Hoppa till innehållet
Läs mer

Hemligt i tomtens verkstad

Vilka leksaker som ryms i paketen kommer barnen snart att få svar på. Men under vilka omständigheter som de har tillverkats får du föga besked om. Åtta av tio leksaksjättar tiger som en mur av lego.

Publicerad

Usla löner, långa arbetsdagar, smutsiga arbetsplatser och med arbetsvillkor i övrigt som inte skulle ha en chans på svensk arbetsmarknad. Så har verkligheten ofta sett ut för de många arbetare som tillverkar leksaker – det har vi läst, sett och hört om förut. Och som svar på kritiken har företagen inte sällan lovat bättring – det har vi också läst, sett och hört om förut.

Men hur ser det ut inför årets julrusch och julklappsutdelning? Kan man med gott världssamvete köpa och ge bort ett gosedjur eller en tågbana till en femåring? Tar leksaksjättarna sitt etiska ansvar fullt ut? Det är det få som egentligen vet eftersom bolagen själva ogärna vill tala om saken, förutom i form av försäkranden och fint formulerade ordalag på deras egna webbplatser.

Än mindre vill man öppna upp dörren till sina underleverantörer och låta oberoende observatörer besöka fabrikerna och prata ostört med de anställda.

Omsätter miljarder

Leksaksindustrin ägs till stor del av europeiska eller amerikanska bolag. Under de senaste 30 åren har en betydande del av tillverkningen emellertid koncentrerats till Kina, som i dag svarar för cirka 86 procent av marknaden.

I likhet med många andra produkter är det från det låglönelandet som de skeppas hit. Och vi handlar, barnen blir glada och för företagen innebär detta förstås big business. Bara i Sverige omsatte leksakshandeln 3,6 miljarder kronor förra året, och inom EU som helhet – som är hem för närmare 80 miljoner barn – handlas det numera leksaker för ungefär 140 miljarder kronor per år. Högsäsongen kan alla lista ut.

fabriksgolv Hasbro

Full fart i tomteverkstaden. Det amerikanska leksaksföreget Hasbro var ett av ytterst få företag som körde med öppna kort under vår etiska granskning. Här ses några kvinnliga arbetare på en av dess fabriker i Kina.

 

Två leksaker per företag

Råd & Rön har i samarbete med andra europeiska konsumenttidskrifter granskat tio världsledande leksaksföretag, såsom amerikanska Mattel, danska Lego och japanska Bandai. För varje företag valde vi ut två specifika leksaksprodukter med syfte att ta reda på var, hur och under vilka sociala och miljömässiga förhållanden dessa leksaker tillverkas.

Leksakerna, som alltså är 20 till antalet, är mycket populära. De finns på många barns önskelista, och om några veckor kommer de att ligga inpackade under en världstäckande tajga av julgranar. För att ta reda på hur det förhåller sig har vi inte bara tagit del av information och rapporter som finns tillgängliga på nätet, vi har också talat med aktörer som bevakar dessa frågor.

Dessutom har vi skrivit och ringt till företrädare för de olika bolagen – flera gånger. Därutöver har vi förstås bett om att få besöka de fabriker där just dessa 20 utvalda leksaker tillverkas för att kunna göra intervjuer och själva bilda oss en uppfattning.

Stängda dörrar

Men trots flera ansträngningar under flera månader har bemötandet varit minst sagt ljumt. Svarsfrekvensen har varit usel. Endast två av de tio företagen – amerikanska Hasbro och tyska Playmobil – har visat samarbetsvilja fullt ut genom att svara på frågor och låtit oss besöka deras fabriker i Kina respektive Malta. Annars har det varit stängda dörrar.

Bäst i granskningen är amerikanska leksaksföretaget Hasbro, som också är det enda företag som delat med sig av sin lista av underleverantörer. Företaget tillverkar figuren Spider-Man och mjukisen Snug-a-Puffy. Dessa leksaker, liksom produkterna från Playmobil, är de enda som det lämnas några konkreta miljögarantier för.

