Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Svarta listan: Flög privatplan på klienternas bekostnad

Juristfirman lovade hjälpa människor som hamnat i konflikt med sin arbetsgivare. Men det slutade med räkningar på ibland flera hundra tusen kronor för ospecificerade ­timarvoden till jurister och resor med privatflyg.

Publicerad

Med eget flyg från Borlänge reste justisterna till sina klienter runt om i landet.

Listan över företag som oftast inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer toppas nästan alltid av stora flygbolag som transporterar miljontals passagerare varje år. Men när vi nu uppdaterar listan med ärenden från våren 2020 är det i stället en juristfirma från Borlänge som tar den föga smickrande tätplatsen.

Rive Juridiska Byrå har specialiserat sig på arbetsrätt, med löfte om att hjälpa den som hamnat på kant med sin arbetsgivare. På företagets hemsida utlovas gratis rådgivning, men företagets tjänster har varit långt ifrån gratis för de kunder som har anmält dem till Allmänna reklamationsnämnden. Totalt rekommenderas Rive Juridiska Byrå att ersätta 25 personer som anlitat dem med 962 829 kronor, som nämnden anser att bolaget har tagit för mycket betalt.

Johan Blommé från Stockholm anlitade byrån när han hamnade i konflikt med sin tidigare arbetsgivare.

– Det var ju kostnadsfri rådgivning i början och jag försökte hela tiden fråga vad det skulle kosta att gå vidare. Men de svarade bara att ”det är inte så dyrt” och att ”ett sådant här ärende inte tar så många timmar att lösa”, säger han.

Men så fort han skrivit på ett kontrakt om att företaget skulle företräda honom började han få fakturor på stora belopp.

– Jag fick fakturor på 40 000 kronor var tredje vecka. När jag sa till dem att jag inte kan fortsätta så här, jag blir ruinerad, sa de att om du släpper oss nu kommer du att förlora målet och få betala motpartens kostnader också, säger Johan Blommé.

Johan Blommé sökte hjälp av Rive Juristbyrå. Hjälp han fick betala dyrt för.

När han ville veta hur hans ärende kunde kosta så mycket svarade byrån att det skulle kosta mellan 10 000 kronor och 20 000 kronor att få en mer specificerad räkning.

– Det hade jag ju inte råd med, jag ville bara att det skulle sluta kosta så jävla mycket pengar, säger Johan Blommé.

När hans jurist varit i Stockholm för att förhandla med arbetsgivaren skulle resan enligt juristbyrån ha skett med privatflyg.

– Men det gjorde den inte. Juristen skrev till mig att hon var försenad på grund av tåget, säger han.

Men när räkningen väl kom hade företaget ändå tagit betalt för flyg.

– Det kostade 40 000 för att hon skulle ta ett privatflyg till Stockholm och representera mig i en timme, säger Johan Blommé.

Till slut landade räkningen för honom på 242 763 kronor. Rive Juridiska Byrå lyckades visserligen nå en förlikning med Johan Blommés arbetsgivare som gav honom 70 000 kronor, men av den summan behöll företaget enligt Johan Blommé 30 000 kronor.

Han tänker inte ta Rive vidare till domstol för att försöka få tillbaka de summor han tycker att de tagit för mycket betalt.

– Jag har inte råd att kriga med dem. Min enda erfarenhet av att gå upp i rätten är den här och där vill jag aldrig hamna igen. Allt mitt sparande gick åt helvete, säger Johan Blommé.

Resa med privatplan och kostnader för konferensrum hamnade på kundernas nota.

I samband med att Anita Gustafsson i Falköping blev sjukskriven ville hennes arbetsgivare att hon skulle säga upp sig. Eftersom hon inte var med i facket längre behövde hon söka juridisk hjälp på egen hand.

Hon hittade Rive Juridiska Byrå via Google. Först tvekade hon inför kostnaderna som hon fick förklarat för sig i ett första samtal med byrån.

– Det skulle gå på 30 000 till 35 000 kronor och jag tyckte att det var mycket pengar, säger Anita Gustavsson.

Men efter några månader tog hon kontakt med Rive Juridiska Byrå igen.

– Det var inga problem. De skulle hjälpa mig och bokade ett möte redan dagen efter här i Falköping. Vi träffades på Falköpings hotell och jag hade inte någon koll på att det kostade pengar. Jag trodde att det skulle ingå i den summa jag fått berättat för mig första gången vi pratade, säger Anita Gustafsson.

Hon pratade ungefär en timme med representanten från Rive och fick skriva på en fullmakt för att företaget skulle företräda henne mot arbetsgivaren.

– Sedan dimper det ner en räkning på 15 000 kronor. Det var tågresor med uppehåll och allt möjligt, säger hon.

Anita Gustafsson visste att advokatbyrån fanns i Borlänge och att juristen skulle resa för att träffa henne.

– Men det var inget prat om att resan inte ingick, säger hon.

