Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Apple vägrar ersätta sprucken klocka

Att stora etablerade bolag struntar i Arns beslut hör till ovanligheterna utanför resebranschen. Men på årets lista hittar vi elektronikjätten Apple med två ärenden som rör prylar med produktionsfel.

Publicerad

Magnus Olofssons Apple Watch sprack runt om, men Apple ville inte ersätta honom för reparationen.

När Magnus Olofsson satt och åt middag upptäckte han plötsligt att glaset på hans smarta klocka, en Apple Watch, hade spruckit runt om.

– Jag blev förskräckt och började googla för att se vad som kunde ha hänt. Ganska omgående såg jag att fler hade haft samma problem och att Apple hade ett program där man kunde lämna in klockan och få den lagad, säger han.

Han lämnade in sin Apple Watch där han hade köpt den med förhoppningen att få en hel klocka tillbaka. Men Apple godkände inte hans retur som ett fabrikationsfel. Företaget hävdade att klockan hade utsatts för yttre påverkan.

Magnus Olofssons Apple Watch sprack när han åt middag.

Magnus Olofsson tog ärendet vidare till Arn som konstaterar att skadan verkar överensstämma med den som omfattas av Apples ersättningsprogram och rekommenderar företaget att laga klockan utan kostnad för Magnus Olofsson.

– När jag påpekade för Apple att de hade förlorat i Arn svarade de: Och? De brydde sig inte om det, säger han.

Ett annat ärende för Apple rör ett inbytesprogram för glappande tangentbord till Ipad. Kunden skickade in sitt svenska tangentbord för utbyte och fick ett engelskt tillbaka. Arn gav kunden rätt också i detta ärende, men Apple har inte ersatt kunden.

Råd & Rön har sökt Apples ansvariga i Sverige via telefon och e-post för att få en kommentar utan att få svar. 

 

Om Svarta listan

Den här artikeln är en del av Råd & Röns Svarta listan. Listan uppdateras två gånger om året, i februari samt augusti och ett företag som sätts upp på listan ligger kvar där under två års tid.

Syftet med listan är att varna för företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens, Arns, rekommendationer. Alla ärenden på listan har alltså bedömts av Arns jurister, som kommit till slutsatsen att företagen inte har följt de konsumentlagar och regler som finns i Sverige.

Du hittar hela listan här.