Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Anders Andersson: Företagen låtsas vara kundvänliga

Så fort vi kontaktat något företag på nätet får vi veta ”att kundupplevelsen är viktig för dem och att de ständigt arbetar på att bli bättre”. De säger att de är kundvänliga och vill veta vad vi tycker. Men när jag och hustrun häromdagen skulle köpa diskmaskin fick vi ett exempel på att det bara är på låtsas.

Säljaren i en av Elgigantens butiker rekommenderade en maskin av tjeckiskt märke som vi aldrig hade hört talas om och jag påpekade att den inte finns med i Råd & Röns tester.

­– De testerna kan man inte lita på. Maskinerna som testas kan vara tillrättalagda, sa säljaren.

Jag tillbakavisade anklagelserna och sa att testmaskinerna köps på öppna marknaden. Vi köpte sedan den maskin vi ville ha och säljaren rasslade fram ett kvitto på sin dator. Han sa att vi kunde få en tusenlapp i rabatt om vi bytte elbolag. När han fått nej undrade han om vi i stället ville ha rabatt genom att byta mobilmärke.

Jag sa att det var diskmaskin och inget annat vi ville köpa. Han frågade då om vi ville lägga till 479 kronor för ett trygghetsavtal som skulle täcka sådant som garantin inte täckte. När han fick nej igen fick han oss att ändra oss genom att raskt sänka priset till 219 kronor. Men när jag efteråt kollade kvittot såg jag att vi ändå hade fått betala 479 kronor.

Föredömligt nog skickade Elgiganten kvittot i ett mejl, som dock hade en adress som startade med noreply – bra för företag som vill undvika kundkontakt.  

Jag tänkte att jag då kunde skicka mina synpunkter till en annan mejladress, men hittade ingen sådan på hemsidan. Då försökte jag med info, kundtjänst och andra troliga mejladresser, men allt till dessa adresser studsade tillbaka.

Efter lite detektivarbete lyckades jag till sist hitta ett telefonnummer på hemsidan. Telefonsvararen hänvisade då till företagets chatt. Där skrev jag att jag hade fått betala för mycket för trygghetsavtalet. Roboten Elbot svarade att han inte hittade svaret varken bland varumärken eller kategorier och la till:

”Ska jag överföra dig till en människa?”

Efter mitt ja skrev Elbot att han tagit kontakt med sina kollegor, att jag hade position elva i kön och att jag gärna fick prata med honom under tiden. Jag undrade då hur man gör för att bifoga kvittot. Elbot svarade genom att fråga om jag hade tappat bort kvittot. Efter ytterligare en del obegripliga ord lämnade jag chattsidan.

När jag en stund senare återvände hade jag fått svar från en människa. En Robert ville då veta vad jag ville ha hjälp med. I stället för att läsa min fråga högre upp i chatten önskade han mig en fin dag.

Jag fick veta att han, som nu kallades ”konsulent”, lämnat chatten och jag fick åter frågan om jag ville överföras till en människa. Min köplats var då 17, och denna gång väntade jag tills det blev min tur.

23 minuter senare stod det att ”an agent” var med i chatten. Det var Anton som faktiskt läst min fråga. När han började diskutera om vem som lovat mig det lägre priset skrev jag att jag inte längre ville ha något trygghetsavtal. Äntligen hade jag insett att detta inte var värt ens 219 kronor.

Han skrev att jag skulle ringa Moderna Försäkringar, som kunde kreditera hela beloppet.

Jag ringde dit och fick veta att jag hade rätt att häva avtalet, enligt regeln om 30 dagars ångerrätt.

– Men det är inte vi utan Elgiganten som ska kreditera, sa försäkringsmannen.

Det borde jag ha insett redan från början. Fast då hade jag ju inte fått insyn i hur eländigt kundtjänsten kan fungera hos Sveriges största vitvaruföretag.

Anders Andersson har varit chefredaktör för Privata Affärer och Driva Eget. Nu är han ledamot i Råd & Röns styrelse.

Här är mitt …

… bästa köp. De gympaskor som jag har slitit på i skogen nästan varje dag sedan i mars när coronan fick mig och andra att mer än vanligt vara ute. Friska luften och fågelskådningen där är ju gratis.

… sämsta köp. Eftersom ingen vet hur aktiekurser rör sig säljer jag aldrig större poster av aktier och aktiefonder. Men efter coronautbrottet i slutet av mars, när många länder stängdes och allt pekade på den största ekonomiska nedgången sedan 30-talet, sålde jag en del av mina aktier och aktiefonder. Kurserna vände oväntat upp senare under våren och jag köpte inte tillbaka i tid.

… drömköp. En säker vaccinspruta som gör att jag slipper oroa mig för att få Covid 19 är en dröm för mig som 70-plussare. Jag betalar gärna själv om det inte blir gratis.

Detta är en krönika, vilket innebär att de åsikter som uttrycks är skribentens egna.