Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Jag accepterar

Sittvagnar 2013 – bäst i test

De är enkla att hantera men vissa modeller brister i säkerhet. Det visar Råd & Röns senaste test av sittvagnar.

Nu är det dags igen. Tillsammans med både föräldrar och avlönade barnvagnsexperter har vi inför den här sommaren testat sju klassiska sittvagnar.

Nya förstås, valda utifrån det senaste gatumodet, men klassiska i den meningen att de är hyfsat robusta, har fyra hjul och anses vara lämpliga för barn från och med när de lärt sig sitta och upp till att de har fyllt ungefär tre år. Ett klassiskt dagisåk, med andra ord.

Särskild vikt har vi som vanligt lagt på vagnarnas hanterbarhet. Som småbarnsförälder använder du ju vagnen dagligen, och då är det mycket viktigt att den är följsam och lätt att manövrera i … ja, alla tänkbara situationer: uppför bussen, nedför tåget, över grusgångar, på tunnelbanan, på vårvinterleriga parkstigar, i trängseln inne på mataffären och så vidare.

Smidig och enkel

Och nästan alla modeller är det, lätthanterliga och enkla att köra. Kronan Sulky, Teutonia Junior och Basson Milan är lite knepiga i samband med snäva svängar, men annars är de överlag bra. Ganska billiga dessutom – 3 000 eller 4 000 kronor beroende på modell.

Bäst i test är Emmaljunga Nitro, som får 80 i samlat betyg på vår 100-gradiga skala. Den är lätt att montera (tog knappt fyra minuter, inga verktyg krävdes), och trots att den är ganska stor och skrymmande ansåg panelen att den var både mycket smidig och enkel att manövrera.

Sittdelen är dessutom vändbar, vilket gör att du kan välja om barnet ska sitta bakåtvänt eller framåtvänt. Alla vagnar erbjuder inte den möjligheten. Det här är en vagn som kostar runt 5 500 kronor och som fungerar utmärkt på såväl trottoarer som på mer krävande terräng. Den är snäppet bättre än sin systermodell Emmaljunga City Cross.

Brister i säkerhet

Modellerna från Emmaljunga, liksom Brio Spin och Kronan Sulky, klarade våra säkerhetsprovningar med bravur. Inga anmärkningar alls.

Teutonia Junior har fått flest säkerhetsanmärkningar. Dels finns det risk att man klämmer fingrarna vid sidan av chassit, dels finns det risk att ett litet barn glider ur sätet i branta nedförsbackar.

Skyddande zon

Skyddsbågen får också underkänt. Inte bara på den här vagnen, utan också på Teutonia BeYou och Basson Milan. Enligt standarden ska ett barn inte kunna ta loss några delar från vagnen inom cirka en halvmeters radie utifrån var barnet sitter, en ”skyddande zon” på labbspråk.

Men i de här tre fallen finns det risk att barnet kommer åt småbitar av fyllningen som finns under skyddsbågarnas överdrag. Flera vagnar saknar varningar som den nya standarden kräver. Men dessbättre innehöll ingen sittinsats spår av det hormonstörande ämnet ftalater.  

Text: Pontus Ohlin

Testansvarig: Sofia Börjeskog

  

Att tänka på

  • Vagnens storlek, bromsar och egenskaper kan skilja mycket från en modell till en annan. Testa några vagnar själv i butiken.
  • Säkerhetsselar kan vara krångliga att hantera. Testa dem före köp.
  • Se till att förvaringsfacket under vagnen är tillräckligt rymligt.
  • Ta mått på bilens bagageutrymme före köp så att du vet om vagnen får plats där.
  • Många sittvagnar kan kompletteras med en ligginsats.

Slutsats

Råd & Rön har testat sju klassiska sittvagnsmodeller som är avsedda för barn mellan cirka sex månader och tre år (eller max 15 kilo). Priserna varierar mellan cirka 3 000 och 6 000 kronor.

Förutom hanterbarheten har vi testat hur säkra vagnarna är, om det till exempel finns risk för klämskador och om sitsarna innehåller ämnet ftalater. Dessutom har vi lusläst och bedömt manualerna samt kontrollerat om märkningen stämmer överens med den nya standarden.

Bäst i test är den svensktillverkade vagnen Emmaljunga Nitro, som får 80 i samlat betyg. Den är både lätthanterlig och säker. Modellerna från Teutonia och Basson är inte fullt lika säkra. Bra köp är Brio Spin, med 75 i samlat betyg, och Kronan Sulky, med 74 i samlat betyg som trots sitt modellnamn är en klassisk sittvagn.