När juristen kom till Falköping nästa gång för att genomföra själva förhandlingen reste han med företagets privatplan. Det blev lite billigare än resan med tåg för Anita Gustafsson, men totalt fick hon fakturor på 75 000 kronor från företaget.

– Jag känner mig lurad, väldigt lurad. De var inte rättfram om vad kostnaden skulle bli, säger hon.

Arn rekommenderar att Rive betalar tillbaka ungefär hälften av den summa som Anita Gustafsson har betalat. När hon skrev till företaget för att få pengarna fick hon svaret att hon i så fall fick ta ärendet till domstol, men det vill hon inte.

– Förlorar jag får jag betala den kostnaden. Och de är ju jurister och vet hur man ska prata i rätten, säger Anita Gustafsson.

Hennes och Johan Blommés historier är typiska för de ärenden med Rive Juridiska Byrå som har hamnat i Arn. Nämnden delar i sina beslut till stora delar anmälarnas bild av att företaget inte har tagit ett skäligt pris för sina tjänster. Rive har valt att inte svara nämnden i de enskilda ärendena. Byrån vill heller inte ställa upp på en intervju med Råd & Rön. Men i ett skriftligt svar säger företagets talesperson Karl Gustavsson att företaget inte accepterar Arns rekommendationer då byrån har som policy ”att inte medverka vid Arns prövningar eftersom att den juridiska kvaliteten hos Arn är för bristfällig”.

Jan Bertoft som är generalsekreterare för organisationen Sveriges Konsumenter är förvånad och tycker att det är allvarligt att just en juristbyrå väljer att strunta i Arns rekommendationer.

– Arns rekommendationer är inget man måste följa, det ligger ju i korten från början. Men det är extremt förvånande när en juristfirma som borde kunna lagen och förstå själva meningen med att inte belasta domstolarna med sådana här ärenden inte gör det. Det är en varningssignal till alla som har tänkt anlita dem, säger han.

I somras fälldes Rive även i Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt efter en anmälan från Konsumentombudsmannen. Marknadsdomstolen konstaterar att byrån när de marknadsför juridiska tjänster över telefon ska lämna ”korrekt och tydlig information om hur priset för den juridiska tjänsten bestäms, inklusive eventuella tillkommande avgifter och kostnader”. Domstolen påpekar särskilt att företaget måste berätta om det tänker använda privatflygplan på kundernas bekostnad.

Enligt Karl Gustavsson är just det inte ett problem längre eftersom företaget har gjort sig av med flygplanet och numera har kontor på flera orter runt om i landet.

Att företagets prisuppgifter uppfattats som otydliga menar han beror på ovana hos företagets kunder att ta till sig innehållet i juridiska dokument. 

”Under 2017–2018 ändrades klientdemografin ganska mycket, bland annat började byrån att acceptera vanliga löntagare som klienter vid byrån”, skriver han till Råd & Rön.

Tidigare har byrån, enligt Karl Gustavsson, haft klienter med en genomsnittslön på över 1, 5 miljoner kronor per år, som enligt honom kan anses ”vara mera vana med juridiska dokument”.

Om Rive inte följer domstolens utslag kan företaget komma att få böta en miljon kronor. Byrån ska dessutom betala Konsumentombudsmannens kostnader i samband med rättegången.

Rive har accepterat utslaget i domstolen, men ifrågasätter KO:s rättegångskostnader, som företaget tycker är oskäligt höga.

Att ersätta de av företagets egna kunder som har fått högre fakturor än vad de har räknat med tycker Karl Gustavsson dock inte är aktuellt. ”Oberoende av om den nya genomsnittskonsumenten hade informerats tillräckligt eller inte så har ju byrån ändå utfört det som konsumenten skriftligen beställt”. 

Om Svarta listan

Den här artikeln är en del av Råd & Röns Svarta listan. Listan uppdateras två gånger om året, i februari samt augusti och ett företag som sätts upp på listan ligger kvar där under två års tid.

Syftet med listan är att varna för företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens, Arns, rekommendationer. Alla ärenden på listan har alltså bedömts av Arns jurister, som kommit till slutsatsen att företagen inte har följt de konsumentlagar och regler som finns i Sverige.

Du hittar hela listan här.

Så gör vi Svarta listan

  • Fyra månader före publicering kontaktar vi Arn och begär ut alla ärenden där ­företagen inte har följt nämndens rekommendationer.
  • För att vara säkra på att inget företag felaktigt hamnar på listan kontaktar vi alla företag och anmälare och frågar om de har gett/fått rättelse.
  • Ärenden med tvister om ett värde mindre än 1 000 kronor tar vi inte med.
  • När allt material är insamlat går Råd & Röns ansvarige utgivare igenom det och avgör om vi ska sätta upp ett företag på listan eller inte.
  • Vi sätter inte upp företag på listan vars verksamhet har lagts ner, eftersom det då inte längre finns något företag att varna för.