Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Rekordstor uppdatering av Svarta listan

Vårens uppdatering av Svarta listan innehåller 200 företag som tillsammans är skyldiga sina kunder nästan sju miljoner kronor, enligt Arn.

Publicerad

Bilmekaniker och försäljare av begagnade bilar är välrepresenterade på Svarta listan.

Råd & Röns Svarta listan, med företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, fortsätter att växa. Vi uppdaterar listan två gånger om året och ett företag som hamnar på listan ligger kvar i två år.

Vårens uppdatering innehåller 294 ärenden med kunder som Arn tycker ska få ersättning för undermåliga varor, felbyggda hus eller tjänster som inte har utförts som utlovat. Totalt handlar det om 6 793 605 kronor som Arn rekommenderar företagen att ersätta sina kunder med.

Utöver det finns ett stort antal ärenden där rekommendationen är att företaget utan kostnad för kunden ska åtgärda felen som uppstått. Det kan jämföras med uppdateringen vid samma tid förra året som omfattade 232 ärenden, 166 företag och rekommenderade ersättningar på knappt fyra miljoner kronor. Ökningen följer trenden att allt fler väljer att anmäla ärenden till Arn.

Det företag som har flest ärenden på listan, 25, är Rive Juridiska Byrå som artikeln här intill handlar om. Företaget med näst flest fall, 18, är flygbolaget Ryanair, som brukar finnas med på listan år efter år. Totalt är det 84 ärenden där olika resebolag valt att inte följa Arns beslut.

Bara avdelningen för begagnade bilar och bilmekaniker har fler ärenden – 86 stycken. Med drygt tre miljoner kronor är det också den avdelning som har störst andel av den totala summan ersättningar som Arn rekommenderar att företag ska betala ut. Avdelningen för hantverkare kommer upp i halva den totalsumman, men på bara 26 ärenden.

Arn är inte en domstol och nämndens rekommendationer är just bara rekommendationer som företagen inte behöver följa. I de fallen kan konsumenten gå vidare till tingsrätten för att få sin sak prövad. Om det krävs en tingsrättsdom för att företaget ska betala hamnar det på listan ändå eftersom vi inte tycker att kunden också ska behöva gå via domstol för att få rätt.

Om Svarta listan

Den här artikeln är en del av Råd & Röns Svarta listan. Listan uppdateras två gånger om året, i februari samt augusti och ett företag som sätts upp på listan ligger kvar där under två års tid.

Syftet med listan är att varna för företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens, Arns, rekommendationer. Alla ärenden på listan har alltså bedömts av Arns jurister, som kommit till slutsatsen att företagen inte har följt de konsumentlagar och regler som finns i Sverige.

Du hittar hela listan här.