Vad generella miljökrav anbelangar kommer Hasbro i topp. Granskningen visar att företaget har tydliga regler och riktlinjer när det gäller upphandling och regelbunden kontroll av leverantörskedjan.

vilande arbetare

”Komplex” leveranskedja

Annars avstod alltså åtta av tio leksaksjättar från att öppna några dörrar eller ge några reella svar. Amerikanska Disney är en av dem. Till exempel ville man inte redogöra för vilka underleverantörer man har, med hänvisning till att leveranskedjan är så ”komplex”.

Visst, Disneys och andras ointresse att dela med sig av sin verksamhet bevisar ingenting. Men denna brist på engagemang och transparens väcker åtminstone en och annan misstanke om att arbetet som sker ute på fabriksgolven knappast kan vara lika muntert och gemytligt som det ger sken av i bolagets tecknade gamla filmpärla ”I tomtens julverkstad”, som sänds på tv varje julafton.

Svårt som konsument

Situationen är dock inte helt nattsvart. Jämfört med 2004, då Råd & Rön senast deltog i en granskning av leksaksindustrin, har det blivit något bättre för de kinesiska leksaksarbetarna på det sociala och ekonomiska området.

Höjda minimilöner, bättre arbetstider och ökad rätt att organisera sig fackligt är de främsta ljusa exemplen på det. Detta beror dock i huvudsak på landets ekonomiska utveckling i stort, inte på leksaksjättarnas ansträngningar eller goda vilja.

Nej, de facto har leksaksindustrin på senare år gjort väldigt lite för att ta sitt samhällsansvar och åstadkomma en förändring. Transparensen är näst intill obefintlig. Som konsument i årets julhandel kan du alltså inte vara helt säker på att leksakerna du köper har tillverkats på ett schyst sätt genom hela kedjan. Det är också svårt att veta om leksakerna har tillverkats på ett miljömässigt hållbart sätt, även om företagen påstår det.

Exemplet Brio

Brio, som de flesta svenskar är bekanta med och som numera har all sin produktion förlagd till fabriker i Kina, har heller inte svarat på några frågor. På det Malmöbaserade företagets webbplats får man dock intryck av att det följer alla upptänkliga krav och riktlinjer.

Bland annat kan man läsa att de ”etiska aspekterna av företagande alltid haft högsta prioritet” och att man i ”egenskap av produktleverantör till familjer med småbarn inte har råd att brista i etik”. Och, fortsätter texten: ”Även om det inte är enkelt att garantera att miljö- och arbetsmiljöfrågor efterlevs i andra länder, är det något vi på BRIO arbetar hårt för. Under de senaste åren har vi vidtagit en mängd viktiga åtgärder för att säkerställa att våra leverantörer följer stränga, internationella regler.”

Inga bevis

Sanningen? Den vet vi inte. Visserligen hävdar Brio att man följer de riktlinjer för socialt ansvar som branschen satt (ICTI), men när man skrapar på ytan finns det sällan några formella certifikat eller bevis på interna revisioner inom detta område.

Granskningen visar också att Brio har en officiell miljöpolicy, men det finns inga bevis på att den efterföljs vid upphandling och i den befintliga leveranskedjan. Strax efter att SwedWatch granskade företagets underleverantörer, 2009, publicerade Brio resultat av egna kontroller samt förbättringsåtgärder. Sedan dess har inga fler rapporter offentliggjorts.

tabell - klicka för att förstora

Starkt samband

Mängden information som når ut till allmänheten via medierna varierar. De riktigt stora leksakstillverkarna, som Hasbro, Disney och Mattel, vilka ofta granskas av oberoende organisationer, försöker i högre grad påvisa att de följer etiska riktlinjer.

Mängden information om miljö och socialt ansvar som finns på deras webbplatser har, visar det sig, emellertid ett starkt samband med antalet gånger som de blivit granskade. När strålkastarna släcks och vakthundarna slutat skälla händer alltså inte så mycket. Då är det business as usual igen.