Hoppa till innehållet

Råd&Rön använder cookies för att förbättra upplevelsen av webbplatsen.

Rekordstor uppdatering av Svarta listan

Höstens uppdatering av Svarta listan är den största någonsin och innehåller 425 ärenden där företagen inte har följt Arns beslut. Totalt är företagen skyldiga sina kunder sex miljoner kronor enligt nämndens rekommendationer.

Publicerad

Studenter snuvade på sina studentflak är ett av de vanligaste ärendena på Svarta listan i höstens uppdatering (Arkivbild).

Coronarestriktionerna slog hårt mot många branscher förra året. Det märks när Råd & Rön sammanställer Svarta listan med de företag som inte har följt Allmänna reklamationsnämndens beslut under det andra halvåret 2020. Vi uppdaterar listan två gånger om året och ett företag som hamnar på listan ligger kvar i två år om det väljer att inte följa rekommendationerna.

Mest märks pandemins påverkan på antalet ärenden hos den allmänna avdelningen som har gått från 42 förra hösten till 165 när vi nu uppdaterar listan. Många av ärendena handlar om inställda teaterföreställningar, stoppade studentflak eller andra evenemang som inte har kunnat genomföras och där Arn anser att kunden ska ha ersättning. Även inom reseavdelningen ser vi en kraftig ökning av antalet ärenden jämfört med tidigare. Här har de gått från 65 förra hösten till 135 i årets uppdatering. Men till skillnad mot hur det brukar se ut är det inte ett flygbolag som står för de flesta ärendena, utan B2 Group International/ Fun Cruises som ordnar kryssningar för studenter. Företaget har totalt 29 ärenden om ersättning för inställda båtturer på Svarta listan där det har valt att inte följa nämndens rekommendationer.

För kategorierna hantverkare och motor verkar pandemin så här långt inte nämnvärt ha påverkat hur många som inte följer nämndens rekommendationer. I förra höstens uppdatering fanns det 58 ärenden under kategorin motor jämfört med 53 den här hösten och inom kategorin hantverkare har antalet ärenden gått från 42 till 48.

Arns rekommendationer kan se olika ut. Ibland kan de vara att företaget ska ersätta kunden med pengar, men det kan också handla om att en ny vara ska levereras eller att ett illa utfört hantverk ska åtgärdas på ett fackmässigt sätt. Räknar man samman de fall där ett värde angetts ger det en summa på drygt sex miljoner kronor som företagen är skyldiga sina kunder enligt Arn. Men Arn är ingen domstol och nämndens rekommendationer är just bara rekommendationer som företagen kan välja om de vill följa eller inte.

Om ett företag inte följer rekommendationen kan konsumenten välja att gå vidare till tingsrätten för att få sin sak prövad. Om företaget betalar efter en dom i tingsrätten hamnar det ändå på vår lista eftersom vi tycker att det inte ska vara nödvändigt för kunden att ta saken vidare till domstol efter en rekommendation från Arn.

LÄS MER: Hela Svarta listan