Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Fråga oss Fel på vara eller tjänst

Skaftdammsugare som suger

Publicerad

Fråga: Jag köpte en Dyson skaftdammsugare och redan efter ett år märkte vi att den började suga sämre. Men eftersom livet snurrade på var det först när batteriet var nere på futtiga två minuters effektiv sugtid som jag kontaktade tillverkaren. Då hade den tvååriga garantin precis gått ut och vi råddes att köpa ett nytt batteri. Det kändes dock som en för stor risk i och med att vi på nytt investerar i en pryl vi inte kan lita på kommer hålla över tid. Har ni något råd? 
/Ulrika

Svar: Oavsett garanti ger konsumentköplagen dig rätt att klaga på ursprungliga fel i upp till tre år. Det är sådana som fanns från början eller som beror på att varan har en sämre kvalitet än vad man med fog kan förvänta sig. Vid köp av en så pass dyr dammsugare förväntar sig nog de flesta att både dammsugare och batteri ska hålla längre, såvida du inte vid köpet har informerats om att batteriet har en kortare livslängd eller att du har använt dammsugaren mycket flitigare än vad den är avsedd att klara av. Om företaget inte ger dig rätt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.

Det här är Råd & Röns frågespalt

Du hittar svaren på 100-tals andra konsumentfrågor här i Råd & Röns frågespalt. 
Svaren görs av tidningens redaktion och professionella konsumentvägledare på Råd & Röns dotterbolag.
Har du en konsumentfråga? Skriv till oss på radron@radron.se. Redaktionen ­förbehåller sig rätten att korta och redigera insända texter. Av resursskäl kan tyvärr inte alla insända frågor besvaras.