Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Tvättmedel, kulör storpack

Stora förpackningar brukar vara bra köp, men hit hör inte de tvättmedel som säljs till hemleverans. De är inte bara sämre än vanliga tvättmedel – utan också dyrare.

Råd & Rön har testat storpack av kulörtvättmedel i pulverform som säljs via nätet, på marknader och av olika idrottsföreningar. Det här är verkligen jätteförpackningar – största dunken rymmer 21,4 liter – men som tur är slipper man släpa hem dem från affären själv, eftersom de levereras till dörren.

Att handla storpack brukar vara ett säkert knep att hålla ner kostnaden – särskilt bra för stora familjer där tvättmaskinen går varm. Men när vi räknade ut priset per tvätt blev vi förvånade; de här tvättmedlen är inte billigare än de vanliga tvättmedel som vi har som referens. Tvärtom är de i flera fall dyrare.

– Det förvånar mig mycket att de är så dyra; jag trodde att de skulle vara billigare än de vi köpte i butikerna. Det är bilden man får av dessa tvättmedel, säger Råd & Röns testansvarige Ronny Karlsson.

Dålig tvätteffekt

Det tvättmedel i normalstorlek vi hade med som jämförelse, Via Color Sensitive, säljs i förpackningar om 750 gram och kostar 1:45 kronor per tvätt. Sunda, som säljs i en tiolitershink, kostar däremot 2:27 kronor per tvätt.

Billigast av alla är Perfect Color Sensitive, som kostar 1:41 kronor per tvätt, men det är ändå inte många ören billigare än Vias tvättmedel.

– Kanske lever bilden kvar att det tvättmedel man förr köpte i matbutikerna kunde vara finare och dyrare, säger Ronny Karlsson.

När vi tittade på själva tvättresultaten blev vi inte heller imponerade. Tvättmedel i Sverige får generellt sett låga betyg för tvätteffekten, eftersom de relativt milda tvättmedel vi har här är dåliga på att få bort svåra fläckar.

Jämfört med Via och Ariel, som får 53 respektive 50 i samlat betyg, får alla storpacksmedel sämre betyg. Sämst är Sunda, som bara får 37 i samlat betyg.

Snålt med enzymer

För fettfläckar, där det varma vattnet gör en del av jobbet, är storpacksmedlen bättre på att ta bort dem som kommer från animaliskt fett. Däremot är de vanliga tvättmedlen bättre på att ta bort make up och mineralolja.

När det gäller enzymatiska fläckar ser bilden helt annorlunda ut. Bara 73 procent av morotsfläcken har försvunnit av Sundas tvättmedel, jämfört med 92 procent när man tvättar med Ariel Sensitive Color.

Generellt sett är kulörtvättmedel dåliga på att ta bort blekbara fläckar eftersom de inte innehåller något blekmedel. Det syns tydligt på hur dåliga samtliga medel är på att ta bort tefläckar. Och medan Via Color Sensitive tar bort 56 procent av senapsfläcken tar Perfect Color Sensitive bara bort 17 procent, vilket är klart underkänt.

50 nyanser av grått

Ett problem med kulörtvättmedel är att vita tyger grånar i tvätten. Det är för att smutsen som löses upp av tvätten sedan återmonteras, det vill säga den landar på tyget igen. Det kan man undvika med olika tillsatser i tvättmedlet.

Men det är något som många producenter slarvar med, och många tvättmedel har problem med gråning – att tyget blir grått. Vi har även tittat på hur bra information som finns på förpackningarna. Där vill vi bland annat kunna läsa hur mycket tvättmedel som krävs per kilo tvätt. Även här är det många storpackstillverkare som slarvar, och sämst är de på att varna för att man inte ska använda dessa tvättmedel till kläder av silke och ull, då enzymerna förstör dem.

Möjligt att göra ett bra tvättmedel

Enda fördelen med storpackstvättmedlen är att de levereras hem, och man slipper handla så ofta. Men även det är en nackdel, säger Ronny Karlsson.

– I huvudsak är tvätteffekten baserad på enzymer, som är en färskvara. När vi gör tvättester förvarar vi till exempel tvättmedlen i kylskåp. Så idén med att ha tvättmedel i storpack faller lite, eftersom tvätteffekten försvinner med tiden, säger han.

Men även om man köper testvinnaren får man knappast ett riktigt bra tvättmedel. Via, med högst betyg i det här testet, får knappt godkänt. Det går att göra mer effektiva tvättmedel, men frågan är om vi konsumenter skulle vara redo att betala för de dyra enzymer som krävs för att få bort de tuffaste fläckarna.

– Jag frågade labbchefen som sa att man kan göra ett tvättmedel som gör kläderna helt rena. Det som behövs är 10–12 enzymer, och de kan i stort sett ta bort alla fläckar. Men ingen skulle köpa det tvättmedlet. En förpackning skulle kosta säkert flera hundra kronor, jämfört med 29 kronor för ett vanligt paket, säger Ronny Karlsson. 

 

Slutsats

Vi har testat sju kulörtvättmedel i pulverform som säljs i storpack. Som en jämförelse har vi även med två vanliga tvättmedel som säljs i normalstora förpackningar.

Testet visar att tvättmedlen i storpack inte bara är sämre än de vanliga tvättmedlen, utan även dyrare. Endast ett storpackstvättmedel är billigare än de båda jämförelsetvättmedlen, och det bara med några ören per tvätt.

Dyrast är det tvättmedel som får sämst betyg i testet, Sunda Tvättmedel Allergi. Storpackstvättmedlen är också dåliga på att informera om hur mycket tvättmedel som ska användas per tvätt samt att varna för man inte ska tvätta ull och silke med dem. 

 tvättsymboler

 

Hästköttskandalen förändrade tvättstandard

Tidigare har fläckar från hamburgerkött varit standard som fettfläck vid våra test. Men efter förra årets hästköttsskandal har denna standard ändras till att enbart vara nötkött – det var helt enkelt för mycket hästkött i hamburgerköttet, vilket försämrade standarden.