Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

GPS för cykel - bäst i test

Gps:er till cyklar är krångliga att använda och har en teknik och design där inte mycket har hänt sedan gps:ens tidiga barndom. Nej, vi trodde att de skulle vara betydligt bättre än så här.

Vi har testat 8 gps:er som främst är tänkta för cykel, i synnerhet för den teknikintresserade cykelfantasten som vill planera och analysera sin motionsträning.

Förutom att navigera kan gps:erna också mäta puls, hastighet, tramptag, effekt och en hel del andra saker. Märket Garmin är giganten inom området och därför har 4 av företagets modeller tagits med i testet.

Eftersom vi anser att cykel-gps:erna som produktgrupp inte håller måttet har vi varken utsett någon produkt till Bäst i test eller Bra köp. Särskilt med tanke på att de också är förhållandevis dyra, och att du i vissa fall måste köpa extrautrustning för att kunna utnyttja hela kapaciteten.

– Vi är förvånade över att tillverkarna inte har lagt ner mer möda på att utveckla cykel-gps:erna. De borde ligga i framkant, särskilt eftersom den här produkten framför allt vänder sig till teknikintresserade, säger Sofia Börjeskog, testledare på Råd & Rön.

Flera nackdelar

Nackdelarna, eller det som känns föråldrat, är att gps:erna är krångliga och omständliga att lära sig använda. De har dessutom små skärmar – mindre än mobilernas, och kräver ofta sladd för dataöverföring samt har batterier som borde vara mer uthålliga.

Med andra ord: vill du ha den allra senaste tekniken i din träningspryl är detta inte grejen för dig.

Ida Enstedt på Garmin Sweden AB, håller inte med om att cykel-gps:erna har halkat efter i utvecklingen.

– Vi har haft fokus på andra funktioner. Vi har lagt in mer och mer attribut som går att mäta och analysera, till exempel hur fort och hårt du trampar och hur mycket du står upp. Vi har också satsat på specifika cykelkartor, med tydliga instruktioner, säger hon.

GPS cykel Freddy JohanssonGps:ernas fördelar är att de är vatten- och stöttåliga och att de är mångsidiga, med flera funktioner i ett. Och den har en karta som visar var du är och vart du ska under cykelturen. De går också att bygga på med ännu fler funktioner, genom att köpa till tillbehör, till exempel kadensmätare som mäter cykeltramp per minut och pulsband.

Till alla gps:er medföljer en karta som täcker Europa eller mer. Men här gäller det att se upp så att du får den karta du vill ha. Till exempel har Garmins modell Edge 810 en karta som är väldigt odetaljerad. Det gör att den nästan är omöjlig att orientera sig efter, vilket också avspeglar sig i flera av modellens betyg.

– Här är det nog tänkt att du ska köpa till ett extra kartmaterial, säger Sofia Börjeskog.

Men att köpa till kartor kan bli kostsamt, och dessutom har inte alla modeller plats för fler kartor, om du inte köper ett extra minneskort. Och då kan nästa problem tillkomma: att det inte går att sätta i ett extra. De två modellerna från Mio har varken stort minne eller utrymme för minneskort – kan bli snopet när den befintliga kartan inte räcker till.

Svåra att använda

Det tar tid att lära sig att använda cykel-gps:erna. De är krångliga och du måste gilla att ”knappa runt” på enheten. Att till exempel lägga in en cykelrutt kräver minst sagt tålamod.

Då är det bättre att planera rutten i ett program på datorn eller på gps-märkets webbsida, och sedan föra över den till din gps. Många modeller kräver då sladd, vilket känns väldigt mycket gårdagens teknik.

De flesta av cykel-gps:erna kommunicerar endast med pipljud. Bil-gps:er har kunnat prata med sina medresenärer i flera år. Den enda i testet som pratar är modellen från Bryton. Men då måste du ha ett headset, vilket inte ingår utan måste köpas till.

När det gäller batteritiden är vi inte heller särskilt imponerade. Är du en halvhyfsad motionär som tänker cykla Vätternrundan är det inte säkert att batteriet håller loppet ut.

Förvisso har vi utsatt batteriet för ett ganska tufft test, där gps:en har haft full ljusstyrka på under hela testet. Men är det en riktigt solig dag kan full ljusstyrka behövas om du ska kunna se något på skärmen.

– Det borde finnas plats för större och bättre batterier, cykel-gps:erna är så pass stora, säger Sofia Börjeskog.

Och nej, du hinner inte ladda batteriet under en drickapaus på macken, det tar mellan två och fyra timmar att ladda batteriet på nytt.

– Vi är medvetna om batteritiden. Men gps-mottagning drar fortfarande väldigt mycket ström. Samtidigt vet vi att cyklisterna är sjukt prylgalna, de efterfrågar tunna, lätta enheter med snygg och avskalad design, säger Ida Enstedt på Garmin Sweden AB.

Text: Malin Olsson

Testansvarig: Sofia Börjeskog

Foto: ICRT och Shutterstock

 

 

Slutsats

Vi har testat åtta gps:er för cykel. Förutom att navigera och lägga in rutter i kartmaterialet, kan de också mäta puls, trampfrekvens och mycket annat. Tyvärr verkar inte tillverkarna ha lagt mycket krut på att utveckla den här produktgruppen, mycket av teknik och design känns föråldrad.

Små skärmar, batterier som borde kunna vara betydligt mer uthålliga och dataöverföring som hos vissa modeller fortfarande sker via sladd. Garmins Edge 1000 är bäst av de åtta med 59 i betyg.