticket bör i egenskap av återförsäljare betala dem. Gör de inte det kan du göra en anmälan till Arn.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Hade bussbiljett men fick inte åka
    2019-08-22

    Fråga: Jag hade bussbiljett med Flixbuss till Stockholm från Jönköping, men bussen var överbokad. Vi som inte hade sittplats fick gå av. Som tur var kunde jag i stället åka bil med en person som inte heller fick plats. Jag har fått tillbaka pengarna för biljetten, men inte bensinpengarna. Vilka rättig­heter har jag?
    Yvonne

    Svar: Om du har blivit nekad på grund av överbokning och du reser med inrikes buss där transportsträckan är 15 mil eller längre ska du erbjudas två olika alternativ: Antingen att ombokas till en resa till slutdestinationen så snart som möjligt eller att få återbetalning motsvarande biljettpriset. Om Flixbuss inte erbjudit dig detta kan du också ha rätt till ersättning på upp till 50 procent av biljettpriset. Om din resa blir försenad mer än 90 minuter har du rätt till snacks, mat och dryck – om bolaget kan få fram detta.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Avbokning av stuga
    2019-02-25

    Fråga: Vi har bokat en stuga till sportlovet av ett uthyrningsföretag via Internet och betalade en anmälningsavgift direkt. Jag blev inte upplyst om att bokningen var bindande. Nu har vi blivit tvungna att boka av då vi blivit sjuka, men får inte tillbaka anmälningsavgiften. Får de göra så?


    Svar: Ja, det får de. Huvudregeln är att köp är bindande oavsett om du fått information om det eller inte. Du kan avboka innan du har utnyttjat stugan men då får du räkna med att det kostar. Hur mycket beror på hur långt innan du avbokar och på uthyrarens villkor. Så läs vad som står i uthyrningsföretagets köpvillkor på deras hemsida. Att man inte får tillbaka anmälaningsavgiften torde vara ett vanligt villkor hos uthyrningsföretag. Även om uthyrningsföretag inte har villkor som säger att man inte får tillbaka anmälningsgiften har de rätt att behålla den om de kan visa att de har haft motsvarande kostnader på grund av din avbokning.

    Läs mer på: http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/resor/hyra-semesterboende-i-sverige/

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Flygresa bokad på nätet
    2019-02-25

    Fråga: Är verkligen en flygresa som jag bokat på nätet bindande? Jag har fått en orderbekräftelse men inte betalat?

    Svar: Ja, det är inte betalningen som gör köpet bindande, det är orderbekräftelsen. Du har dessutom ingen ångerrätt vid köp av transporter på internet. Vid de flesta köp som du gör på nätet har du ångerrätt men det finns en del undantag och transporter är ett sådant.

    Här är det flygbolagets av- och ombokningsregler som gäller. Därför är det mycket viktigt att noga läsa villkoren innan man genomför bokningen.  Billiga resor är sällan av- eller ombokningsbara.

    Läs mer om vad du ska tänka på innan du bokar din flygresa:
    www.hallakonsument.se

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Skidresa till Alperna
    2019-02-25

    Fråga: Jag har bokat och betalt en skidresa till Alperna. Nu vill charterbolaget ta ut en extra kostnad på grund av svenska kronans försämrade värde. Får de göra så?

    Svar: Ja, om det i ditt avtal med researrangören står att de har rätt att ändra priset så kan de ändra priset på grund av förändring i växelkursen. Men växelkursförändringen ska innebära en kostnadsökning för researrangören. Du kan begära av researrangören att de redogör för hur kostnadsökningen beräknats. Någon prishöjning får inte göras under de sista 20 dagarna före avresedagen. 

    Läs mer om paketresor:
    www.hallakonsument.se

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 55 kr/mån och du kan avsluta den när som helst.