Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar
Teman:
  • Visa alla
  • Bedrägeri
  • Betalning och avgifter
  • Bilar och fordon
  • Boende och hantverkstjänster
  • Fel på vara eller tjänst
  • Fritid
  • Livsmedel och produkter
  • Resor och transporter
  • Tele, tv och internet
  • Övriga konsumenträttigheter
  • Alla frågor - Tele, tv och internet

    Betalar abonnemang som inte fungerar
    2019-04-08

    Fråga: Jag har ett abonnemang på två år hos Tre, men det har aldrig fungerat på grund av dålig mottagning. Därför skaffade jag ett abonnemang hos Telia, som fungerar bättre. Varje månad betalar jag nu för något som inte fungerar till Tre och jag tycker inte att det är riktigt. Vad säger konsumentlagen?
    Aarno

    Svar: Om du inte fått speciella löften av Tre kring täckningen säger utslag i Allmänna reklamationsnämnden att dålig täckning inte är ett skäl för att säga upp ett abonnemang i förtid. Det anses vara allmänt känt att mobil­täckning varierar på olika ställen och det är kundens ansvar att kontrollera täckningen på den plats där hen ska använda tjänsten.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Försenad fiberinstallation
    2019-04-05

    Fråga: Vi har tecknat avtal om fiber men inget händer. Kan vi säga upp avtalet nu?

    Svar: Ja, om företaget inte levererar fiber inom avtalad tid, och dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig, så kan du ha rätt att få bryta avtalet, utan kostnad. Du har också rätt att hålla inne med betalningen och du kan ha rätt till  skadestånd för den ekonomiska skada som dröjsmålet orsakar. Se därför till att få en skriftlig uppgift på leveransdatum. Om leveransdatum inte kan ges kan tiden vara ungefärlig eller anges som ett intervall. Leveranstidpunkten bör dock infalla som mest 24 månader från avtalets ingående. Företagens genomförande av avtal om fiberanslutning är normalt beroende av att ett tillräckligt antal konsumenter tecknar avtal. Därför är det skäligt att företagen begränsar sitt åtagande om utbyggnad genom att kräva att en viss andel av konsumenterna i ett område tecknar avtal. Det är dock viktigt att företagen tydligt informerar konsumenterna om eventuella begränsningar och under vilka förutsättningar projektet blir av eller inte blir av.

    Läs mer:

    https://telekomradgivarna.se/globalassets/vagledning-om-fiber-2018-tillganglig-kov.pdf

    www.pts.se

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Uppringd trots NIX
    2019-02-25

    Fråga: Försäljare från ett elhandelsföretag har ringt till mig flera gånger fast att jag är anmäld till NIX-telefon och därmed ska slippa samtal från försäljare. Kan jag anmäla det här någonstans?

    Svar: Ja, du kan göra en anmälan till DM-nämnden som är direktmarknadsföringsbranschens instans för självreglering. Du kan också göra en anmälan till Konsumentverket.

    Anmäl till Konsumentverket

    https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/

    Anmäl till
    www.dm-namnden.org 

    Läs om NIX-telefon
    www.nix-telefon.org

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Be om information av telefonförsäljaren
    2019-02-25

    Fråga: Kan jag lita på att jag bara får hem information om tjänsten och inte blir bunden av ett abonnemang, då de ringer och vill erbjuda mig el, tv, tele, internetabonnemang el dyl.

    Svar: Nej det kan du inte. Om säljaren bara får provision för sålda abonnemang skickar hen med största sannolikhet hem ett avtal till dig även om du bara bett om information. Därför är det bättre att du tackar nej om du är osäker på om du vill köpa tjänsten. Men även om du skulle tacka ja så kan du alltid ångra dig. Du har 14 dagars ångerrätt från det att du tackade ja. Kommer informationen om ångerrätten först med välkomstbrevet räknas de 14 dagarna från när du tog emot brevet.

    Läs mer på www.hallakonsument.se

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    Slippa telefonförsäljning
    2019-02-25

    Fråga: Finns det något som jag kan göra för att slippa telefonförsäljare?

    Svar: Ja det finns det, både för din fasta telefon och för din mobil. Du kan anmäla dig till Nix-telefon. Ring 020-27 70 00 från den telefon som du vill ha spärrad och följ instruktionerna. De företag som du redan är kund hos har rätt att ringa dig även om du nixar dina telefoner.

    Läs mer på http://nixtelefon.org/.

    Det här är Råd & Röns frågespalt

    Svaren på frågorna i Råd & Röns frågespalt görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
    Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.

    eller:

    Beställ nu och få direkt tillgång till hela vår webbplats med:

     Oberoende tester – vi säger ifrån när saker inte håller måttet
     Tydliga guider – hjälper dig göra smarta och hållbara val
     Vår unika samling med svar på hundratals konsumentfrågor
     Vassa artiklar och varningslistor – alltid utan reklam 

    Prenumerationen kostar 55 kr/mån och du kan när som helst avsluta den genom att kontakta vår kundtjänst.